Gezocht: Cursus Lastechniek

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik wil niemand - en zeker vakmensen niet - op de tenen gaan staan.
Ik zie graag dat onze informatie de vragensteller helpt een goede cursus te vinden en daarna met plezier veel meters maakt.

mvg
klaas0639
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Door verkeerde instellingen komen vaak plakkers voor en lijkt het voor de minder ervaren lasser een goede las maar is er veel te weinig inbranding in het moedermateriaal.
Meestal is de oorzaak dat men te bang is en veel te weinig power erop heeft.
Je voortloopsnelheid is je grootste deler in je warmteinbreng,dus hoog in stroom,snelle voortloopsnelheid is vlakke symetrische las met goede inbranding.Ook je stand van je toorts is heel belangrijk en het beste is haaks erop(dus niet stekend lassen) en toortshoek van 45 graden bij gelijke dikte materiaal.
Bolle las is altijd fout en is een teken van te weinig power erop (amperage) omdat men op lage stroom maar op 1 punt blijft staan om vulling te krijgen maar krijgt daardoor geen inbranding en dus een plaklas.

Kijk dat is al weer heel wat goeie informatie in een kort stukje tekst. Dat van die inbranding wist ik inderdaad, maar vindt het altijd lastig te bepalen of een las voldoende inbrand. Meestal probeer ik er zoveel mogelijk warmte (vermogen) in te stoppen dat ik er net niet doorheen brand bij dunnere materialen, omdat je dan volgensmij het maximale er uit hebt gehaald. Maar ik blijf toch iedere keer kijken of het echt vast zit. Maar zijn er manieren om inbranding te controleren? Ik dacht altijd dat het blauw paarse randje wat naast de las in het staal ontstaat aangaf hoever hij ingebrand was, maar dit weet ik niet zeker.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Dank voor de linkjes. De meesten had ik zelf ook gevonden. Hebben jullie persoonlijke ervaring met bovenstaande partijen? Ik kan aan een website zo slecht inschatten waar ik aan toe ga zijn.

groet,
CC

Ik heb de lascursus bij Beqwaam gedaan. Is mij goed bevallen en er werd een uitgebreid cursusboek bijgeleverd. De vorige docent (Jan) is gestopt dus ik weet niet hoe de huidige docent het doet, maar Paul zal niet zomaar met iemand in zee gaan. Maar het is het een introductie in de verschillende lastechnieken, je zult het toch moeten leren in de praktijk.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Dank voor jullie bijdragen! Ik heb inmiddels met Chevy afgesproken dat hij mij een introductie gaat geven. Aan de hand daarvan ga ik een (hopelijk weloverwogen) keuze voor een cursus maken. Fijn te horen dat ook beqwaam bevalt.
En alle andere info is ook zeer welkom! Ik ben zelf ook altijd van zoveel mogelijk bronnen zoveel mogelijk informatie verzamelen.
En dat ik het in de praktijk moet leren lijkt mij duidelijk. En ook weer een leuke uitdaging:)

Groet,
CC
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik was een beetje druk van de week, maar ik heb een tweede laskap meegebracht. Ik zal je morgen even bellen.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Iedereen en niemand,het blauw paarse randje wat naast de las zit is de wbz= warmte beïnvloede zone maar daar valt niet de inbranding aan te zien,dan zul je eigenlijk een proefstukje door moeten slijpen en dat etsen,dan is het te zien (bv met gootsteenontstopper of beitspasta)
99 van de 100x is een bolle las de oorzaak van te weinig power erop.
Nog een veel gemaakte fout is even koelen met water,dat maakt het ijzer hard en bros door structuurveranderingen in het materiaal en dat dus nooit doen,kan / mag alleen bij rvs 300 serie zoals 304 of 316
Makkelijkste is gewoon op een afvalstukje een hoeklasje leggen en eraf slaan met de hamer,als die scheurt op andere plek dan de las is het altijd goed.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ah oké weer wat geleerd, dan ga ik dat toch eens testen binnenkort als ik weer wat laswerk heb. Ik heb meestal een redelijk vlakke las maar ben toch benieuwd hoever ik nu werkelijk in het materiaal brand. En wat je zegt over te weinig power herken ik wel inderdaad. In het begin was ik altijd benauwd om niet teveel vermogen te gebruiken, maar dat leer je vanzelf af :rolleyes: Wat ik me nog wel afvraag is, in hoeverre de combinatie van spanning (volt) en stroomsterkte (ampère) invloed heeft op de kwaliteit van de las. Ik kan die op mijn apparaat apart regelen, maar meestal regel ik toch het meeste met de ampères. En staat hij meestal ergens rond de 25 volt dacht ik zo uit mijn hoofd. Maar zijn daar nog bepaalde voorwaarden voor, bijvoorbeeld meer volt bij bepaald materiaal? Of is dat een questie van testen en proberen op een proefstukje, hoe ik het nu eigenlijk doe?
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Zo voert een simpele vraag opeens allerlei nieuwe weetjes aan. Leuk!

@ chevy: Geen punt, ik kom ook om in de activiteiten op het moment! Ik hoor je wel.

Groet,
CC
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.