MFSC werkbank

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De ratel voor hoogteverstelling zit in iets andere vorm ook in het schaafpaard van Brian Boggs.

Die heb ik even moeten opzoeken, het is ook een "rack & tooth" maar daar stopt de vergelijking eigenlijk. Dat principe is eeuwen oud maar mijn probleem was om het automatisch in en uit te schakelen, mijn eerste prototype had een touw waaraan ik trok maar dat was allesbehalve handig want je hebt je twee handen nodig bij het tillen. Ik vond niets bestaand dat toepasbaar was, het bestaat vast wel ergens maar ik vond het niet dus heb ik dit bedacht, waar de laatste tand verder uit steekt en de losse tand tegen een slot duwt.

 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Die heb ik even moeten opzoeken, het is ook een "rack & tooth" maar daar stopt de vergelijking eigenlijk. Dat principe is eeuwen oud maar mijn probleem was om het automatisch in en uit te schakelen, mijn eerste prototype had een touw waaraan ik trok maar dat was allesbehalve handig want je hebt je twee handen nodig bij het tillen. Ik vond niets bestaand dat toepasbaar was, het bestaat vast wel ergens maar ik vond het niet dus heb ik dit bedacht, waar de laatste tand verder uit steekt en de losse tand tegen een slot duwt.
Als we het toch over je hoogte instelling hebben. Het zal vast iets zijn als de beste stuurlui staan aan wal.

Waarom heb je gekozen voor voor deze toch wel best technisch/complexe oplossing en niet zoiets als een schaar krik?
Marius Hornberger had nog niet zolang geleden een mooi ontwerp gemaakt van een houten lift tafel.
https://www.youtube.com/watch?v=ohyMRATOt5U

Het is echt wel een zeer innovatief ontwerp. Ik denk dat een bouwpakket met de lastige ontderdelen het nabouwen wel een heel stuk toegangelijk maakt. Niet iedereen is zo'n kundig meubelmaker.

Ik wil begin volgend jaar een nieuwe werkbank maken. En vraag me nu af in hoeverre het een goed idee is om dit als hoofdwerkbank te gebruiken. De flexibiliteit zou in een (hele) kleine werkplaats ideaal zijn. maar is het stevig genoeg? en zijn de lijmklemmen een waardig alternatief voor een bankschroef.
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
wow indrukwekkend en inventief!
Het wordt nu toch echt eens tijd om de MFTC zelf te bouwen.
De plannen van de MFSC koop ik daarna wel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ EVS, de schaar lift zoals die van Marius of Felder, neemt de volledige ruimte in onder het werkblad, het kan dus maar één functie hebben. Het is niet mogelijk om dat te combineren met een blad dat op zichzelf draait of een legplaat/opslag eronder. Het heeft dan wel als voordeel dat het traploos is en een groter bereik heeft.
Ik kreeg wel bijna een hartaanval toen ik zijn video enkele maanden geleden zag in mijn suggesties, maar gelukkig had het niet veel te maken met de mijne.

De MFSC is nagenoeg ook een MFT werkbank, stukken stabieler dan ook en je bent niet verplicht om de andere kant te maken als lijmtafel. Ik ben eigenlijk verrast van hoe stabiel het uiteindelijk is geworden, je kan zien dat ik met mijn 80kg op de rand kan zitten schommelen zonder dat het meer dan een paar mm buigt. Of het nu echt voldoet als enige werkbank moet je zelf uit maken, iets zwaars waarop je met een hamer kan slaan of een volwaardige bankschroef ed op hebt heb je soms ook nodig.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
@ EVS, de schaar lift zoals die van Marius of Felder, neemt de volledige ruimte in onder het werkblad, het kan dus maar één functie hebben. Het is niet mogelijk om dat te combineren met een blad dat op zichzelf draait of een legplaat/opslag eronder. Het heeft dan wel als voordeel dat het traploos is en een groter bereik heeft.
Ik kreeg wel bijna een hartaanval toen ik zijn video enkele maanden geleden zag in mijn suggesties, maar gelukkig had het niet veel te maken met de mijne.

De MFSC is nagenoeg ook een MFT werkbank, stukken stabieler dan ook en je bent niet verplicht om de andere kant te maken als lijmtafel. Ik ben eigenlijk verrast van hoe stabiel het uiteindelijk is geworden, je kan zien dat ik met mijn 80kg op de rand kan zitten schommelen zonder dat het meer dan een paar mm buigt. Of het nu echt voldoet als enige werkbank moet je zelf uit maken, iets zwaars waarop je met een hamer kan slaan of een volwaardige bankschroef ed op hebt heb je soms ook nodig.

Je zou 1 schaar kunnen maken met 2 geleiders ernaast. Maar ik heb er nog even overzitten nadenken. Deze constructie is veel steviger. De tafel steunt nu af op de tanden Bij een schaar zit er altijd wel een beetje vering in.

