Welke schaaf Peaktool, rider, dictum of juuma?

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik lees, zie veel positieve ervaringen met een low angle no 62 schaaf. Een veritas of lie Nielsen zullen ongetwijfeld beter zijn maar budget is niet oneindig. Wie heeft ervaring met één van de eigen label schaven van Baptist, Axminster, dictum of Feine werkzeuge? En had je nog veel werk om de schaaf af te stellen of slijpen?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Daar is al het een en ander over te vinden op het forum. Zijn allemaal schaven uit de Quangsheng fabriek en worden onder die naam of andere namen (zoals je zelf al noemt) verkocht. Prima prijs/kwaliteit. De uitvoering/kleur verschilt per leverancier maar kwaliteit is prima. Slijpen moet je uiteraard wel, maar goed dat moet je sowieso doen...
 
P

Pel

Guest
De beitel slijpen en wetten moet je denk ik bij alle schaven doen, allen bij de iets goedkopere schaven kan zijn dat je wat kantjes moet breken, dat hoef je bij Veritas en Lie Nielsen niet te doen zul je wel begrijpen.

Groet Pel.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Waarom niet gaan voor Stanley : Stanley S.W. voorloper #62

Krijgt veel lof, (heb hem zelf niet) en inderdaad, alle beitels moeten geslepen en gewet worden...

Jos
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
De Axminster Rider-schaven worden naar eigen info in Engeland 'afgeregeld', dwz optimaal afgesteld. Moeten dus uit de doos gelijk ok zijn. En ze zijn nu ook bij Sander in Haarlem te koop. Of die andere jongens ook nazorg aan de import besteden weet ik niet.

Bij Stanley heb ik een dubbel gevoel. Dat ze nu een 'high end' serie opgetuigd hebben, na jaren vooral niet al te beste spullen verkocht te hebben, veroorzaakt een beetje een vieze smaak bij mij. M.a.w. ik gun het ze niet. Maar dat ben ik.
 

Arjen vD

Nieuw lid
25 aug 2016
5
0
bij Arnhem
Ik heb een paar jaar geleden een Dictum schaaf gekocht, uit budget overwegingen (en als 'starter'), en ik ben er tevreden over. Instellen gaat prima. Beitel was redelijk scherp uit de doos (had minder verwacht, weet ook niet waarom), zelf inderdaad geslepen en gewet om hem scherper te krijgen. Blijft voor mijn gevoel redelijke tijd scherp, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
De enige schaaf problemen mee had wegens geen al te schitterende kwaliteit was een goedkope Stanley. Ik heb een Dictum blokschaaf waar ik heel tevreden mee ben.
Overigens, als budgetten belangrijk zijn zou ik ook eens kijken naar houten schaven. Wat moeilijker af te stellen naar't schijnt maar heel bevredigend als dat dan lukt.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Bij de Houtbeurs pro+ in Denbosch ook vragen gesteld over een 62 bij de stand van Baptist.
Zij vinden de kwaliteit van de Peaktool beter als die van de Stanley SW 62.

Ik zelf vind de axminster/rider er wel goed uitzien en kost de helft van een Lie Nielsen.

van Peaktool heb ik 2 schaven waar ik zeker tevreden over ben, maar ik vind het niet erg om een nieuwe schaaf zelf fine te tune, doe ik toch.
anders schaaft hij toch niet naar mijn zin.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met de Rider.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Heb een Juuma 4 1/2. Heerlijke schaaf! Lekker dikke beitel en prima standtijd. Daarnaast vind ik het ook gewoon een hele mooie schaaf.

Ik zie nu dat deze specifiek niet meer bij Fine-tools verkocht wordt, maar goed.. Fijne schaaf dus. Komt vlak en haaks aan en na een slijp- en wetbeurt is hij echt heerlijk..
 

