kapstok van steigerbuizen en hout

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Misschien niet helemaal ontopic.....maar er is ook hout gebruikt haha

Ik stel toch even hier de vraag. Er loopt hier zo veel kennis rond. Ik heb dus een kapstok gemaakt en nu moet ik hem nog ophangen. Geen probleem zou je denken. Maar boren is niet mijn sterkste kan en ik kan wel wat tips gebruiken. Ik ben zelf zo links als je ze maar vinden kunt en dat veroorzaakt volgens mij het grootste probleem. Als ik de boor bv op de muur zet en er kracht op zet om te proberen te zorgen dat hij niet weg schiet dan gebeurd dat toch als ik hem aan zet. En naar mijn idee komt dat door mijn link zijn. Ik houd de machine anders vast als rechtshandigen en door de draairichting van de boor draait de machine van me weg. Heeft iemand tips hoe ik dit kan voorkomen. Ik wil het graag zelf ophangen en de net geschilderde muur toch een beetje heel houden. ;)
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
En altijd starten zonder "kloppen". Pas als je een stukje in de muur zit het kloppen aanzetten. Daarnaast zoals Pel schrijft eerst een klein boortje gebruiken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
En een goede boormachine gebruiken. Ik heb met mijn zware bosch hamerboormachine nog nooit problemen gehad. Ook een paar keer een klein gaatje met mijn 18V accuboor geboord en dat was met gemengde gevoelens achteraf:)
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik heb ook een bosch hamerboormachine een zware en een wat lichtere. Hoeveel kleinere boor gebruik je dan?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb ook een bosch hamerboormachine een zware en een wat lichtere. Hoeveel kleinere boor gebruik je dan?

Een GBH 2-24, blauwe Bosch. Die zou tot 24mm in beton moeten kunnen komen. Voor het monteren van twee 4 pits stopcontacten in de studio van mijn vrouw op een zondagmiddag even snel mijn Makita 18V accu boormachine gepakt voor 2x2 6mm pluggen. Zeker de eerste mm's waren een drama omdat de Makita alle kanten op wilde. Ik heb het gat dieper geboord, de pluggen dieper gezet en langere schroeven gepakt. Met name als je eerst door een stuclaag heen moet boren zoekt de boorhamer minder en blijft goed op koers.
Sindsdien ga ik voor zeker en pak de zware Bosch met een SDS-plus voor van 5 of 6mm als ik iets kleins moet ophangen.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Maar dan is het probleem wel dat ik links ben. Ik kan het niet goed uitleggen. Maar ik ga er vanuit dat de boormachine voor rechtshandigen is gemaakt en daarom de perfecte kant op draait. En je de machine goed beheerst op die manier. Maar door dat ik anders druk heb ik direct een probleem, maar misschien dat wen kleiner boortje eerst het probleem oplost. Ik moet 24 gaten dus moet wel goed gaan haha.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Maar heb je al een keer geprobeerd om met rechts te boren? Of een tweede greep te plaatsen? Voor 24 gaten kun je vooraf wel wat onderzoek doen:)

Wat drukken betreft is het zaak om achter je machine te staan en ik leg ook vaak mijn wijsvinger langs de machine, zoals je bij een handzaag ook wel doet.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Rechtsom vastpakken.....ik wil niet zeggen dat het geen optie is, maar dan ben ik helemaal stuurloos haha.

Een tweede greep plaatsen geen idee. Moet ik even uitzoeken.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Zoals zovelen ben ook ik linkshandig, maar heb hiervan bij boren nooit enige hinder ondervonden. Een boormachine is bij mijn weten ook niet specifiek voor rechtshandigen ontworpen. De handgreep kun je omdraaien naar de andere kant, zodat je die met je rechterhand kunt vasthouden voor balans, druk en stabiel boren.
Rob
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik ben rechts maar boor ook wel eens links, als het een moeilijk plekje is.
Voordat ik ga boren sla ik eerst een putje op de plek waar het gat moet komen. Daar heb ik standaard een punt-steenbeiteltje voor in mijn klopboormachinekoffer liggen. Een paar klappen met de hamer geeft een goede put in beton waar de boor niet zo snel meer uitloopt.
Het is ook heel belangrijk dat de boortjes scherp zijn. Desnoods even over de slijpsteen halen.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
De eerste 8 gaten zitten er feilloos in. :)

Ik heb al jullie tips goed ten harte genomen. En het is me gelukt. Morgen weer, dan in een ander soort muur. Benieuwd!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.