Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Splintervrij zagen van gemelamineerd plaat

Beste forum collega's,

Voor een klus moet ik met gemelamineerd spaanplaat werken en tevens de gezaagde panelen afkanten.

ik werk veel met de Festool invalzagen (oud en nieuw type) omdat het om grote panelen gaat. Daarnaast heb ik niet de beschikking over een formaatzaag en werk ik ook vaak op locatie en ben dan afhankelijk van mobiel gereedschap.

Probleem met genoemde platen blijft toch altijd dat het enorm lastig is om een zuivere zaagsnede te maken zonder rafelen. Zeker wanneer je hierna wil afkanten is rafelen het laatste waar je op zit te wachten.

Nu zag ik dat Mafell een invalzaag heeft met voorzaag mogelijkheid. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee (of vergelijkbare zaag) en kan mij vertellen of dat inderdaad een schone zaagsnede opleverd? Ik heb op YouTube de demo filmpjes bekeken en daar ziet het er prima uit maar ja, het blijven natuurlijk demo filmpjes.

Graag jullie mening en/of ervaring waarbij andere tips natuurlijk ook meer dan welkom zijn want mijn ervaring tot nu toe met genoemde platen is dat het altijd afwachten blijft wat het resultaat na zagen gaat worden.

Alvast bedankt voor jullie meedenken en reacties.

Groet, Paul

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Splintervrij zagen van gemelamineerd plaat

Mijn manier om rafelen (zo goed als) tegen te gaan is een 1e keer inzagen op max 1mm diep (soort voorzaag functie idee) om daarna de definitieve zaagsnede te maken. Wat ook helpt is om van de voren een stevige tape over het te zagen materiaal te plakken en hier doorheen te zagen. Ook belangrijk is om te zorgen dat het rubber op je liniaal in goede conditie is.

Wat een goed resultaat geeft is het nafrezen met een bovenfrees.
    De plaat 2a3 mm te groot zagen en daarna met de bovenfrees (copieerfrees) nafrezen.

Dit kost echter wel veel tijd, het is een extra bewerking.

Ook de makita invalzaag heeft een voorrits functie, heeft hier iemand ervaring mee.??

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Is er een nieuw model Makita invalzaag dan? Ik heb ook een Makita namelijk en de mijne heeft toch echt geen voorrits functie.

Deze tekst staat bij de invalzaag SP 6000K1X op de makita site.

•Invalcirkelzaag met koffer, geleiderail en tas voor geleiderail.
    Splintervrij zagen door voorzaagfunctie.
    •Altijd dezelfde zaaglijn, onder elke ingestelde hoek.
    •Kantelt niet van de rail als de machine onder een hoek van 45° wordt gebruikt.
    •Sterke 1300 Watt motor.
    •Uitgerust met softstart en constante elektronica.

vandaar mijn vraag of iemand daar ervaring mee heeft.

Splintervrij zagen met een afkortzaag is altijd kunst- en vliegwerk, het is zelfs op een paneelzaag met voorrits niet evident.
    Neem die slogans dan ook met een flink korreltje zout.
    De enige manier om een messcherpe rand te verkrijgen is inderdaad nafrezen, hetzij met een bovenfrees of met een verticale freesmachine.

De prof. doet deze bewerking meestal op de kantverlijmer, waar in veel gevallen een voorfreesagregaat op geplaatst is, zelfs als de platen gezaagd zijn op een opdeelzaag voorzien van een drukbalk en met diamant bestuckte bladen erop, word er voorgefreesd om een mooie rand te krijgen.
    Die investering doet ie niet zomaar, er is gewoon geen andere mogelijkheid om die scherpe rand te krijgen, dus nee, ook niet met een voorritszaag.

Mvg,

André

Athanor
    Guest

Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn interpretatie van de tekst is dat de voorzaagfuntie een vaste diepte instelling van bijv. 1 mm. is, waarmee je de eerste zaagsnede maakt. Daarna breng je de zaag op diepte om door te zagen.

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Fons zijn interpretatie is correct.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Inderdaad. Die functie gebruik ik dus regelmatig, maar is niets meer of minder dan op heel beperkte diepte instellen om zelf voor te ritsen.

dat zou dus met elke cirkelzaag kunnen. en dan ook nog achteruit zagen omdat een voorrits ook de andere kant op staat?

Forum Rechten