Nieuwe hobby? Houtdraaien

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Vanmiddag zag ik bij de kringloop een 'draaibankje' staan, leek me voor wat klein werk best een solide dingetje. Was niet op zoek naar een draaibank ben het eigenlijk ook niet nodig, maar ja kon het ook niet laten staan dus toch maar meegenomen. (moet ook eigenlijk niet meer naar een kringloop winkel gaan)
Het is natuurlijk maar een eenvoudig apparaatje, maar vanmiddag even geprobeerd, en verduld het werkt ook nog. (type Bosch DS18)
Geprobeerd om een handvat voor een zaagvijl te maken, en ik moet zeggen ik vind het redelijk gelukt. Meteen maar even mooi afgewerkt met een stukje 22mm koperbuis.

Ik moet zeggen dat het wel erg leuk is om uit een vormloos stukje hout, je eigen creatie te maken. (houtbewerking in welke vorm dan ook is toch wel erg bevredigend, hoop dat ik binnenkort met mijn nieuwe werkbank kan beginnen voor ik nog meer hobbies ontdek:p)

20171114_170218.jpg

20171114_170016.jpg
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Knap begin! Je hebt de houtdraaimicrobe al te pakken. Ik zie dat je de schavenmicrobe ook te pakken hebt. Kun je wat meer vertellen over de ploegschaaf naast je sponningschaaf?
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Toxiq, Er zaten geen beitels bij, ik heb een oude steekbeitel gebruikt.
@BossyRangs, De ploegschaaf is de Stanley #45 variant van Sargent, de 1080
Ik vond het draaien wel leuk om te doen, lijkt me wel een prima dingetje voor kleine klusjes zoals heften voor beitels en vijlen draaien e.d. (wie weet waar dit weer toe leidt:rolleyes:)
Sargent 1080 combinatie schaaf.jpg
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Is idd een mooi stuk gereedschap, en redelijk compleet ook. Misschien niet zo bekend als de #45, maar prima schaaf. Wil er nog een mooi kistje voor maken, naar origineel voorbeeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.