Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: grondschaaf gezocht

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

grondschaaf gezocht

heeft er iemand misschien nog een grondschaaf over? hout/metalen? ik sta voor alles open.

Re: grondschaaf gezocht

Aangezien jij een hele mooie gemaakt hebt.
    Misschien kun je een ruw model maken zodat Rick hem zelf kan afwerken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door timmertje
    die maak je toch zelf .
    Nu loop ik zelf ook hier wel eens aan te denken. De grootste vraag blijft echter, wat is nu een geschikte beitel hiervoor? Ik heb wel eens gehoord dat een inbussleutel gebruikt werd, hier vraag ik me echter bij af: is dat materiaal wel geschikt als beitel, en is dat wel haaks genoeg? Daarnaast borrelt het idee om van een pikkepoelie beitel het handvat eraf te slijpen en hier op 1 of andere manier een metalen vierkant haaks op te bevestigen. En dan wel zo dat de beitel er nog af kan om goed te kunnen slijpen of te verwisselen...(bijv andere breedte).

Dan zit ik weer met: is zo'n elcheapo beitel wel goed genoeg? Een dure beitel hiervoor slopen vind ik ook weer zo wat :shock:

Deze losse beitels worden ook verkocht:

http://www.mehr-als-werkzeug.de/prod...sen/detail.jsf

Beter passend bij een houten grondschaaf zijn de ijzers van Ulmia of ECE. Bijv. hier:
    http://www.fine-tools.com/hobele.htm

Hoe slijp/wet je de beitel?

had ik nu niet net 2 stanleys 71 verkocht aan andere forumleden... ik had em gelijk voor jou gereserveerd!

Zo slijp je de beitels van een grondschaaf volgens de Chris Schwartz methode.

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Zo slijp je de beitels van een grondschaaf volgens de Chris Schwartz methode.

jaap
    Bedankt voor de link. Het helpt mij altijd als ik er een beeld bij heb.

Ik moet er ergens 1 hebben liggen ik zal eens zoeken.

Forum Rechten