sds plus steenboor beweegt +- 1cm in en uit de boorkop, is dat normaal?

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
Ik heb een sds plus boor, de Bosch GBH 2-24 D Boorhamer en deze boorkoppen: METABO SDS-PLUS BORENCASSETTE 4-DELIG . Nu, als ik een boor in de boorkop steek, klikt die wel vast, maar ik kan die nog > 1 cm in en uit de boorkop trekken en duwen. Is dat normaal bij sds plus, of heb ik de verkeerde boorset gekocht?
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Principe van SDS (of SDS +) is toch net dat de boor er los inzit en er als het ware uitgeschoten wordt. Hierdoor kan je veel sneller door beton boren, combo van boren en hameren.
 

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
Ach ok, goed om te weten. Dus die ruimte voor bewegen wordt actief door de boor gebruikt om de klopbeweging te maken (die gebeurt niet door de boorkop zelf)? Kon er online niet direct iets over vinden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hij moet schuiven. Daarom is het ook belangrijk dat de schachten van de boren schoon zijn. Af en toe een likje keramisch vet om de binnenzijde van de boorkop te smeren aan de boor doen. Die kan bij slechte geleiding door vuil en vastgekoekt vet aanzienlijk slechter gaan werken. De boorkop wordt dan ook serieus heet.

Boorkop schoonmaken kan met een beetje wasbenzine of remmenreiniger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.