Hoe zwaar is de MFSC?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Geen idee van het gewicht, mogelijk 70-80kg.
Hier doordat het blad moet draaien mag er niets in het midden uitsteken, en omdat de voorkant moet kunnen dienen om panelen er te leggen, moet de zijkant ook grotendeels open zijn. Je hebt dus eigenlijk maar een hele kleine ruimte in het midden van de zijkanten, ongeveer 10x10cm op 4cm dikte waar het volledige mechanisme moet zitten. Geloof mij, ik heb alles overwogen en geprobeerd. Een schaar zoals die van Marius heeft nog als nadeel dat er heel veel bewegende onderdelen in zitten, ik denk mij te herinneren dat hij de zijne had gemaakt met metaal en een draaibank ook. Ik moet rekening houden met het feit dat anderen het moeten kunnen nadoen met basis gereedschap.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is vooral een logistieke oplossing. Een werkbank voor schaven is het natuurlijk niet. Dan verwacht je er teveel van.
Het feit dat het al een transportkar, werktafel, lijmtafel en droogtafel is maakt het al erg universeel.

Als je een Roubo werkbank wil, moet je die neerzetten en niet deze kar. Lijkt mij nogal logisch.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Het is vooral een logistieke oplossing. Een werkbank voor schaven is het natuurlijk niet. Dan verwacht je er teveel van.
Het feit dat het al een transportkar, werktafel, lijmtafel en droogtafel is maakt het al erg universeel.

Als je een Roubo werkbank wil, moet je die neerzetten en niet deze kar. Lijkt mij nogal logisch.

Ik wil een Roubo werkbank! Alleen ik heb echt geen ruimte. Als ik een vast werkbank maak kan ik er maar aan 1 kant bij en ben ik eigenlijk ingebouwd. Das ook niet ideaal. Ik maak nu adhoc een werkbank of ik werk op mijn knieen en dat is echt niet ideaal.
Dus een werkbank die je ergens neer kan zetten waar je ruimte hebt, in hoogte instelbaar, lijm tafel en waar je een werkstuk op ze zijkant kan bewerken. Is dan misschien veelzijdiger.

Een grotere werkplaats zou een veeel beter idee zijn. Maar iets wat betaalbaar is voor de hobbist. dan ben je wel in het buitengebied van Nederland terecht gekomen. :-(
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik denk dat er weinig nodig is om er een schaaf/werkbank van te maken. Twee opklapbare schoren/getuide-poten zouden het werkblad langs voor kunnen vastzetten en voor meer stabiliteit zorgen. Niet dat het zo nuttig zou zijn, eens werkbank blijft hij waarschijnlijk zo.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
De video van Matthias zit er waarschijnlijk niet voor niets tussen, mijn website stond gisteren te roken.

Het is geen geheim dat Festool vorige maand twee hoge pieten heeft gestuurd uit Duitsland om te komen kijken. Ze waren onder de indruk

En terecht !!! Want wederom een geweldig goed doordacht systeem. Een genot om mee te kunnen werken, maar - zelfs als het niet iets voor je is - simpelweg ook een genot om naar te kijken.
Wederom een diepe buiging voor je Tim !!!
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Timothy, Ik heb zonet de plannen gekocht. Zou je de 3D files voor de CNC ook beschikbaar kunnen stellen?
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dag Timothy, knap gemaakt! Is dit ook op dezelfde hoogte afstelbaar als de MFT? In combinatie daarmee lijkt het mij super handig voor een kleine werkplaats. Voor zaagwerkzaamheden van lange platen met de invalzaag bijvoorbeeld zou dit perfect samengaan met de MFT. Ook voor de assemblage van kleine meubels lijkt me dit ideaal. Nu assembleer ik op mijn MFT, maar dit is eigenlijk te hoog om goed te kunnen werken.
Is het een idee, mocht er interesse zijn van andere forumleden, dat jij er zelf een aantal produceert? Mocht je die in een kleine serie kunnen maken, is het misschien voor jou commercieel ook interessant. Beste groet. Frank
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Is het een idee, mocht er interesse zijn van andere forumleden, dat jij er zelf een aantal produceert? Mocht je die in een kleine serie kunnen maken, is het misschien voor jou commercieel ook interessant. Beste groet. Frank

Daar dacht ik ook aan.... maar ik vermoed dat het met de te besteden uren en daarna de aflevering/vervoer al snel niet echt een aantrekkelijke prijs meer gaat worden.....
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wel dit is niet iets dat ik efficiënt zou kunnen maken in series, laat dan nog het transport van complete eenheden organiseren. Maar... ik ben intussen her en der gecontacteerd geweest, er zit dus beweging in maar het zou dom zijn om op dit stadium concrete details te geven.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Het zou me logisch lijken mocht hierin een fabrikant geïnteresseerd zijn. Succes alleszins met het vervolg. (Transport zou voor mij geen probleem zijn, voor zoiets wil ik wel eens naar de Ardennen rijden😉)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wel dit is niet iets dat ik efficiënt zou kunnen maken in series, laat dan nog het transport van complete eenheden organiseren. Maar... ik ben intussen her en der gecontacteerd geweest, er zit dus beweging in maar het zou dom zijn om op dit stadium concrete details te geven.

Oeps - betekent dat dat de tekeningen wellicht binnenkort niet meer beschikbaar zijn? Dan moeten we nog snel even allemaal die tekening bestellen ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.