Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: IJzervijl

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012

IJzervijl

Heeft iemand een tip voor een goede ijzervijl?

Ik zoek een maat van 12mm breed, bij voorkeur vierkant of rechthoekig. Het is om de opening in een (geharde) bijlkop netter en groter te maken voor een steel.

Tips om deze handeling machinaal te doen zijn ook welkom

Bahco en Pferd maken goede vijlen. Voor mijn metaalhobby heb ik een rechte slijper met volharmetaal freesjes.
    Uit nieuwsgierigheid: bramen of beschadigingen weghalen begrijp ik, maar waarom het gat groter maken in plaats van de steel pas maken?

Gehard staal kun je niet met gehard staal gaan bewerken. Daar heb je een nog harder materiaal voor nodig.

grove dunne slijpsteen en veel geduld?

Enkel een gedeelte van het bijlblad is gehard. Het bijlhuis, met "de opening", is nooit gehard. Anders zou de bijl te snel breken. Het bijlhuis , met de opening erin kun je dus vijlen. Al zie ik niet meteen een reden om dat te doen.

groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Gaat dit om de bijl gesmeed tijdens de workshop bijlsmeden 2 jaar geleden?

Ik heb datzelfde gedaan met de grove schuurtonnetjes van de dremel, werkt echt heel goed..
    Mvg,

Richie

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik heb een andere workshop gevolgd, maar vast bij dezelfde

We hebben de gehele kop gedipt, maar alleen het scherp is verwarmd. Het staal klinkt wel gehard (voor zover je dat kan horen).

De opening is heel grof gemaakt. Niet geschikt om er een steel in te plaatsen. Bovendien zou er dan heel veel van de steel afgehaald moeten worden, dan breekt deze zo. Een dunne slijpschijf past niet in de opening. Met de dremel valt te proberen, al gaat het denk ik dan ook lang duren. Heb dat ding echter uitgeleend

dip.jpg

Waar zijn de Pferd vijlen te koop?
    Laatst gewijzigd door Bijtel; 14-11-17 om 10:55.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Smederij Alkmaar, zo te zien.. Valt mee hoor, met de dremel ben ik een uurtje bezig geweest. Mij vijlen waren niet toereikend. Ja 1tje, maar die paste niet.
    Mvg,

Richie

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Zo'n schuurbandmachine is er (op lucht) van 10mm. Die andere 13mm. Er staat alleen niet bij waar de schuurbanden voor geschikt zijn. Ik ga er dus van uit dat deze niet voor metaal bedoeld zijn.

Forum Rechten