Splintervrij zagen van gemelamineerd plaat

Houtje

Nieuw lid
17 okt 2010
12
1
Beste forum collega's,

Voor een klus moet ik met gemelamineerd spaanplaat werken en tevens de gezaagde panelen afkanten.

ik werk veel met de Festool invalzagen (oud en nieuw type) omdat het om grote panelen gaat. Daarnaast heb ik niet de beschikking over een formaatzaag en werk ik ook vaak op locatie en ben dan afhankelijk van mobiel gereedschap.

Probleem met genoemde platen blijft toch altijd dat het enorm lastig is om een zuivere zaagsnede te maken zonder rafelen. Zeker wanneer je hierna wil afkanten is rafelen het laatste waar je op zit te wachten.

Nu zag ik dat Mafell een invalzaag heeft met voorzaag mogelijkheid. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee (of vergelijkbare zaag) en kan mij vertellen of dat inderdaad een schone zaagsnede opleverd? Ik heb op YouTube de demo filmpjes bekeken en daar ziet het er prima uit maar ja, het blijven natuurlijk demo filmpjes.

Graag jullie mening en/of ervaring waarbij andere tips natuurlijk ook meer dan welkom zijn want mijn ervaring tot nu toe met genoemde platen is dat het altijd afwachten blijft wat het resultaat na zagen gaat worden.

Alvast bedankt voor jullie meedenken en reacties.

Groet, Paul
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Mijn manier om rafelen (zo goed als) tegen te gaan is een 1e keer inzagen op max 1mm diep (soort voorzaag functie idee) om daarna de definitieve zaagsnede te maken. Wat ook helpt is om van de voren een stevige tape over het te zagen materiaal te plakken en hier doorheen te zagen. Ook belangrijk is om te zorgen dat het rubber op je liniaal in goede conditie is.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Wat een goed resultaat geeft is het nafrezen met een bovenfrees.
De plaat 2a3 mm te groot zagen en daarna met de bovenfrees (copieerfrees) nafrezen.

Dit kost echter wel veel tijd, het is een extra bewerking.

Ook de makita invalzaag heeft een voorrits functie, heeft hier iemand ervaring mee.??
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Deze tekst staat bij de invalzaag SP 6000K1X op de makita site.

•Invalcirkelzaag met koffer, geleiderail en tas voor geleiderail.
Splintervrij zagen door voorzaagfunctie.
•Altijd dezelfde zaaglijn, onder elke ingestelde hoek.
•Kantelt niet van de rail als de machine onder een hoek van 45° wordt gebruikt.
•Sterke 1300 Watt motor.
•Uitgerust met softstart en constante elektronica.

vandaar mijn vraag of iemand daar ervaring mee heeft.
 

tuoh

Oud hout
Splintervrij zagen met een afkortzaag is altijd kunst- en vliegwerk, het is zelfs op een paneelzaag met voorrits niet evident.
Neem die slogans dan ook met een flink korreltje zout.
De enige manier om een messcherpe rand te verkrijgen is inderdaad nafrezen, hetzij met een bovenfrees of met een verticale freesmachine.

De prof. doet deze bewerking meestal op de kantverlijmer, waar in veel gevallen een voorfreesagregaat op geplaatst is, zelfs als de platen gezaagd zijn op een opdeelzaag voorzien van een drukbalk en met diamant bestuckte bladen erop, word er voorgefreesd om een mooie rand te krijgen.
Die investering doet ie niet zomaar, er is gewoon geen andere mogelijkheid om die scherpe rand te krijgen, dus nee, ook niet met een voorritszaag.

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn interpretatie van de tekst is dat de voorzaagfuntie een vaste diepte instelling van bijv. 1 mm. is, waarmee je de eerste zaagsnede maakt. Daarna breng je de zaag op diepte om door te zagen.

Fons
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
dat zou dus met elke cirkelzaag kunnen. en dan ook nog achteruit zagen omdat een voorrits ook de andere kant op staat?
 

