Gezocht: Cursus Lastechniek

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Niet echt een vraag voor een houtforum, maar er komen hier veel experts bij elkaar:

Het komt regelmatig voor dat het best handig zou zijn als ik kon lassen. Een reparatie aan een stuk gereedschap of de auto. Een idee voor een onderstel van een tafel. Een opbergrek voor zware spullen. Een zelfbedachte kapstok met stalen haken. Een ladderbeugel aan een aanhanger. Een kast met hout en staal.
Ik hoef geen gecertificeerd laswerk te kunnen afleveren, maar deugdelijk leren lassen en (een beetje) de theorie erachter zou ik wel leuk vinden.

Kan iemand een een goede cursus aanbevelen in de (ruime) regio Utrecht? Het hoeft niet voor niks, ik vind reizen niet erg, en ik kan mijn eigen tijd indelen dus het hoeft niet in de avonduren/weekend.
Ik hoor het graag.

Groet,
CC
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Dank voor de linkjes. De meesten had ik zelf ook gevonden. Hebben jullie persoonlijke ervaring met bovenstaande partijen? Ik kan aan een website zo slecht inschatten waar ik aan toe ga zijn.

groet,
CC
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Wat voor lastechniek wil je leren? Elektrodelassen, mig/mag lassen, tig lassen of autogeen lassen. Voor iemand die af en toe iets wil lassen, is elektrode lassen het goedkoopst. Maar is niet echt geschikt om aan auto's te lassen. Een mig/mag lasapparaat waar je ook constructie mee kan lassen vereist krachtstroom. Als je eens wat wil proberen, geef me een pb met telefoonnummer. Ik woon in utrecht, kan je even langs komen.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ha Chevy66,

Hartelijk dank voor het aanbod.
Ik zat zelf aan mig/mag te denken. Maar dat is nog zonder dat ik één van de technieken ooit zelf geprobeerd heb. Dus een puur theoretische keuze op basis van het idee dat dit de meest veelzijdige techniek is voor mijn brede toepassingsgebied.(Krachtstroom is binnenkort geen probleem meer. Daardoor komt de mogelijkheid van zelf lassen ook opeens dichterbij.)

Ik kom graag eens wat proberen bij je. Ik stuur binnenkort een PB.

Groet,
CC
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Elektrisch en autogeen heb ik thuis staan. Mig staat in de opslag wegens ruimteprobleem. Voor mig lassen aan andere dingen als auto's moet je denken aan minimaal zo'n 300 amp. Dit gaat net op een 3 x 16 amp zekeringsautomaat. Als je langs wil komen om te leren lassen, zal ik even een tweede laskap regelen. IJzer om te oefenen heb ik wel liggen.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Elektrisch en autogeen heb ik thuis staan. Mig staat in de opslag wegens ruimteprobleem. Voor mig lassen aan andere dingen als auto's moet je denken aan minimaal zo'n 300 amp. Dit gaat net op een 3 x 16 amp zekeringsautomaat. Als je langs wil komen om te leren lassen, zal ik even een tweede laskap regelen. IJzer om te oefenen heb ik wel liggen.

Ik Mig/mag-las frames voor opslagmeubels, kasten, tafelframes noem maar op tot een dikte van 8mm prima met mijn 200amp inverter. Op een 230 volt trage zekering van 16amp.

300 amp is een beetje overkill voor een opbergrek en tafelframe waar topicstarter het over heeft :)

Wel erg tof dat je TS wil leren lassen, lassen is erg leuk


Ik kon trouwens op mijn lascursus (metaallokaal in delft) ook met Tig lassen, dat vond ik veel leuker dan migmag, maar toen had ik mijn migmag al gekocht :)
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Er is een verschil tussen lassen en ijzer aan elkaar bakken. Om voldoende inbranding te krijgen met een mig/mag machine heb je vermogen nodig. Ik verzin dit niet zelf. Fabrikanten van lasapparatuur en toevoegmaterialen doen hier uitgebreid onderzoek naar en je kan de vereisten op hun websites terug vinden. Ook bij het lassen aan auto's geef ik de voorkeur aan een grote machine met 1mm draad. Je kan dan mooi vloeiende proplassen maken, die ook goed aan het achterliggende materiaal vast zijn gehecht. Met de lichtere 220 machines is het veel moeilijker om een goede doorvloeiing te krijgen , omdat je niet genoeg lasmateriaal kan toevoeren, zodat de warmte al wordt opgenomen door het omliggende materiaal.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Geen discussie voor hier denk ik :)

Wel wil ik nog een tip geven, laat je niet belazeren door gasleveranciers.
Ik ging naar een lokale gasboer in rotterdam, die wist mij te vertellen dat ik een gascontract moest nemen. Maar als amateur doe ik 6 maanden met een fles van 10 liter dus dat heb ik niet nodig.
Toen kon ik het contract afkopen voor 10 jaar, voor maar 320 euro. En dan betaalde ik alleen het vullen van de fles, 80 euro per 10 liter. Vullen duurt 1-2 weken. Na 10 jaar moest ik de fles inleveren. Ik stond te klapperen met mijn oren en ben weggegaan.

Na even zoeken op internet vind je al snel diverse aanbieders (heelgoedgereedschap, HBM, etc) die een fles verkopen voor 199 euro en dat is MET vulling. Deze fles kan je altijd omruilen voor een nieuwe voor maar 45 euro. niets afkopen, niets wachten, geen contract.

