Aparte pennen

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Afgelopen week en paar aparte pennen gedraaid , afgewerkt met Shellawax creme .
Jeneverbes , de kleur blijft mooi ook na behandelen .
Burl , weet niet welke maar is een harde houtsoort waar snel stukjes uitbreken . Laatste paar mm maar afgeschuurd .
Letterhout , blijft een probleem voor mij om het gat er in te boren . Door de warmte gaat het binnenin scheuren , dat zie je pas als je bijna op dikte bent .
fullsizeoutput_9d.jpg
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Schieke pennen hoor!
Problemen met het boren in letterhout kun je voorkomen door het boor vaak uit het hout te halen en te
koelen met perslucht.
Ik weet, het is tijdrovend, maar het werkt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goeie tip flyer
heb ook een mooie stuk letterhout liggen voor pennen
lacewood gaat een stuk makkelijker, ook erg mooi, minder hard dan letterhout

Mooie pennen
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Letterhout is een drama bij pennen. Als het hout warm geweest is bij boren, draaien, schuren, polijsten, friction-polish, etc. staat dit garant voor scheuren. Als het niet direct is dan enkele dagen of weken laten. Het is niet de vraag of maar wanneer?
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Mooie pennen. En zeker mooi hout.

Zo als Flyer al aangeeft is het prima te doen om letterhout te gebruiken voor pennen, zolang je maar voorkomt dat het hout warm wordt. Zorgen voor een scherpe boor, stukje voor stukje boren en boor laten afkoelen, en strak draaien dus weinig schuren. De afwerking doe ik niet met friction-polish maar met Aussie oil. Dit heeft geen warmte nodig en is dus aan te brengen op de pen als de draaibank stil staat. Ook het oppoetsen doe je gewoon als de bank stil staat. Ik heb op deze manier al div pennen gemaakt en nog geen problemen gehad met scheuren van het hout. Ook niet achteraf.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Heel mooi hout. Knap gedraaid.

Even over het koelen. .... als je geen perslucht ter beschikking hebt. .... Zou je de blank dan ook in de diepvries kunnen invriezen en dan boren ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.