Opa heeft zijn best gedaan: wieg

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Mijn oudste dochter verwacht een kind!
Dan moet opa natuurlijk aan de slag. Mijndochter vroeg me om een wieg te maken, eervol en uitdagend.
Ik heb me flink uigesloofd en ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.
Het maakverslag volgt nog, eerst de naakte beelden en gemaakt met de telefoon...IMG-20171107-WA0015.jpgIMG-20171107-WA0017.jpgIMG-20171107-WA0013.jpg
Nog wat betere foto's met daglicht, en mijn werkplaats.....
IMAG0980.jpgIMAG0981.jpgIMAG0986.jpg
 
Laatst bewerkt:

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
maakproces

Ik heb het model ontworpen en het maakproces zelf uitgedacht...die twee gingen ook echt hand-in-hand.
Ik wilde graag een zo rond mogelijk model, omdat ik vind dat een wieg de overgang van de baarmoeder naar de grote buitenwereld vormt.
Maar...rond is altijd moeilijk
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om eerst een tonnetje te verlijmen van 12 rechte planken, onder 15 graden afgeschuind.
IMAG0954.jpg
Dat tonnetje, dat dan 12kantig is schaaf ik op de schaafbank naar 48 kantig.
Daarna schuur ik het zo rond mogelijk.
IMAG0957.jpg
Dan zaag ik het doormidden (foto van het prototype in douglashout)
IMG-20171011-WA0006.jpg
die helften zaag ik in schuine segmenten; de eerste 10 cm op de zaagmachine, de rest met de hand met de japanse zaag.
De gezaagde kanten vlak ik op de vlakbank
IMAG0960.jpg
Daarna verbind ik de segmenten tot een schaal
IMAG0961.jpgIMG-20171011-WA0022.jpg
En daarna gaat er nog heel veel tijd zitten in inpassen van de zijkanten (in het prototype eerst rondgefreesd en dan een rond vlak in gelijmd, in het uiteindelijke product een soort "spoorbrug" van spijlen en regel)
met dit als resultaatIMAG0975.jpgIMAG0976.jpg
De poten heb ik er echt onder geschroefd: met een mal de positionering bepaald, dan een stukje ingehakt om een verdiept en vlak vlakje te creëren
en vervolgens gewoon doorgeschroefd.
(na veel experimenteren en passen om de juiste stand te bereiken)
IMAG0981.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooie wieg Ernst, eens wat anders als de doorsnee modellen wat je wel eens ziet, een hele klus geweest denk ik om het geheel mooi passend te krijgen. Welk hout heb je gebruikt?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Als het te verwachten kind een meisje is, dan zou je het prototype misschien als speelgoed wieg kunnen gebruiken als het kind wat groter is?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.