Wat is dit voor braziliaans houtsoort?

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Tijdens vakantie in Brazilië en leuk stukkie hout in mijn handen gekregen. Aardig verweerd en de nodige scheurtjes die het extra karakter geven. De timmerman zei dat het farinha seca was. Letterlijk vertaald: droog meel. Botanische naam Albizia niopoides. Een boom met een opvallende lichtgele bast die ik veelvuldig ben tegengekomen tijdens reis door de staat minas gerais.

Kent iemand dit houtsoort? Klopt het of betreft het een ander houtsoort? Na meten en wegen kom ik op een soortelijk gewicht van 750 kg/m3. Vochtigheid van het hout is 7%, superdroog. Het hout is niet zacht maar ook niet bijzonder hard. Op laatste foto is het hout natgemaakt.

Er zit wat tekening in die je ook bij rode kabbes ziet, echter is de kleur heel anders.

P1060490.jpgP1060491.jpgP1060492.jpgP1060493.jpg
 
Laatst bewerkt:

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Het hout lijkt wat op geelhart. (Platonia insignis) Ook het kopshout komt overeen. Heb er ooit in gewerkt. Mooie tekening en het werkt heel mooi af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.