Ribbel zool vlakken

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag mensen, ik heb een (stomme) vraag.

Ik heb een mooi NO 4 Stanley schaafje op de kop getikt met een ribbel zool.

Het ziet er nog niet uit, maar ik ga hem weer bruikbaar en netjes maken.


Ik heb ook eentje met een vlakke zool, en die heb ik gevlakt met schuurpapier.

Nu is mijn vraag of ik de ribbel zool ook moet afvlakken, hij ziet er wel keurig uit, wel roestig, maar niet dramatisch met happen eruit enzo.

Alvast bedankt voor jullie reacties vrienden.

Gr Danny
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
@ O Peatey, ik denk dat Danny de ribbels er niet uit wil schuren.
@ Danny, ik zou de zool ook vlakken. Gaat supersnel, doordat je minder materiaal moet wegnemen. Kan zijn dat zool al vlak is, en dat ga je dan snel genoeg merken door een paar keer heen en weer te bewegen over schuurpapier.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Tikje off topic, maar over de C-versies (C staat voor Corrugated, dus ribbel) gaat het verhaal dat die in de oorlog geproduceerd werden om materiaal uit te sparen. Lijkt mij broodje aap, maar wie weet heeft iemand bewijs ervoor?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Het verhaal dat ik ken is dat de ribbels erin zitten omdat de schaaf dan minder plakt op het hout. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet uitmaakt..
 
P

Pel

Guest
Wat Wim zegt heb ik ook altijd gehoord van de vertegenwoordiger die vroeger bij onze baas kwam, we bestelde ons gereedschap bij de man, en kregen 10% korting. Ik heb mijn schaaf met ribbel zool nu denk ik ± 45 jaar en merk ook geen verschil met de gladde zool.

Groet Pel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De ribbels verlagen de weerstand, dit was een poging om de stalen schaaf qua gedrag meer op de oudere houten schaven te laten lijken.
http://www.timetestedtools.net/2016/11/25/why-were-hand-planes-corrugated/
http://www.timetestedtools.net/2017/02/02/does-corrugation-reduce-friction-on-a-hand-plane/

Voor een 5 tot 6 is dit nog wel een redelijke optie, omdat die schaven meestal voor ruw hout gebruikt worden en een C-type schaaf meestal iets lichter is. Voor een 3, 4, 4 1/2, 7 of 8 wil je de ribbel liever niet: je kunt het werkstuk beschadigen met die ribbels, bijvoorbeeld doordat schaafsel tussen de ribbels blijft steken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het verhaal dat ik ken is dat de ribbels erin zitten omdat de schaaf dan minder plakt op het hout. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet uitmaakt..

Volgens mij is het vooral bij vochtig hout dat een vlakke bodem blijft plakken. Ik kan mij voorstellen dat het constructiehout op de bouwplaats (in de jaren 30 bijvoorbeeld) nog wat vochtiger was dan in een meubelmakerij.
En dat de schaaf met ribbels dan niet vast zuigt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Volgens mij is het vooral bij vochtig hout dat een vlakke bodem blijft plakken. Ik kan mij voorstellen dat het constructiehout op de bouwplaats (in de jaren 30 bijvoorbeeld) nog wat vochtiger was dan in een meubelmakerij.
En dat de schaaf met ribbels dan niet vast zuigt.
Mijn schaven gebruik ik niet op nat hout. Ik werk nooit met nat hout. UItgezonderd houtdraaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.