Herstel oude binten en dakbeschot

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Beste allen,

Wij zijn begonnen aan het opknappen van de zolder van ons monumentale pand uit circa 1875. Toen we alle betimmering en voorzetwandjes weg hadden gehaald, kwamen een mooie bintconstructie (Amerikaans grenen) te voorschijn. We zouden graag deze constructie in het zicht laten en daarom zijn we begonnen om het hout weer mooi te krijgen zodat we later een transparante lak/beits kunnen aanbrengen.

Nu is het probleem dat een deel van het hout geverfd was en een deel onbehandeld. Nadat we de verf verwijderd hebben (branden/krabben en vervolgens nog schuren met korrel 40) was dat deel van het hout mooi licht, maar het onbehandelde deel blijft donker, ook na (goed) schuren. Op bijgevoegde foto is het kleurverschil te zien. Is er een methode om het onbehandelde hout, waar zo'n honderd jaar vocht en vuil op hebben ingewerkt, weer mooi blank te krijgen. Eindeloos schuren? Ontweringsmiddel hebben we ook geprobeerd maar met zeer weinig resultaat.

Een tweede probleem is een grote bint waar met spijkertjes en ijzerdraad stro op was bevestigd en vervolgens afgestuct (gebruikelijke methodiek destijds). In deze bint zitten donkere vlekken, vooral op de plekken waar (roestige) spijkertjes hebben gezeten (zie 2de foto). Deze vlekken hebben we ook met ontweringsmiddel proberen weg te krijgen maar ook zonder het gewenste resultaat. Deze vlekken lijken vrij diep te zitten, zodoende is schuren geen optie.

Als iemand een goede behandelmethode weet, zou ik daar erg blij mee zijn.

Mvg Maarten

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Grenen verkleurd onder invloed van licht altijd... Dus het is een kwestie van tijd dat de lichte delen gaan bijkleuren, dus niet met uv werende middelen gaan behandelen! Voor de rest zijn de vlekken volgens mij een aspect van de authenticiteit van zo'n oud huis, daar zou ik me niet druk over maken.... Kun je juist een verhaal bij hebben.

Succes, Fons
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Eens met eerdere posters.
Je zou de spijkergaten kunnen uitboren en vullen met een prop, wat ze lopen zowiezo door zo ver als de spijker er in zat, het kleurverschil weet ik niet hoe je het weg krijgt.
dit hoort bij het pand en maakt het wat het is, dat zal ook de reden geweest zijn dat u de verf er af wilde hebben, om de geschiedenis terug te halen, en daar is het :)
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
bij grand design wordt weleens gesproken over zandstraln.
Mischien is dit een optie.
Ik zou het zelf gewoon laten hoe het is.
Gezien zandstralen een hoop rotzooi geeft.
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Ik gebruik vaak ontweringswater om donkere en verweerde plekken te verwijderen. Werkt over het algemeen heel goed. Vooral als je het eerst kookt en dan in warme toestand aanbrengen.
Is bij iedere zich zelf respecterende verf speciaalzaak wel te krijgen en kost geen drol.

Als je meer wilt weten laat het maar horen.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ben het met eerste reply's eens: dit is onderdeel van de oude uitstraling van je dakgebinte!

Mrtn125 zei:
Beste allen,
Deze vlekken hebben we ook met ontweringsmiddel proberen weg te krijgen maar ook zonder het gewenste resultaat.
Mvg Maarten

Geert Schoonhoven zei:
Ik gebruik vaak ontweringswater om donkere en verweerde plekken te verwijderen. Werkt over het algemeen heel goed. Vooral als je het eerst kookt en dan in warme toestand aanbrengen.

Maakt koken van dat spul dan echt het verschil?

@lex
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Ondanks dat de meesten vinden dat ik het zo moet laten, ga ik toch binnenkort proberen wat het resultaat is met warm ontweringsmiddel/water. Ik zal laten weten wat het resultaat is met een fotootje van dezelfde bint.

Ik blijf er bij dat het mooier wordt als al het hout mooi blank is, hoeft niet perfect maar nu is het te storend.

Groeten Maarten
 
A

Athanor

Guest
Ook al zou je het donkere hout licht krijgen, is het over enkele jaren donker! Geloof me, want ik woon in een grenehouten Finse blokhut en hoef m'n blik maar op te slaan om het te zien ;) Dat je die vlekken nog kwijt wilt is het proberen waard.

Fons
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Zoals gezegd heb ik toch geprobeerd om de vlekken eruit te krijgen met oa ontweringsmiddel. Op onderstaande foto's is het resultaat te zien, het was vrij lastig om de belichting precies gelijk te krijgen maar het leek me zo wel duidelijk.

Behandeling bestond uit nog een keer kort schuren, dan verwarmd (net niet kokend) ontweringswater aanbrengen met kwast, halve dag wachten. Nog een keer warm ontweringswater aangebracht, weer een halve dag wachten en vervolgens naspoelen met schoon water.

Zoals te zien zijn de vlekken wel minder geworden maar zeker niet weg. Daarbij is ook het overige hout lichter geworden waardoor het contrast met de vlekken weer groter is geworden. Al met al niet helemaal een bevredigend resultaat.

Ik denk dat ik het nu maar laat zoals het is, als er beits overheen gaat dan zullen de vlekken nog wel iets vervagen hoop ik.

Mvg Maarten

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Maarten

Wat ik van de foto's kan zien is het er wel op vooruit gegaan. Ik moet wel zeggen dat ik het al het werk niet waard vind. Het is een zeer oude constructie met de daarbij passende oude uitstraling. Je moet met al dat opknappen wel in de gaten houten dat je niet in een IKEA zolder komt te wonen. Oud heeft echt veel meer charme en is ook heel goed te combineren met strak en modern

Fijne dagen gewenst Hugo
 
Beste Maarten,

Om vlekken van ijzer uit hout te halen kun je oxaalzuur gebruiken. Dat is als een wit poeder te koop en oplosbaar in lauw water. Breng het met een klein kwastje vanuit het midden van de vlek naar buiten werkend aan. Hoe meer je er op smeert, hoe meer de kleur verdwijnt. Op de randen moet je zuinig zijn, anders krijg je een witte cirkel net naast waar de vlek zat. Het mooiste resultaat vind ik zelf doorgaans om de vlek een klein beetje te laten zitten als een licht grijze waas. Daarna het hout goed met lauw water afspoelen om de resten zuur weg te nemen. Dat zou anders doorwerken en daarnaast is het giftig. Werk met latex handschoenen, dan voorkoem je dat er resten op je handen blijven zitten.

Groet,

Peter van Velsen
Meubelrestauratie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.