IJzervijl

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Heeft iemand een tip voor een goede ijzervijl?

Ik zoek een maat van 12mm breed, bij voorkeur vierkant of rechthoekig. Het is om de opening in een (geharde) bijlkop netter en groter te maken voor een steel.

Tips om deze handeling machinaal te doen zijn ook welkom :)
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Bahco en Pferd maken goede vijlen. Voor mijn metaalhobby heb ik een rechte slijper met volharmetaal freesjes.
Uit nieuwsgierigheid: bramen of beschadigingen weghalen begrijp ik, maar waarom het gat groter maken in plaats van de steel pas maken?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Gehard staal kun je niet met gehard staal gaan bewerken. Daar heb je een nog harder materiaal voor nodig.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Enkel een gedeelte van het bijlblad is gehard. Het bijlhuis, met "de opening", is nooit gehard. Anders zou de bijl te snel breken. Het bijlhuis , met de opening erin kun je dus vijlen. Al zie ik niet meteen een reden om dat te doen.


groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Gaat dit om de bijl gesmeed tijdens de workshop bijlsmeden 2 jaar geleden?

Ik heb datzelfde gedaan met de grove schuurtonnetjes van de dremel, werkt echt heel goed..
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een andere workshop gevolgd, maar vast bij dezelfde :)

We hebben de gehele kop gedipt, maar alleen het scherp is verwarmd. Het staal klinkt wel gehard (voor zover je dat kan horen).

De opening is heel grof gemaakt. Niet geschikt om er een steel in te plaatsen. Bovendien zou er dan heel veel van de steel afgehaald moeten worden, dan breekt deze zo. Een dunne slijpschijf past niet in de opening. Met de dremel valt te proberen, al gaat het denk ik dan ook lang duren. Heb dat ding echter uitgeleend :rolleyes:

dip.jpg

Waar zijn de Pferd vijlen te koop?
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Smederij Alkmaar, zo te zien.. Valt mee hoor, met de dremel ben ik een uurtje bezig geweest. Mij vijlen waren niet toereikend. Ja 1tje, maar die paste niet.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zo'n schuurbandmachine is er (op lucht) van 10mm. Die andere 13mm. Er staat alleen niet bij waar de schuurbanden voor geschikt zijn. Ik ga er dus van uit dat deze niet voor metaal bedoeld zijn.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Dat is inderdaad de juiste manier, alleen moet je daarna de bijl wel opnieuw harden. Ik denk niet dat het gereedschap daarvoor voorhanden is, want anders had hij dat zeker gedaan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik ben zelf inderdaad geen smid. We kregen de kop met dat (half) voorbewerkte gat. De kop is nu ook al gehard, dus weer warm stoken is niet zo handig.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Zo'n powerfile als Piet aanraadde gaat prima op staal, mits je er goede kwaliteit schuurbandje op hebt.
Heb er zelf 1 van de lidl, voldoet voor af en toe, maar beter is waarschijnlijk een oude 2e hands van iets beter merk van marktplaats.

goede vijlen zijn bijvoorbeeld ook oude Nicholson of Oberg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.