WR1944

Oud hout
Wat ik mis in de hele discussie is de kwaliteit van de melamine zelf. Ik heb zelf (nog) geen melamine met een machine gezaagd maar met de hand heb ik wel verschillen gezien tussen verschillende leveranciers, in mijn geval bouwmarkten. Ook op andere websites kwam dit tersprake.
Je merkt wel degelijk verschil in de brosheid van het material. Hoe plastischer het plastic, hoe minder het splintert. Misschien dat de leverancier van de platen hier ook wat over kan vertellen.
Er staat een nieuwe keuken op de planning en ik denk begin volgend jaar een proef te doen met een onderkast in de Ikea-stijl. Kijken hoe het melamine zich gedraagt en hoe die stijl de lady of the house bevalt. Misschien moet ik ook wel gaan nafrezen.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Zelf heb ik net een keuken gemaakt van gemelamineerde plaat.
In mijn zaagtafel heb ik een daktand holtand zaagblad gezet, nieuw en scherp, en ik heb een zero tollerance plankje om het zaagblad gemaakt.
HPL, meubelplaat en MDF met grondeerfolie en gefineerd mfd zaag ik allemaal splinterloos met deze opstelling.
met een cirkelzaag moet dit ook te doen zijn als daarvoor een goed zaagblad te vinden is, en een nieuw stripje om de gelijdebalk werkt net als een zero tollerance plaat op een zaagtafel. ook een strook schilderstape werkt goed, iig op gefineerde plaat naar mijn ervaring, op melamine weet ik niet, ik ben het eens dat het ook erg afhandkelijk is van de melamine, hoe harder het plastic hoe eerder het splintert
 
A

Athanor

Guest
Ik heb het vermoeden Jan, dat je even van de slag bent met de klok en de klepel...... :) de laatste tijd is in Nederland het zero-tolerance beleid actueel als het gaat om misdragingen van kleine groepen in de samenleving. Nu kan een cirkelzaag zich ook misdragen, maar de Amerikaanse collega's spreken dan vaak over een remedie met een "zero-clearance insert" ;)

Fons
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
janvandijk zei:
dat zou dus met elke cirkelzaag kunnen. en dan ook nog achteruit zagen omdat een voorrits ook de andere kant op staat?

Zelf geen ervaring mee. Maar een collega van mij was ook zijn eigen keuken aan het maken en zei dat dit een redelijk goede manier was om splintervrij melamine te zagen.

De kwaliteit doet er inderdaad ook toe, hier geldt meestal dan ook de regel: hoe goedkoper, hoe moeilijker.
 

Houtje

Nieuw lid
17 okt 2010
12
1
Allereerst ben blij met jullie meedenken en reactie's.

Inmiddels wat verschillende manieren geprobeerd om te beginnen een nieuw zaagblad in de invalzaag en afplakband gebruiken. Eerst even de zaag op 1mm ingesteld om voor te zagen en daarna rustig de zaag zijn werk op de gewenste diepteinstelling laten doen met een nagenoeg splintervrij resultaat.

Ook nog even met de freestafel aan het stoeien geweest en dat geeft inderdaad een super en messcherp resultaat en voor niet te grote panelen absoluut bruikbaar. Zeker na het tafelblad te hebben schoongemaakt en in de spray te hebben gezet loopt het paneel er soepel overheen wat het werken nog makkelijker maakt.

Voor lange en/of brede panelen gaat ik met een geleide lat/aanslag of complete mal werken in combinatie met een kopieerfrees. Inderdaad meer werk maar, wel zeker weten dat het resultaat naar wens zal zijn. Zeker wanneer ik veel gelijke panelen moet maken vind ik het meerwerk van een mal maken niet opwegen tegen het voordeel met betrekking tot het krijgen van een goed resultaat.

Voor het moment zie ik maar even af van de Mafell al lijkt het me wel een erg mooie zaag. Wil tenslotte ook nog een mooie Felder of Goliath portable kantenbandaanlijmer hebben en die zijn ook niet echt goedkoop!

Groet, Paul
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

WR1944

Oud hout
Na de belangwekkende dissertatie van Fons lijkt me het tijd voor wat toelichting aangaande zero clearance inlays. Want dat is denk ik de bedoeling van de vraag. En omdat ik nu in Amerika zit vind ik het op mijn weg liggen deze Engels/Amerikaanse kreet te verklaren.
In de meeste zaagtafels zit een langwerpige plaat rondom het zaagblad. In Amerika mogen zgn. dado zaagbladen gebruikt worden. Dit is een set zaagbladen op een as om in één run een groef te kunnen maken. Daarom is een wat grotere ruimte rondom het zaagblad nodig dan in Europa (waar de dado bladen verboden zijn). Voor normaal werk wordt een plaat in deze ruimte gelegd om te voorkomen dat smal hout ondersteund blijft of in het gat valt. Omdat het zaagblad meestal tot 45° kan kantelen is een wat bredere ruimte nodig dan alleen voor de dikte van het blad.
Een zero clearance inlay omsluit het zaagblad heel precies en helpt daarom tegen het splinteren aan de onderkant van het hout.
Om er zelf een te maken neem je een plaat van de goede dikte en vorm (als je geen onbespoten inlegplaten van je leverancier kan krijgen). Met de zaag omlaag en op 0° monteer je de plaat, zet de machine aan en laat de zaag rustig omhoog komen. De zaag maakt een groef die net zo breed is als de tanden. Nu kan je nagenoeg splintervrij zagen, ten minste aan de onderkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.