zwarte vlekken/stippen bij Skylt lak

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Hallo,

Gister heb ik mijn net verlijmde tafel geschuurd en gelakt, echter zie ik nu zwarte stipjes/ vlekjes in mijn lak zitten.
Voor het lakken zaten die er niet. Weten jullie wat hiervan de oorzaak kan zijn? Heb ik het oppervlak niet goed schoongemaakt of lak ik in een te vochtige ruimte?

Zie hier de vlekjes;
IMG_2193.jpg

Bij voorbaat dank!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is dit eikenhout? Dat soort zwarte vlekken ken ik van vingers (eiken reageert met zweet) en ijzer (toevallig iets met ijzer in de buurt geschuurd?).

Op de website van Skylt:

Vermijd het raken van de hoekijzers van convectorputten, water- en CV-leidingen en andere ijzeren objecten. Het schuurstof bevat dan zeer fijne ijzerdeeltjes, die zich vasthechten op het oppervlak en dan moeilijk te verwijderen zijn. De deeltjes zijn op een droge, ongelakte vloer vrijwel niet te zien, maar zodra de vloer met een watergedragen lak wordt behandeld kunnen de metaaldeeltjes roesten en zich vrijwel onmiddellijk als zwarte puntjes op aftekenen.

Als enige lakfabrikant ter wereld levert RigoStep een oplossing voor zwarte puntjes. Wanneer een vloer mogelijk met ijzerdeeltjes verontreinigd is, kan de vorming van zwarte puntjes (blackspots) verhinderd worden door aan RigoStep SEAL of RAPID het additief SEAL ADD toe te voegen.
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Het is inderdaad eikenhout, en heb vanmiddag wel snel wat staal geslepen. Echter was dat wel op een aardig afstandje van het eikenhout, wellicht dat er toch wat ijzerdeeltjes over het eikenhout zijn gekomen.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
goedemiddag vanhaag,

Het lijkt er inderdaad op dat je de oorzaak gevonden hebt. Dit probleem zou je niet hebben met een olie afwerking. Het is de voornaamste reden dat wij in onze werkplaats geen slijp en laswerk doen (uiteraard wel soms aanpassen maar zo veel als mogelijk buiten).

Succes in ieder geval met je blad. als deze genoeg is uitgehard zou ik opnieuw schuren zodat je hier geen last meer mee gaat krijgen!
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Bedankt voor de reactie.

Ik heb het blad volledig geschuurd en binnen opnieuw gelakt, toch zijn er weer enkele vlekjes op het blad gekomen, gelukkig wel stukken minder.
Kan het nog een andere oorzaak hebben?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Eiken is nogal open van structuur en ik vermoed dat er minieme ijzerdeeltjes in de structuur van het hout zijn blijven zitten. Andere oorzaken zullen er volgens mij niet zijn.

Fons
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Het is inderdaad lastig om goed kaal te schuren nadat ijzerdeeltjes in het hout zitten. Zoals Fons al aangeeft heeft eiken een totaal andere structuur als esdoorn of beuken. Voornamelijk omdat het waarschijnlijk de 1e laag is, is dit lastiger als een 2e of 3e laklaag met slijpsel.

Wij hebben wel eens een blad geleverd van een eiken Boomstamplaat van 1 meter breed welke een vochtpercentage had van 20-25%. ( wellicht herkenbaar voor meubelmakers; omdat de klant de prijs te hoog vindt willen ze graag weten wat niet oven gedroogd hout kost en mensen het in 1x juist leuk Gaan vinden dat het gaat werken en evt scheuren. Vaak ook gepaard met een onderstel die elders vandaan komt met een bovenplaat met gaten van 6-8 Mm ipv sleuven of overmaats gaten 12-14mm die ze zelf monteren met 6mm Hout draai bouten. Uiteraard is de prijs voor een goede afwerking bij ons dan ook te hoog en gaan ze zelf de afwerking doen.

Eigenlijk alles wat je zelf niet zou doen maar wij zagen en verkopen ook hout en dan krijg je hier ook mee te maken. Inmiddels wel of-topic en doel ook zeker niet op de topicstarter maar deze mensen hadden een lak universele lak voor hout en beton ed en kregen bij het neer zetten van bijv een vaas of schaal steeds kleine schimmel plekjes. Het kon niet meer ademen en onder de rand kon het vocht er blijkbaar niet uit waardoor er kleine stipjes kwamen. Op de delen waar het niet bedekt was kwam dit niet.

Ik ga er niet van uit dat dit hier aan de hand is maar wou toch even aangeven dat ik nog een oorzaak weet.

*blad hebben we na 8 maanden weer ontvangen en opdracht gekregen voor vlakken ( van 8,5cm naar 6,5 vanwege het drogen/vervormen) , schuren afwerken met een monocraten en onderstel laten aanpassen en coaten ( was een onbehandeld stalen onderstel welke al veel blauw had achtergelaten op het blad aan de onderkant)

mvg wilco
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik heb het recent zelf ook meegemaakt.
Wat een ellende!

3 eiken tafelbladen gelakt met skylt, en (blijkbaar) is er metaal slijpsel ergens in de lucht blijven hangen.
Een groot drama.
Het ergste is om dit weer uit een skyltlaag te schuren, skylt is behoorlijk hard, en de "black spots" gaan diep je hout in.

Rigostep raadt een sealer aan, maar dit maakt een laklaagje wel weer extra duur. (zeker om dit altijd op voorhand te gebruiken)
Je kunt nooit zien of er slijpsel op je eiken ligt vooraf helaas.

De tafelbladen zijn zelfs met perslucht afgespoten voor lakken, en toch zit het eiken nog vol.

Hier moet toch iets op te verzinnen zijn.. (lakken en metaalbewerking kunnen helaas maar in 1 ruimte hier)
Magneetjes inschakelen ??
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
Heeft skylt dan geen grondlaag nodig? Skylt was toch hetzelfde product als Trae Lyx en daar heb je voor eiken eerst een grondlaag die je moet zetten, vooraleer je de 2k vernis aanbrengt. Eik reageert ook met water natuurlijk. Skylt en trae lyx waren - volgens mij, maar niet zeker - geen pu lakken maar watergedragen. Dan kan je het altijd voorhebben, ook zonder dat je hebt zitten slijpen in de buurt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Skylt heeft geen grondlaag nodig. Het is 2 componenten en volgens mij niet watergedragen? Hoe dat met trea lyx zit weet ik niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.