FYW

Nieuw lid
30 jun 2017
16
0
Ik overweeg ook als starter een nieuwe juuma of een tweedehands stanley, maar ben nog niet overtuigt. Het zit met name in de prijs. Biedt het meerwaarde om een nieuwe juuma te kopen of is een tweedehands stanley afdoende?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is allemaal een kwestie van hoeveel je eraan wilt besteden.... de Quanhen schaven bieden enorm veel waar voor je geld, en persoonlijk lijkt me dat een veel betere keuze dan hopen dat je een fatsoenlijke oude tweedehands Stanley kan vinden. Zeker als je begint wil je gewoon een schaaf hebben die zonder veel werk en tunen al een beetje redelijk werkt, anders is de lol er vaak snel af.
 

FYW

Nieuw lid
30 jun 2017
16
0
Persoonlijk zou ik dan gaan voor de Juuma schaaf omdat ze mooier ogen en beter zijn uitgerust volgens mij.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Mijn voorkeur gaat uit om in een Nederlandse winkel / website te kopen.
Baptist, Gereedschaps pro en Teygeler zijn winkels waar wij nog mooi en goed hand gereedschap kunnen kopen.
Ik gun hen deze omzet wel.
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Ik ben heel blij met mijn oude Stanley 3, 4 en 5 low knobs uit de jaren '20. Maar ik ben best lang bezig geweest met vlakken, poetsen en bijwerken. En heb voor de 4 een Hock beitel gekocht. Al met al is het dan geen 'budget' meer. Al die investering in tijd en aandacht leidt wel tot een band!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik had een Stanley No5 uit 1945. Heel veel uurtjes ingestoken, totdat hij weer piekfijn was. Dan nog kon ik er geen vriendjes mee worden. Het zal de onervarenheid zijn, maar het ding was zo lastig in te stellen, tot op het laatst heb ik ermee gevochten. De nieuwe Juuma was liefde op het eerste gezicht en gevoel. Alsof het vanzelf gaat.. Voor mij dus geen oude schaven meer. De quangsheng schaven zijn van uitstekende kwaliteit voor mijn doel, het hoeft dan ook niet duurder..

Dit is mijn mening en mijn voorkeur, hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.. :cool:
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Euhm, gaf jij niet juist in een ander topic het advies dat er nog iets te maken viel van een recente nr.5?
https://www.woodworking.nl/showthread.php?23173-Verschil-no-4-stanley

Nummer 4.. :)

Dat ik er niets mee kon, wil nog niet zeggen dat anderen dat niet kunnen. Hele volksstammen doen het met oude Stanleys. Mijn oude nummer 5 schaafde als een beest, als ik 'm eindelijk ingesteld had. Ik vond het alleen een rotding. Het kan exemplarisch geweest zijn, of ik deed wat fout, of er zaten onderdelen op die er niet op hoorden, of anderszins. Door die ervaring hoef ik geen oude schaven meer. Wellicht misplaatst, maar goed. Oude spullen en Richie doen het gewoon niet zo goed samen, ik heb dat wel vaker..

Het was een hele mooie schaaf overigens, prachtige palissander handvatten en mooi patina op het staal, wat vergaan zwart aan de binnenkant.. Ik heb er iemand heel blij mee gemaakt in ieder geval..

Dit verhaal en dat andere is wellicht wat tegenstrijdig, maar het 1 sluit het ander niet uit.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Vond het wat tegenstrijdig, maar veel mensen zijn inderdaad goed geholpen met een oude Stanley (zoals ik). De ene schaaf doet het net iets beter dan de andere, en zelfs als je alle stappen ondernomen hebt in de restauratie is het toch soms moeilijk om je vinger op de wond te leggen. Met nieuwe goedkope schaven zijn de problemen meestal vele malen erger, maar een goeie middenklasse kun je zo uit de doos gebruiken dus makkelijk voor beginners. Ik ben blij dat de nr.5 een goeie thuis gevonden heeft en niet staat te roesten :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.