Natuurkundige vraag. Klemkracht lijmklemmen

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Voor mij is het totaal niet interessant om te weten hoeveel druk een lijmklem kan geven!!!
Belangrijk voor mij is dat de lijmklem voldoende sterk/stevig is om de lijmnaad dicht te drukken zowel bij hout verbreding en of constructie verlijming.
Echter soms kun je aandraaien wat je wilt en de lijm verbinding komt met geen mogelijkheid dicht dan helpt het om de verbinding even te laten schrikken.
Dat wil zeggen je neemt een zware hamer en tikt op de klem of op het hout en voilà de verbinding sluit en lijm komt er uit zetten.
Dit trucje werkt zeer fijn na het aandraaien van de klemmen even laten schrikken en eventueel je klemmen weer iets aandraaien.
Hoeveel kilogram of newton per cm2 kan me niets schelen het gaat er om dat de verbinding (lijm of anders) dicht komt.

groetnis, Roeland
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
AAls je de analyse hebt, wel de rand-condities te vermelden in het verslag he bv : krachtvectoren parallel met de aslijn van de lijmklem. of de veronderstelling dat de frictie van de klem in de hand oneindig is, zodat de persoon effectief die krachten kan opbouwen (lees aandraaien) rekening houdend met het tegenkoppel veroorzaakt door de frictie in de schroefdraad. etc..

Ik kan niet toestaan dat er larie en apekool op deze site terechtkomt... :eek: en zal dit dan moeten melden aan de mod's.

Jos

Uiteraard, randvoorwaarden en aannames weergeven de realiteit van de berekening ;)


Interessante materie!
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de druk die een klem verspreid in de breedte?
Ik heb eens iemand horen zeggen dat een klem effect heeft binnen een hoek van 90 graden, maar heb daar nooit meer iets over kunnen vinden.

Afhankelijk van het materiaal, bij ons op kantoor hanteren dit over het algemeen bij staal, zij het wel een hele conservatieve aanname...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Die 90° vind ik niet erg nuttig. Want dan zou de hoek bij elke houtsoort anders zijn. Bij dun materiaal zal het tussen de lijmklemmenweer "terugveren", hoeveel klemmen je er ook op zet. Bij dikker materiaal treedt dit effect op het gegeven moment niet meer op. Dat heeft niets met een spreidingshoek te maken, maar met hoe star het materiaal is. Hard hout veert bv. ook minder dan zacht hout. Bij dikke balken (en eigenlijk altijd) wordt het aantal lijmklemmen niet bepaald door een hoek, maar vooral door hoe goed het lijmoppervlak past.

Aandachtspunt bij klemmen is, net als bij spijkeren/schroeven dat je nooit eerst de twee uiteindes moet vastzetten en dan die ertussenin. Maar van één kant naar de andere kant werken (of vanuit het midden). Zo sluit je een eventuele bolling niet op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.