Help, hoe sierlijstjes/biesjes maken?

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Wie heeft voor mij info over het maken van samengestelde sierlijstjes.
Het zijn lijstjes/biesjes die je bijvoorbeeld wel ziet op randen van houten sierdoosjes. Daar zijn heel
kunstige biesjes bij, samengesteld van allerlei houtsoorten.

Vriendelijke groet, Tjeerd
 
P

Pel

Guest
Tjeerd, heb je soms foto"s van wat je precies bedoeld?

Groet Pel.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Heren bedankt voor de reacties. Ik bedoel inderdaad de biesjes op de site die Wim Kluck noemde.

Als je snel wilt werken kan je ze inderdaad het beste kopen. Tijd speelt bij mij geen rol.
Ik kies voor de lol van zelf maken.
Maar ja, hoe maak je die dingen. Ik heb ooit een artikel gehad waarin de werkwijze beschreven stond.
Toch maar eens verder kijken. Als ik wat gemaakt heb laat ik het zien.
 
P

Pel

Guest
@Tjeerd,een kraallijstje steken dat kun je met een gutsje van 6 of 7 mm holling 9, ik heb een afbeelding van het houtsnijboek van Richard Bütz. je kunt het lijstje bijvoorbeeld ±10 mm breed houden.

Groet Pel.

2017-11-08 001.jpg

2.jpg
Dit zijn de lijstvormen waar de versiering nog moet worden aangebracht.
Nummer 3.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Dank, het youtube-filmpje begint erop te lijken.
Methode Pel bedoel ik niet.
Dat zijn sierlijstjes voor mij terwijl ik de werkwijze voor het maken van marqueterie-biesjes zoek.
 
P

Pel

Guest
Zo te zien is het vooral hoofdzaak om heel precies op dikte en haaks te werken, anders brouw je er niets van, is wel mooi met die kleur schakeringen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.