bouw van een eiken eettafel

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
hierbij enkele foto's van de bouw van mijn eettafel
IMG_5542.jpg
schaven en uitsorteren van de planken

IMG_5545.jpg
het maken van de poten, 4x in verstek

IMG_5558.jpg
het lijmen van het tafelblad, hart van het hout telkens omwisselen. ik heb alles verbonden met festool Domino. uiteraard niet voor de stevigheid maar voor het mooi effen werken, minder schaafwerk nadien

IMG_5559.jpg
schaven, schuren en opvullen van kleine oneffenheden

IMG_5561.jpg
uitlijnen van de poten voor lengtebepaling dragers. blokjes van 3 op 3cm gezaagd

IMG_5567.jpgIMG_5568.jpg
de poten worden voorzien van rampamoeren M8, verlijmd in voorgeboorde gaten

IMG_5581.jpg
klosjes zagen, voorboren en bevestigen in groef, zo kan tafelblad (hopelijk) werken zonder scheuren

IMG_5583.jpg
eindresultaat

IMG_5580.jpg
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Hey Tsala, vraagjes ivm de rampamoeren

1. ik zie dat je rampamoeren hebt die je kan indraaien met inbus, waar heb je die besteld/gekocht?
2. welke lijm heb je gebruikt om ze te verlijmen?
3. ik vind het vrij moeilijk om ze - zeker in hardhout zoals eik - recht te kunnen indraaien. Heb je hier een tip voor? zou het helpen om eerst een houtdraadbout in te draaien om zo schroefdraad te trekken in de opening?

thnx
Wim
 

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
rampamoeren
https://www.meubelpootjes.nl/rampamoer-m8-k000263.html
aangezien deze al redelijk strak zitten heb ik enkel wat extra houtlijm gebruikt om ze te fixeren. 2-componenten epoxy kan ook maar vond ik overdreven
voor het indraaien: voorboren met vlinderboor diameter 10 (voor exacte locatie) en dan beetje speling geven met gewone boor. je schroefdraad zit op de buitenkant van je rampa dus da's niet nodig. Wel opletten dat je niet teveel druk zet, anders terug uithalen en iets meer speling geven met boor
afmetingen: ongeveer 260x100cm (je kijkt om mooi met volle plank uit te komen rond die breedte), plaats voor 8 personen
hout was 2700 EUR/m3 niet geschaafd, kwaliteit rustiek A dacht ik. laten schaven in regie op de vierzijdige schaafmachine door bevriend pro schrijnwerker, scheelt een hoop werk... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
rampamoeren
https://www.meubelpootjes.nl/rampamoer-m8-k000263.html
aangezien deze al redelijk strak zitten heb ik enkel wat extra houtlijm gebruikt om ze te fixeren. 2-componenten epoxy kan ook maar vond ik overdreven
voor het indraaien: voorboren met vlinderboor diameter 10 (voor exacte locatie) en dan beetje speling geven met gewone boor. je schroefdraad zit op de buitenkant van je rampa dus da's niet nodig. Wel opletten dat je niet teveel druk zet, anders terug uithalen en iets meer speling geven met boor
afmetingen: ongeveer 260x100cm (je kijkt om mooi met volle plank uit te komen rond die breedte), plaats voor 8 personen
hout was 2700 EUR/m3 niet geschaafd, kwaliteit rustiek A dacht ik. laten schaven in regie op de vierzijdige schaafmachine door bevriend pro schrijnwerker, scheelt een hoop werk... :rolleyes:

Vraaggje: zijn die rampamoeren sterk genoeg om op deze manier de krachten op te vangen? Ik zou draadeinden in de poten hebben gedraaid en dan met een (zelfborgende) moer monteren.
Ik dacht dat de rampamoeren juist de krachten de andere kant op moeten hebben.

Roelof
 
P

Pel

Guest
Een mooie, maar ook een degelijk gemaakte tafel.

Groet Pel.
 

