Doosje draaien tweede poging.

P

Pel

Guest
De wijze raad van Nico opgevolgd, en wat zachter hout genomen, lindehout voor een tweede poging om een doosje te draaien, maar er zijn nog heel veel verbeter punten. Het uithollen met de vormguts viel me niet tegen, alleen het gladder afwerken, dat ging nog niet zo goed met de vormguts. Met het afsteken had ik twee nogal ruwe kanten van het deksel en het doosje zelf, dit heb ik maar op de schuurmachine glad geschuurd. Maar we gaan stug door met oefenen, heb nog een voorraadje lindehout zitten. Het deksel zit ook een klein beetje te ruim op het doosje, natuurlijk na dat ik het geschuurd had, volgende keer rekening mee houden.

Het doosje van lindehout niet behandeld, de verhouding kloppen m.i. niet, doosje qua deksel, maar daar gaat het me niet om, het gaat me om het leren draaien. Uiteraard zijn tips zeer welkom.
1 Doosje 2.jpg

2  Doosje 2.jpg

Binnenkant had gladder afgewerkt moeten zijn.
3  Doosje 2.jpg

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hallo Pel,

gewoon doordraaien, het ziet er al mooi uit. Ik las ergens dat beuken erg fijn is om mee te beginnen, heb je dat niet nog ergens?


Groet, Hans
 
P

Pel

Guest
Beuk Krijg ik als het goed is deze week binnen Hans.

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Pel,
Het is stukken beter dan uw eerste exemplaar.
Dikke proficiat met de vooruitgang.
Ieder houtsoort is goed verwerkbaar indien de beitels vlijmscherp zijn, maar met ook een passende houding en techniek erbij lukt dit zeker.
Veel stelen met de ogen Pel en zelf toepassen.
Ikzelf en velen onder ons hebben ook in dit stadium gestaan.
Probeer iemand te vinden die je onder de vleugels neemt om alle kneepjes aan te leren.
Ik ben ervan overtuigt dat u een meerwaarde zal worden om dergelijke stukken te tonen op dit forum.
Succes met de volgende stukjes Pel, je bent goed bezig.
 
P

Pel

Guest
@Didier, Jan Hovens komt mij hier thuis les geven, maar wegens een drukke agenda is dit pas op het einde van deze maand, maar dat geeft mij nu wel de gelegenheid om alvast te oefenen. @Nico, van fruithout heb ik helaas alleen maar kersen wat nu inmiddels wel droog zal zijn, ik ben nu eigenlijk met het houtdraaien aan het uitproberen op stukken kachelhout, mede ook omdat ik het jammer vind om een mooi stuk hout te verknallen.

Groet Pel.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi strak doosje Pel. Ziet er strak uit. Daar hou ik van. Nu kun je mooi variëren met de verhouding tussen deksel en onderstuk.
Och en later met schroefdraad natuurlijk......
Vr.gr. Jan Pranger.
 
P

Pel

Guest
Doosje met zijdeglans parketlak behandeld, de parketlak had ik voor een heel schappelijk vrienden prijsje van de plaatselijk HUBO, die moet ik ook zo af en toe gebruiken voor dat hij me hard wordt in het blik.:) Het deksel past nu wel exact op het doosje, als je het open maakt hoor je de plop, bedankt voor de positieve reacties.

Groet Pel.

2 Doos met lak.jpg

2 Doos met lak 2.jpg
 
P

Pel

Guest
Ja William, voor een leek op houtdraai gebied ben ik niet geheel ontevreden, ik merk dat ik de beitels soms te krampachtig vast houd, terwijl houtdraaien m.i. meer op het gevoel moet. Het is of dat je rijlessen gaat halen, dan hou je in het begin het stuur ook de krampachtig vast.:) Maar langzaam aan komen we er wel daar ben ik niet bang voor.

Groet Pel.
 
Ja William, voor een leek op houtdraai gebied ben ik niet geheel ontevreden, ik merk dat ik de beitels soms te krampachtig vast houd, terwijl houtdraaien m.i. meer op het gevoel moet. Het is of dat je rijlessen gaat halen, dan hou je in het begin het stuur ook de krampachtig vast.:) Maar langzaam aan komen we er wel daar ben ik niet bang voor.

Groet Pel.

Ik heb wel eens gelezen dat als je witte knokkels ziet je te krampachtig bezig bent.:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.