Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Wat is je doel van de verbinding?
    Zoals hierboven genoemd is het niet nodig vanwege de sterkte.

Veel eiken frezen met zo'n goedkoop freesje

Heb je ook al eens overwogen om het tafelblad NIET te verlijmen, maar de delen gewoon met t +g ineen te steken en er wat klampen onder te schroeven. Niet voor elk blad geschikt, maar bladen opgebouwd uit recuperatiemateriaal ogen zo veel natuurlijker. De voegen tussen de planken eventueel nog wat accentueren met een veilingkantje kan ook. Als het hout droog genoeg is lukt dit perfect, is het hout nog te vochtig kan je na enige maanden de delen eens opnieuw dicht trekken en de klampen opnieuw vastschroeven. De gaten in de klampen zijn toch als sleuf uitgevoerd, het gaat dus geen probleem geven om de boel even na te spannen.

Even een foto van een (inlands noten) blad dat niet verlijmd is maar waar enkel een paar klampen de boel bijeen houden.
    CIMG3632.jpg

Als gezegd 4 cm kan je koud tegen elkaar lijmen, en zelfs 5 mm kan je zo lijmen

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Dank voor jullie adviezen. Voor het tafelblad zal ik geen veer/groef gaan toepassen, wellicht enkel een afgeknipt nageltje of een lamello voor het vlak houden tijdens het lijmen, of heel misschien wel zelfs de suggestie van Tuoh om de bladen 'los' te leggen. Dat laatste te bezien als het spul gezaagd is en tegen elkaar aan ligt.

Hoe te denken over planken wel/niet te verbinden bij het maken van deuren? Tzt ga ik ook onze binnendeuren vervangen door zelf gemaakte exemplaren, nu nog niet bekend over de manier van constructie. Kan zijn dat dat 2cm dikke planken worden met aan een zijde een 2cm dik kader, andere optie zou zijn 4cm dikke planken, zonder kader. Zouden jullie dat soort planken onderling verlijmen met een veer/groef verbinding?
    Met vriendelijke groet,
    Joris

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    @jpandriesse: Ik heb hier wel een antwoord op, maar dat heeft weinig met de oorspronkelijke vraag te maken. Maak even een nieuw topic.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    @Bijtel, Ik probeer hier een algemeen topic over te maken over het gebruik van de diverse verbindingsmiddelen (veer/groef, lamello, domino, etc), waarbij dan de eerste praktijkvraag ging over een tafelblad. Naar mijn idee kan die vraag echter ook gesteld worden voor deuren, meubelpanelen etc., dus mocht jouw antwoord daar in passen dan moedig ik je aan om hier vooral op te reageren.

Als het gaat over de deur constructie (paneel met/zonder kader) dan hoort dat hier idd niet thuis, maar daar ga ik tzt sowieso verdieping op zoeken hier op het forum (eventueel aangevuld met concrete vragen).
    Met vriendelijke groet,
    Joris

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik had je vraag ook niet goed gelezen, maar vooral had ik even niet door dat het topic van jezelf is. Sorry daarvoor. Ik laat het verder aan de moderators over of het hier correct staat.

Langskanten kan je altijd lijmen. Als er een verbinding met kopshout nodig is (zoals bij paneeldeuren), is lijm alleen niet voldoende, dan is een houtverbinding nodig.

Bij planken deuren worden de planken voorzien van tand en groef, deze worden op hun beurt gespijkerd of vast gezet met afgedopte schroeven op de klampen. GEEN lijm gebruiken bij de constructie! (het hout kan dan geen kant meer op)

Een massief blad van 40mm dik gebruiken is om problemen vragen, serieuze krimp en groot gevaar op krom of scheluw trekken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Heb een blad van 5 cm eiken, met lamello’s verlijmd. Staat nu een jaar, geen problemen.

Forum Rechten