Keukenkastjes in multiplex met betonnen aanrechtblad

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ha,

Een vriend van mij heeft gevraagd of ik wil helpen met het bouwen van wat keukenkastjes. Op de keukenkastjes komt een betonnen werkblad (met een wasbak) van 65 diep, 6cm hoog en 202,3CM lang. Gewicht schatten we on ongeveer 100+ KG. Hij gaf aan dat het blad met vier man getransporteerd moet worden.
We zitten in dubio of we de onderplaat uit 1 geheel van ca 202,3CM (geen overhang) lang willen maken en daar tussen dan schotjes die zorg dragen voor vierkanten waar dan deurtjes in kunnen. Er komen poten onder die moeten zorgen dan de boel waterpas is. De vloer is dat namelijk totaal niet.

Om het betonnen aanrechtblad goed te kunnen dragen, wat raden jullie aan?
18MM of 22MM multiplex?

Om ruimte te creeren voor de voeten (kickplate) is de doelstelling om (juist omdat de vloer scheef loopt) aan de zijkanten van de keukenmeubels een plaat te plaatsen die tot de grond komt ter afwerking.
Ik heb wat el-cheapo schetsen die ik zo wel upload.

IMG_20171112_181029.jpg
 
Laatst bewerkt:

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Is een regel aan de achterkant en of zijkant, waarop het betonnenblad rust een raar idee??

Ik wil bij de kastjes aan de achterkant wel een strook multiplex met pocket schroeven vast zetten voor de stevigheid, zodat het geheel niet omvalt
Aan de achterkant van het meubel komt een strook hout over de volledige kant (dus van ca. 202CM, 95CM hoog) vanuit de binnen kant geschroeft voor nog meer stevigheid. Ik verwacht dat er dan helemaal niets meer kan verplaatsne maar den moet de kast eerst goed staan omdat die plaat dan ook meteen een afwerkingsplaat wordt.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou (en ik denk dat dulcinea dat ook bedoelt) een strook tegen de muur bevestigen, waar het blad (mede) op rust en daar de kastjes tegenaan bevestigen.
Komt het blad links en rechts opgesloten? Zo ja, dan heb je enkel de druk naar beneden. Mocht het blad aan de zijkanten vrij zijn, dan moet je zorgen voor een starre constructie want bij zijdelingse beweging zou je het spul anders als een karthuis in elkaar kunnen drukken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Je zit met je blad op 150 kg+, beetje afhankelijk van de grootte van je wasbak. Dan heb ik gereken met 67 l x 2.4 kg/l met daarin een wasbak van 45x45. Ik heb geen idee vn de consteuctieve eigenschappen van multiplex, maar met zo'n gewicht zou ik geen risico nemen en een regel aan de muur bevestigen.
 
Laatst bewerkt:

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Helaas kan het monteren tegen de meur niet. Dit blok komt nagenoeg vrij te staan, enkel links komt tegen de muur aangeschoven. meer ook niet.
Wat we evetueel wel kunnen doen is met lange schroeven (15cm~~ deze in de houten vloer monteren zodat het geheel niet om kan vallen.
 
Laatst bewerkt:

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik zou (en ik denk dat dulcinea dat ook bedoelt) een strook tegen de muur bevestigen, waar het blad (mede) op rust en daar de kastjes tegenaan bevestigen.
Komt het blad links en rechts opgesloten? Zo ja, dan heb je enkel de druk naar beneden. Mocht het blad aan de zijkanten vrij zijn, dan moet je zorgen voor een starre constructie want bij zijdelingse beweging zou je het spul anders als een karthuis in elkaar kunnen drukken.

Eens, daarom wil ik ook een multiplex plaat over de gehele lengte monteren (aan de achterkant) zodra de kast op zijn plek staat en waterpas is. Daarna pas het beton er op plaatsen.
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Je kan deze kasten makkelijk in gewone spaanplaat met melamine maken. Maar maak 3 afzonderlijke kastjes. Dan heb je telkens 2 zijkanten tegen elkaar. Voor de stevigheid kan je dan een 18 mm rug plaatsen. Maar zelfs 8 mm kan hier volstaan.
Ieder kastje moet maar 50 kg dragen he.

Ik plaats wel eens duitse keukenkastjes voor een keukenboer van 16 mm plaat met 3 mm rug. En hierop legt men dan ook een flink natuurstenen werkblad.
Belangrijk is dat de poten onder de zijkant staan en niet enkel op de bodem steunen.

Succes. S.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Je kan deze kasten makkelijk in gewone spaanplaat met melamine maken. Maar maak 3 afzonderlijke kastjes. Dan heb je telkens 2 zijkanten tegen elkaar. Voor de stevigheid kan je dan een 18 mm rug plaatsen. Maar zelfs 8 mm kan hier volstaan.
Ieder kastje moet maar 50 kg dragen he.

Ik plaats wel eens duitse keukenkastjes voor een keukenboer van 16 mm plaat met 3 mm rug. En hierop legt men dan ook een flink natuurstenen werkblad.
Belangrijk is dat de poten onder de zijkant staan en niet enkel op de bodem steunen.

Succes. S.

Poten is een goede herinnering.
Waarmee zou je dan de spaanplaat op elkaar monteren? schroeven?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
18 of 22mm multiplex maakt hier niet uit. Want je spreid het gewicht van het blad over een (relatief) groot oppervlak. Als 18mm niet dik genoeg zou zijn, is je ontwerp niet goed ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.