Dus laat je niet oplichten :)
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer

Hier heb ik het ook geleerd, precies hetzelfde doel: ik hoefde geen expert te worden, of gecertificeerde lasser, maar wilde wel een beetje weten wat ik moet doen als ik voor het vrijwilligerswerk wat moet doen. Voor mij was het belangrijkste dan ook om met een 'simpel apparaat van de aldi' te kunnen werken. Wat mij betreft een aanrader.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Mannen wat een kennis. Er kan weer veel geleerd worden. Die tip van de gasflessen neem ik mee voor als er een apparaat gekocht wordt. Binnenkort eerst maar eens met Chevy van gedachten wisselen!

Dank tot zover

Groet,
CC
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
De meeste/grootste lasfouten worden gemaakt in de voorbereiding,alles wat je wil lassen moet vetvrij,ontdaan van roest/walshuid verf (zogenaamde lasmenie) enz,enz het moet gewoon blank zijn,dat is het allerbelangrijkste.Anders zat al datgene wel als legeringselementen in je toevoegmateriaal.
Dan je naad voorbewerking,bv schuin kantje aan dikker materiaal en dan je machine afstellen en proeflassen op een afvalstukje,gaat dit goed en voldoet het aan jouw gestelde eisen dan pas op je werkstuk.
Maar lassen is ook een vak en leer je alleen maar door meters/kilometers te maken.
Zoals je zelf aangeeft beugeltje,kapstok,onderstel dan is mig/mag het meest geschikt voor jouw en lijkt voor de leek het makkelijkste proces om gauw resultaat te halen maar pas op,het is eigenlijk 1 van de moeilijkste lasprocessen waar zelfs de meeste lasfouten mee worden gemaakt bij gecertificeerd laswerk.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Zoals je zelf aangeeft beugeltje,kapstok,onderstel dan is mig/mag het meest geschikt voor jouw en lijkt voor de leek het makkelijkste proces om gauw resultaat te halen maar pas op,het is eigenlijk 1 van de moeilijkste lasprocessen waar zelfs de meeste lasfouten mee worden gemaakt bij gecertificeerd laswerk.

Kan je dat eens uitleggen? puur uit interesse hoor. Las zelf ook het meest met Mig mag voor hobbymatig gebruik, maar ben altijd bereid om weer bij te leren en mezelf te verbeteren. :)
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Door verkeerde instellingen komen vaak plakkers voor en lijkt het voor de minder ervaren lasser een goede las maar is er veel te weinig inbranding in het moedermateriaal.
Meestal is de oorzaak dat men te bang is en veel te weinig power erop heeft.
Je voortloopsnelheid is je grootste deler in je warmteinbreng,dus hoog in stroom,snelle voortloopsnelheid is vlakke symetrische las met goede inbranding.Ook je stand van je toorts is heel belangrijk en het beste is haaks erop(dus niet stekend lassen) en toortshoek van 45 graden bij gelijke dikte materiaal.
Bolle las is altijd fout en is een teken van te weinig power erop (amperage) omdat men op lage stroom maar op 1 punt blijft staan om vulling te krijgen maar krijgt daardoor geen inbranding en dus een plaklas.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ emy: de vragensteller ziet dat ook (wellicht niet zo concreet als jij, maar toch) en wil hij (mede) daarom een cursus volgen. We willen dat streven toch niet op voorhand ontmoedigen?

mvg
klaas0639
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
@ emy: de vragensteller ziet dat ook (wellicht niet zo concreet als jij, maar toch) en wil hij (mede) daarom een cursus volgen. We willen dat streven toch niet op voorhand ontmoedigen?

mvg
klaas0639

Ik lees echt niets dat ontmoedigend kan zijn. De informatie van Chevy en Emy heb je nu eenmaal nodig om een goede las te leggen. Beide waarschuwen ervoor dat bij het lassen met een halfautomaat er onvoldoende inbranding kan zijn terwijl de las er ogenschijnlijk toch goed uit ziet.


Ik vind dat men met meer kennis ook beter werk zou kunnen maken. En hoe meer kennis je hebt voor je een cursus begint, hoe succesrijker je die kan volgen.

Zelf las ik met beklede elektroden ( heb een oude transformator) en af en toe brons met een zware tig. Zelf heb ik geen tig laspost, voor mij zeker niet lonend.

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Klaas 0639,als je een cursus wil volgen en iets wil leren lijkt het mij wel handig als je je ergens in wil verdiepen toch.Als je al ontmoedigd wordt door een klein beetje achtergrond informatie dan kan men beter zijn geld in de zak houden en mooi voor de tv gaan liggen want dan wordt het nooit wat.
Jammer en misschien ook wel de oorzaak dat de vaklieden uitsterven,juist door vallen en op staan leert men maar als men zo gauw al de handdoek in de ring gaat gooien zie ik de toekomst somber in.
Jezelf uitdagen en kritisch zijn op je eigen werk houdt je scherp en werken aan verbeteringen ipv jezelf veren in je kont steken en tevreden zijn met een zesje.
Kijk eens na de meubelmakers of zilversmeden van 200 of 300 jaar geleden en wat voor een vakwerk dat die leverden en alles met handgereedschap ipv een kastenwand vol Festool en voor elke bewerking een andere machine,dat is vakwerk.
Een ambacht is een vak en geen zaterdag hobby en een echte vakman die kijkt niet maar ziet (vele mensen kijken wel maar zien niets)
Een vakman is eigenlijk altijd bezig met zijn vak en als hij iets ziet in zijn vakgebied kijkt hij hoe het gemaakt is en let op details en haalt de goede punten eruit maar ook de verbeterpunten.
Daarom hoop ik dat CCrider zijn cursus vindt en petje af voor alle mensen die hun horizon willen verbreden en er moeite voor willen doen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.