Eiken tafel

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Ik heb bijna geen ervaring met houtbewerking, maar ik zou me hier wel in willen verdiepen. Ik heb al veel op dit forum gelezen en al veel bijgeleerd. Maar hoe meer ik bijleer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet...

Ik speel met het idee om zelf een (eiken) tafel te maken. Hiervoor heb ik om te beginnen al enkele vragen: ik merk een enorm prijsverschil tussen afgewerkte eiken tafelbladen en losse (onbehandelde?) planken. Zit het verschil puur in de bewerking van het hout (en het samen lijmen enzo) of is er ook een verschil in de verschillende houtsoorten? Zoja, waar moet ik op letten.

Dat is voorlopig mijn voornaamste vraag. Er zullen er waarschijnlijk nog volgen :D

Groeten
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, tussen eikenhout heb je veel gradaties, van eerste keus fout vrij hout tot zeg maar kachelhout. als je hout gaat kopen, ga dan naar een hout handelaar. Zorg dat je droog eikenhout koopt ±12% vocht want anders kun je nog niet aan je tafel beginnen. http://www.houtinfo.nl/node/278

Groet Pel.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik heb bijna geen ervaring met houtbewerking, maar ik zou me hier wel in willen verdiepen. Ik heb al veel op dit forum gelezen en al veel bijgeleerd. Maar hoe meer ik bijleer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet...

Ik speel met het idee om zelf een (eiken) tafel te maken. Hiervoor heb ik om te beginnen al enkele vragen: ik merk een enorm prijsverschil tussen afgewerkte eiken tafelbladen en losse (onbehandelde?) planken. Zit het verschil puur in de bewerking van het hout (en het samen lijmen enzo) of is er ook een verschil in de verschillende houtsoorten? Zoja, waar moet ik op letten.

Dat is voorlopig mijn voornaamste vraag. Er zullen er waarschijnlijk nog volgen :D

Groeten

Inderdaad droog hout. Daarna hangt het van je wens, kunde en gereedschap af. Met scherp gereedschap en mooie ruwe eiken planken kun je genieten van een beetje schaven. Wil je een strak tafelblad dan vraagt dat wel wat meer werk/kunde dan een enigszins rustiek. Zelf zit ik nu aan een 2 cm dik eikenblad (Eijerkamp Zutphen) en ik zou nu zelf planken kopen, want er zit zeker >1000 euro tussen en ik weet zeker dat ik nu mooiere planken kan kopen dan hier in deze tafel zitten.
Waar moet je op letten? Koop ongedraaide rechte planken met een rechte draad. Getordeerde planken zijn niet goedkoper en leveren veel krullen en dunne planken op.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Als je aangeeft waar je woont (in je profiel ) is er waarschijnlijk wel een meer ervaren forum lid
die je met raad en daad bijwil staan. Woon je in de buurt van Den Haag dan ben jij en andere
formuleren welkom.
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Als je aangeeft waar je woont (in je profiel ) is er waarschijnlijk wel een meer ervaren forum lid
die je met raad en daad bijwil staan. Woon je in de buurt van Den Haag dan ben jij en andere
formuleren welkom.
Ik woon in Zulte (België).

Wat zou ongeveer de kostprijs zijn voor geschikte planken voor een (strak) tafelblad van +- 250x90cm? Ruw geschat...
 
M

Milo-vs

Guest
Ik denk dat je al snel richting een 600 euro gaat bij een dikte van +- 4cm dik. Wij hebben hier zelf ene tafel staan van 90 * 160 * 4 cm, het hout voor het blad was ongeveer 400 euro. Planken waren rond de 2 meter.
 
M

Milo-vs

Guest
Der is natuurlijk een wezenlijkverschil tussen de planken die allemaal kwasten heeft en een plank die er geen een heeft. Zo zitten er bij mij geen enkele kwast in de plank. Foutvrij is ernstig duur, en ook zeker niet wat iedereen zou willen.

Ben ik er vergeten bij te zetten zie ik! Sorry!
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Bedankt voor de vele reacties! Voor 600€ kan ik inderdaad al een kant en klaar tafelblad kopen, z'n prijs van 150-200 is meer een bedrag waar ik op hoopte.
Ik had het nu specifiek over eik, maar zijn er misschien goedkopere alternatieven, die niet moeten onderdoen qua uiterlijk?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je kan in principe 'elke' houtsoort gebruiken, maar elk heeft zo zn specifieke eigenschappen en looks. Aan jou/jullie te bepalen wat het budget is en wat daarbij dan vervolgens in handbereik ligt.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Der is natuurlijk een wezenlijkverschil tussen de planken die allemaal kwasten heeft en een plank die er geen een heeft. Zo zitten er bij mij geen enkele kwast in de plank. Foutvrij is ernstig duur, en ook zeker niet wat iedereen zou willen.

Ben ik er vergeten bij te zetten zie ik! Sorry!
Dan zit je wel erg aan de bovenkant van de prijs, foutvrij kan je denk ik wel voor minder krijgen, jouw kuubsprijs moet rond de 3000 euro liggen gok ik zo. Dan kost het plan van de topicstarter zo'n 400 euro.

Ik denk dat je redelijk foutvrij voor iets goedkoper dan 3000 euro/kuub moet kunnen krijgen, eiken is behoorlijk goed beschikbaar, dus met wat zoekwerk moet die prijs een eind omlaag kunnen.
 
M

Milo-vs

Guest
Dat zou zomaar kunnen. Heb het eerder wel goedkoper gevonden (niet veel), maar was achteraf niet echt tevreden met het hout. Daarom hadden we nu de keuze gemaakt het elders te halen en een heerlijke uitgebreide keuze te hebben aan mooie geschaafde planken.

Wat misschien wel interessant is om te weten.. Houtloodsen bij ons in het dorp zeggen heel bot dat ze eiken niet meer voorradig hebben ivm de prijs die zo omhoog geschoten is. Van veel hout overigens alleen plaatmateriaal komen ze natuurlijk niet onderuit. De laatste keren naar Haarlem gereden waar ik erg blij was. Amsterdam vond ik persoonlijk een bende, maar wel goedkoper, en hier in het dorp is het er gewoon niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
M

Milo-vs

Guest
Ja, het gaat inderdaad om geschaafde planken 4 kanten foutvrij.
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi Jova,
Bij ons in Schijndel staan geregeld soms mooie salontafels bij de kringloopwinkel ook van eikenhout.
voor een tafel van 150x75 cm bladdikte 5 cm vragen ze op dit ogenblik € 75.00
dan weet je zeker dat je droog hout hebt.
Groeten Christ Oerlemans.
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Hoi Jova,
Bij ons in Schijndel staan geregeld soms mooie salontafels bij de kringloopwinkel ook van eikenhout.
voor een tafel van 150x75 cm bladdikte 5 cm vragen ze op dit ogenblik € 75.00
dan weet je zeker dat je droog hout hebt.
Groeten Christ Oerlemans.
Dat is inderdaad ook een optie die ik al overwogen heb.
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Zou ik voor een tafelblad van +- 100*2,5*250 cm iets van versteviging of frame ofzo nodig hebben? Zoja, vanaf welke dikte zou dit niet nodig zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.