Verwijderen wals scheppach hm1

targeter

Nieuw lid
22 feb 2014
15
0
Beernem - BE
Volgens de handleiding 'verwijderen aanvoerwalsen' kan je de wals verwijderen als je de moeren onderaan de drukveer verwijdert. Als ik de moer probeer los te draaien, dan draait het asje mee. Moet dit op één of andere manier geblokkeerd worden?

Foto is niet van mijn toestel, maar gevonden online

images.jpeg
 

tuoh

Oud hout
Als je blijft draaien komt het asje er dan niet uit? of draait het gewoon loos? Als het eruit komt is dat een meevaller, eens eruit kan je de moer alsnog verwijderen. Bij het herplaatsen zet je dan eerst het asje vast in het blok met wat Loctite of iets dergelijks.
 

targeter

Nieuw lid
22 feb 2014
15
0
Beernem - BE
Draait gewoon loos. Ik zal het vanavond eens proberen te fixeren met een lange bektang. Deze morgen kruipolie op de moer gedaan in de hoop dat het vlotter gaat lossen.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
je kan proberen de wals een stukje omhoog te trekken en dan je tang net onder de as van de wals op het schroefdraad te zetten, door de veerspanning kan dat draad ook nog een klein beetje tegengehouden worden. Ik weet dat ik bij mijn HM2 daar ook een tijd mee bezig ben geweest. ik heb het uiteindelijk met een pijpsleutel gedaan, daarmee kon ik ook wat druk zetten om zo het draad tegen de as te klemmen. Het blijft een rot constructie!
succes ermee!
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik heb bij mijn rollen de popnagels verwijderd.. Daarna weer een nieuwe geplaatst.. Was erg eenvoudig
 

targeter

Nieuw lid
22 feb 2014
15
0
Beernem - BE
Heb al één rol vlot kunnen herrubberen. Stevige rubber leiding gekocht van 60 cm voor 6€. Prijs per wals komt op 3€. Aanvaardbaar :).

Moet alleen nog de veer en moertje op monteren aan de tandwiel kant. Lukt niet om de veer samen te drukken en de moer tegelijk te plaatsen. Zal iets moeten bouwen om de veer samen te drukken.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
als je het moertje in een pijpsleutel plaatst, kan je dan niet alles tegelijk aandrukken en draaien?
 

Gertwarringa

Nieuw lid
7 dec 2017
15
0
Ik heb hetzelfde afgelopen week gedaan. Met een schroevendraaier als wig kon ik net de veer zo hoog krijgen om de moer er op te draaien (wel veel gepruts). Daarna de as iets opgelicht en met een punttang de bout vastgehouden en de moer vastgedraaid. De moeren aan de tandwiel kant moeten 5 mm schroefdraad onder de moer vrij houden en aan de andere kant 8-10mm. En het bed moet erg roestvrij en glad zijn. Ik heb hem met Brillo sponsjes schoongemaakt en daarna een paar druppen olie uitgewreven. Daarna werkte het als een speer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.