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
jova313, dit is 8/4 dik hout (+/-53mm), dit zijn de bruto maten, die je schaaft naar 4 cm dik. Daarnaast heb je ook verlies van hout door het zagen en schaven in de breedte en het afkorten op lengte van je hout. ik zou eerder rekenen op 400 EUR hout voor het blad, en nog 100 EUR duimplanken voor de rest van de tafel .
maar: Vergeet niet het plezier van het maken en de trots om die zelfgemaakte tafel aan vrienden en familie te tonen
daar kan je geen prijs op zetten :D
 

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
@luinge: die rampamoeren zitten echt moervast. ik had eerst een teststukje gemaakt met grenen hout (dit was nog met tafeldriehoek van 40mm hoog, later veranderd naar 70mm hoog). zo kan je testen hoe hard je kan aanspannen
IMG_5551.jpg
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
rampamoeren
https://www.meubelpootjes.nl/rampamoer-m8-k000263.html
aangezien deze al redelijk strak zitten heb ik enkel wat extra houtlijm gebruikt om ze te fixeren. 2-componenten epoxy kan ook maar vond ik overdreven
voor het indraaien: voorboren met vlinderboor diameter 10 (voor exacte locatie) en dan beetje speling geven met gewone boor. je schroefdraad zit op de buitenkant van je rampa dus da's niet nodig. Wel opletten dat je niet teveel druk zet, anders terug uithalen en iets meer speling geven met boor
afmetingen: ongeveer 260x100cm (je kijkt om mooi met volle plank uit te komen rond die breedte), plaats voor 8 personen
hout was 2700 EUR/m3 niet geschaafd, kwaliteit rustiek A dacht ik. laten schaven in regie op de vierzijdige schaafmachine door bevriend pro schrijnwerker, scheelt een hoop werk... :rolleyes:


thnx voor de info, heb ze ondertussen ook besteld.

vind het een heel mooie en degelijke tafel, zie net dat je de poten uit dunnere planken in verstek hebt gemaakt, het hardhout dat je erin hebt, is dit een kort stukje voor het bevestigen of zit dit in de volledige tafelpoot? Welk hout heb je hiervoor gebruikt?
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
jova313, dit is 8/4 dik hout (+/-53mm), dit zijn de bruto maten, die je schaaft naar 4 cm dik. Daarnaast heb je ook verlies van hout door het zagen en schaven in de breedte en het afkorten op lengte van je hout. ik zou eerder rekenen op 400 EUR hout voor het blad, en nog 100 EUR duimplanken voor de rest van de tafel .
maar: Vergeet niet het plezier van het maken en de trots om die zelfgemaakte tafel aan vrienden en familie te tonen
daar kan je geen prijs op zetten :D
Natuurlijk! En dan nog is dat een super prijs voor zo'n tafel. In de winkel zou deze tafel toch wel dubbel zo duur zijn bijna? Mijn probleem is dat ik nog geen ervaring en niets van materiaal heb, dan is €600 wel veel geld voor een eerste project met een reële kans dat er iets mislukt...
 

tsala

Actieve deelnemer
24 aug 2011
34
0
thnx voor de info, heb ze ondertussen ook besteld.

vind het een heel mooie en degelijke tafel, zie net dat je de poten uit dunnere planken in verstek hebt gemaakt, het hardhout dat je erin hebt, is dit een kort stukje voor het bevestigen of zit dit in de volledige tafelpoot? Welk hout heb je hiervoor gebruikt?

dit is geen hardhout maar grenen hout, twee stukken van ongeveer 20cm lang vond ik voldoende, maakt het lijmen van de verstekken iets makkelijker en je hebt volle dikte voor je rampamoer en onderkant. De verstekken allemaal gekleefd met zware tape alvorens te lijmen, en ze dan als een pakketje rond die twee stukjes grenen ingepakt, ook de vierde zijde dan mooi dichtgekleefd met zware tape. ik vond die tesa papieren verpakkingstape van 50mm hier zeer geschikt voor. Heb hier helaas geen foto's van
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
@luinge: die rampamoeren zitten echt moervast. ik had eerst een teststukje gemaakt met grenen hout (dit was nog met tafeldriehoek van 40mm hoog, later veranderd naar 70mm hoog). zo kan je testen hoe hard je kan aanspannen
Bekijk bijlage 70249

Ok. Goed dat je een test hebt gedaan. Ben ik vaak te lui voor 😁. Weer wat geleerd.
Mooie tafel geworden btw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.