Zaagtafel metabo TK1688 of TKU1693; wie heeft ervaring en kan mij adviseren?

MarcDekker

Actieve deelnemer
23 feb 2017
41
1
Beste Allemaal,

ik zal mij even introduceren voordat ik mijn vragen stel, ik ben Marc, 33 jaar, IT verkoper en hobby houtbewerker in mijn vrijetijd. Volg onverandere al jaren cursus meubelmaken en heb veel geleerd van opa.

Nu mijn vraag, mijn trouwe (maar oude) elu cirkelzaag met tafel begint toch echt wel op te raken en nu ben ik mij aan orienenteren op iets nieuws (tweedehands, maar nieuw voor mij). Mijn oog is gevallen op een Metabo TK1688 of Metabo TKU 1693. Beide volgens mij mooie machines, maar volgens mij ook wel wat verschillen. Wie heeft ervaringsreis deze machines (of een van de twee) en wat vind je er wel&niet goed aan?

ik hoor het erg graag, alle info & advies is vanharte welkom :)

Groet!

Marc
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Marc ik heb de Metabo tku 1693 met verleng en verbredingstafel en 1700 mm zaag slede , dus weet daar iets over te vertellen heb deze machine nu bijna 1,5 jaar en ben er tevreden over had eerst de 220 volt versie kon deze gunstig omzetten naar een 400 volt machine, omdat ik regelmatig kozijnen maak van hardhout dan is dat met een 400 volt motor makkelijk te doen, ook de pennen zaag ik ermee heb zelf een 600 mm hoge geleider gemaakt waarbij ik de stijlen rechtop kan zetten en zo de pennen kan zagen, de afzuiger start en stopt gelijk met het aanzetten van de zaag ik weet niet of dat standaard op deze machine is maar wel zo handig, wat minder is dat de geleider 3 handelingen vraagt 1 voor de fijn afstelling 1 voor vastzetten voor en 1 voor vast zetten achter, ondanks dat ik het een fijne machine vindt komt er over ca 7 weken een vervanging en wel een combinatie machine met frees waarbij vooral de frees, voorrits en dado mogelijkheid de doorslag heeft gegeven.
 

MarcDekker

Actieve deelnemer
23 feb 2017
41
1
Okay! Dankjewel voor je reactie! Je geeft aan dat je de machine zelf hebt omgebouwd van 230 naar 400 volt? Is het makkelijk zelf
onderhoud hieraan te plegen?
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik heb de machine niet omgebouwd van 220 naar 400 volt, de verkoper waar ik de 220 volt van kocht kreeg later spijt en vroeg of ik de zaag weer terug wilde verkopen maar ik wilde de zaag die me zo goed beviel niet weg doen, paar weken later belde hij of ik wilde ruilen met een zelfde machine maar dan de 400 volt versie, hij had er spijt van en dus weer dezelfde gekocht ervan uitgaand dat 400 volt makkelijk was aan te passen in zijn meterkast, deze heeft 2 fasen en veranderen naar 3 fasen ging wel erg veel geld kosten dus daarom de ruiling, aangezien het bij mijn meterkast wel was voorbereid was dat makkelijker aan te passen heb nu dus 400 volt in mijn werkplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.