Een werktrapje.

tuoh

Oud hout
Om wat ergonomischer te kunnen werken aan een klus had ik nood aan een "podium":p

Dus gisteren maar eens in het restmateriaal gedoken om wat bruikbaar materiaal op te duikelen, met succes trouwens.
Een oude opspanplaat van mijn kopdraaibank (multiplex WBP, 22mm dik) en wat populier en grenen van 6/4 dik, daar kan ik de klus wel mee klaren.
IMG_0804.jpg

Na wat pas en meetwerk kreeg ik er juist twee zijkanten uit:D
IMG_0811.jpg

En omdat ik de laatste tijd blijkbaar een gruwelijke hekel heb gekregen aan rechte lijnen:p de strooklat maar eens boven gehaald met onderstaand resultaat.
IMG_0812.jpg

En afgewerkt.
IMG_0816.jpg

De treden een 6mm diep uitgefreesd waar de zijkanten invallen, heb de dikte van de treden hierom wat overmaat meegegeven.
IMG_0817.jpg

Omdat een wankel trapje ook niet dat is om op te werken, er maar wat zijdelingse stabiliteit ingebouwd met een brede tussenregel.
IMG_0818.jpg

Treden netjes geschaafd, inclusief het kopshout.
IMG_0819.jpg

Eindresultaat is een bruikbaar en stabiel trapje geworden wat net geen 5kg weegt:D
IMG_0820.jpg

IMG_0822.jpg
 

WR1944

Oud hout
Leuk trapje. Wat zijn dat voor klemmetjes (blokjes) bij de strooklat ? Lijken op gewichten met een tandhaak oid.

Die gewichten worden gebruikt om de strooklat in z'n vorm te duwen. Deze methode wordt o.a. in de scheepsbouw veel toegepast bij het uitzetten van de spantvormen. Dit gebeurt zowel bij het tekenen als bij het uitzetten op de spantvloer. Als de lat eenmaal z'n gewenste vorm heeft gekregen is het simpel een lijntje langs de strook trekken en je hebt een vorm met een mooi vloeiende lijn.

En het is inderdaad een mooi en handig trapje geworden of een stepstool zoals het hier heet.
 

tuoh

Oud hout
Die gewichtjes heb ik eens gekregen van een oud scheepsbouwkundig tekenaar, komen uit de analoge periode;) Toen prutsen ze nog met loden gewichten en soepele strooklatten op hun tekentafels om een vloeiende lijn te tekenen:p
 
P

Pel

Guest
Mooi trapje André, esthetisch mooi vorm gegeven, en mooie afstekende kleuren. Zo te zien pak je niet gauw mis als je een beitel nodig hebt:)

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Toen ik halverwege bij een scheepswerf ging werken werden die gewichten nog volop gebruikt. CAD/CAM was voor de dagelijkse praktijk nog science-fiction.
Oorspronkelijk waren die gewichten van lood maar dat werd bezwaarlijk geacht door de giftigheid. Wij gebruikten stalen gewichten. Die waren aan de onderkant voorzien van een laagje vilt om het papier (meestal calque papier) te beschermen en aan een korte kant van een gebogen stangetje. Aan het einde van dat stangetje zat een soort van bekje dat over de strooklat viel en het op z'n plaats kon houden. De strooklatten waren dunne strippen plexyglas, 3 tot 5 mm dik en hoog, die redelijk goed te buigen waren.
Het merendeel was werkschepen waarbij een zogenaamd knikspant werd gebruikt. Dat spant bestaat dan uit enkele rechte lijnen en er kan dan met huidplaten gewerkt worden die alleen in lengterichting gebogen hoeven te worden. Daardoor werden de strooklatten voornamelijk gebruikt in bovenaanzichten. Ook als werktuigbouwkundige moest je je in de materie verdiepen want als er apparatuur werd ingebouwd is het prettig de vorm van de romp uit te kunnen zetten om fundaties te kunnen plaatsen of te zien of je iets nog ergens kwijt kon.
Die gewichten zijn makkelijk zelf te maken uit een stuk vierkant staf van 40x40 of 50x50 en 60 tot 80 mm lang. Een stangetje van zeg maar 3 mm in een kopse kant, bekje er aan vijlen, in het gaatje met epoxy en een bochtje er aan maken. Lapje vilt aan de onderkant en je kunt aan je jacht beginnen te tekenen.
 

tuoh

Oud hout
Misschien nog originele te vinden op een 2e hands site of zo, anders ga je zelf aan de slag moeten, zoals je hierboven al kan lezen.

Ook leuk om weten, deze gewichten (14 stuks) werden jarenlang gebruikt in de tekenkamer van de Cockerill werf in Hoboken, o.a. alle zogenaamde "Congoboten" van de CMB werden met behulp van die dingen nog op papier uitgestrookt.

Ps: zelf gebruik ik liever houten strooklatten, die geven een natuurlijker verloop weer. Hout heeft zo zijn eigen begrenzingen wat abnormale (voor hout) curves uitsluit.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.