Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Herstel oude binten en dakbeschot

Beste allen,

Wij zijn begonnen aan het opknappen van de zolder van ons monumentale pand uit circa 1875. Toen we alle betimmering en voorzetwandjes weg hadden gehaald, kwamen een mooie bintconstructie (Amerikaans grenen) te voorschijn. We zouden graag deze constructie in het zicht laten en daarom zijn we begonnen om het hout weer mooi te krijgen zodat we later een transparante lak/beits kunnen aanbrengen.

Nu is het probleem dat een deel van het hout geverfd was en een deel onbehandeld. Nadat we de verf verwijderd hebben (branden/krabben en vervolgens nog schuren met korrel 40) was dat deel van het hout mooi licht, maar het onbehandelde deel blijft donker, ook na (goed) schuren. Op bijgevoegde foto is het kleurverschil te zien. Is er een methode om het onbehandelde hout, waar zo'n honderd jaar vocht en vuil op hebben ingewerkt, weer mooi blank te krijgen. Eindeloos schuren? Ontweringsmiddel hebben we ook geprobeerd maar met zeer weinig resultaat.

Een tweede probleem is een grote bint waar met spijkertjes en ijzerdraad stro op was bevestigd en vervolgens afgestuct (gebruikelijke methodiek destijds). In deze bint zitten donkere vlekken, vooral op de plekken waar (roestige) spijkertjes hebben gezeten (zie 2de foto). Deze vlekken hebben we ook met ontweringsmiddel proberen weg te krijgen maar ook zonder het gewenste resultaat. Deze vlekken lijken vrij diep te zitten, zodoende is schuren geen optie.

Als iemand een goede behandelmethode weet, zou ik daar erg blij mee zijn.

Mvg Maarten

Attached files

Athanor
    Guest

Re: Herstel oude binten en dakbeschot

Grenen verkleurd onder invloed van licht altijd... Dus het is een kwestie van tijd dat de lichte delen gaan bijkleuren, dus niet met uv werende middelen gaan behandelen! Voor de rest zijn de vlekken volgens mij een aspect van de authenticiteit van zo'n oud huis, daar zou ik me niet druk over maken.... Kun je juist een verhaal bij hebben.

Succes, Fons

hallo,

Ik vind zelf als je alle vlekken weg haalt dat dan het oude eraf is!
    ik zou het zelf zo laten!

mvg gh

Eens met eerdere posters.
    Je zou de spijkergaten kunnen uitboren en vullen met een prop, wat ze lopen zowiezo door zo ver als de spijker er in zat, het kleurverschil weet ik niet hoe je het weg krijgt.
    dit hoort bij het pand en maakt het wat het is, dat zal ook de reden geweest zijn dat u de verf er af wilde hebben, om de geschiedenis terug te halen, en daar is het :-)

bij grand design wordt weleens gesproken over zandstraln.
    Mischien is dit een optie.
    Ik zou het zelf gewoon laten hoe het is.
    Gezien zandstralen een hoop rotzooi geeft.

Ik gebruik vaak ontweringswater om donkere en verweerde plekken te verwijderen. Werkt over het algemeen heel goed. Vooral als je het eerst kookt en dan in warme toestand aanbrengen.
    Is bij iedere zich zelf respecterende verf speciaalzaak wel te krijgen en kost geen drol.

Als je meer wilt weten laat het maar horen.

Ben het met eerste reply's eens: dit is onderdeel van de oude uitstraling van je dakgebinte!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mrtn125
    Beste allen,
    Deze vlekken hebben we ook met ontweringsmiddel proberen weg te krijgen maar ook zonder het gewenste resultaat.
    Mvg Maarten
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Schoonhoven
    Ik gebruik vaak ontweringswater om donkere en verweerde plekken te verwijderen. Werkt over het algemeen heel goed. Vooral als je het eerst kookt en dan in warme toestand aanbrengen.
    Maakt koken van dat spul dan echt het verschil?

@lex

KOKEN!!!!!!!!! maakt zeker het verschil!!! vooral om de hardnekkige plekken weg te krijgen.

Ik heb zeker 15 jaar ervaring met dit spul en het heeft me nog nooit in de steek gelaten.
    Het is echt een ouderwets schilders foefje.

Ondanks dat de meesten vinden dat ik het zo moet laten, ga ik toch binnenkort proberen wat het resultaat is met warm ontweringsmiddel/water. Ik zal laten weten wat het resultaat is met een fotootje van dezelfde bint.

Ik blijf er bij dat het mooier wordt als al het hout mooi blank is, hoeft niet perfect maar nu is het te storend.

Groeten Maarten

Athanor
    Guest

Ook al zou je het donkere hout licht krijgen, is het over enkele jaren donker! Geloof me, want ik woon in een grenehouten Finse blokhut en hoef m'n blik maar op te slaan om het te zien Dat je die vlekken nog kwijt wilt is het proberen waard.

Fons

Forum Rechten