zaagblad voor melamine meubelplaten (mdf/spaanplaat)

zaagman

Actieve deelnemer
8 aug 2017
26
0
Hoi allen,

Voor mijn zaagtafel, gts 10 xc (Bosch) heb ik een zaagblad nodig die zonder hakken een scherpe lijn weet te zagen (beide zijden) in melamine spaanplaten.
Is dat een gewoon 60/40 t blad?

hoor het graag
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Bosch 60 tanden = 2 608 642 102 of 2 608 642 530
Bosch 48 tanden = 2 608 642 104 of 2 608 642 514

Deze zaagbladen hebben een demping in zich waardoor ze mooier en vooral stiller zagen.

Let wel dat de tanden nog scherp genoeg zijn anders kun je net zo goed de vijl nemen


Jos
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zaag met vlaktand/daktand profiel en negatieve spaanhoek. Positieve spaanhoek kan ook wel, maar dit tandprofiel wordt meestal met negatieve spaanhoek uitgevoerd. Het zijn zagen die ook goed geschikt zijn voor aluminium en kunststof. Wel rustig zagen, door de negatieve spaanhoek moet je niet te hard duwen.
 

zaagman

Actieve deelnemer
8 aug 2017
26
0
Bosch 60 tanden = 2 608 642 102 of 2 608 642 530
Bosch 48 tanden = 2 608 642 104 of 2 608 642 514

Deze zaagbladen hebben een demping in zich waardoor ze mooier en vooral stiller zagen.

Let wel dat de tanden nog scherp genoeg zijn anders kun je net zo goed de vijl nemen


Jos

Hoi Jos en William, Is dit een vlaktand met negatieve spaanhoek?Op het plaatje zie ik wel -5 graden staan. Maar de vrijloophoek (die ken ik nog niet), 15 graden (postitief gok ik). Of is deze een vlakjtand:
Bosch 2 608 642 098?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ja dat is een vlaktand/daktand. Eén tand rechthoek, één tand met afgeschuinde hoeken. En dat dus om en om. Er staat bij dat deze zaag voor afkortzagen is, daar wordt deze ook gebruikt om af te korten, dwars op de nerf. Aluminium profielen gaat hier super mee.

Voor massief hout is een positieve spaanhoek dan wellicht wat prettiger, deze is voor multiplex en laminaat uitstekend geschikt. Met de positieve spaanhoek zagen we op de Elcon wandzaag aluminium platen van 50mm dik door. Beetje WD40 erop, dan plakt het niet.

De zaagsnede is zeer strak, maar hier ga je niet heel snel mee zagen. Te hard duwen en het resultaat hobbelt achteruit vanwege de negatieve tand. Die is minder aggressief, het is feitelijk schrapen en niet snijden wat je met deze tandhoek doet.
 

zaagman

Actieve deelnemer
8 aug 2017
26
0
Hoi William,

Dank voor je snelle reactie! Maar welke bedoel jij nou, die bosch 2 608 642 530 of Bosch 2 608 642 098? Welke zou jij pakken voor melamine spaanplaat? Dat de melamine niet afbrokkelt?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Net even testgedraaid, wat een goed en stil blad. Net 1mm stripjes gezaagd uit melamine spaanplaat, in één keer zonder gebrokkelde rand. Precies wat ik zocht.
Dank

Krijg je als je midden in een stuk zaagt ook een mooi zaagbeeld? Links en rechts van het blad, boven en onder? Ik behaal goede resultaten met mijn ts55, maar op de zaagtafel is het resultaat nooit goed genoeg aan beide kanten (meestal is de bovenkant netjes maar de onderkant...
 

zaagman

Actieve deelnemer
8 aug 2017
26
0
Krijg je als je midden in een stuk zaagt ook een mooi zaagbeeld? Links en rechts van het blad, boven en onder? Ik behaal goede resultaten met mijn ts55, maar op de zaagtafel is het resultaat nooit goed genoeg aan beide kanten (meestal is de bovenkant netjes maar de onderkant...

Zal het eens testen, maar wat jij benoemt is veel makkelijker met een invalzaag. Om nou een heel blad op een zaagtafel te leggen, ergens in het midden. Een zaagtafel is voor volledige zaagsneden lijkt mij.
Je hoort het!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een TS55 heeft een antisplinterinzet. Hierdoor worden de houtvezels bij de doorkomende tand van de zaag niet omhoog getrokken. Bij de tafelzaagmachine zal er dan een inzet in het blad moeten zitten zonder ruimte om de zaag (zero clearance).

Een truc die ik vaak toepas bij bijvoorbeeld perspex, wat snel breekt, is een stuk meubelplaat (spaanplaat met melamine) door de zaag schuiven, en daar de perspex op zagen. Er is dan geen ruimte rond de zaag, waardoor het niet uitbreekt. Zelfde principe geldt voor hout, maar dan tegen splinters.
 
  • Leuk
Waarderingen: Saffraan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.