Upcut / downcut spiral bits.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Oei, oei teveel Amerikaanse bladen gelezen. Hoe heten deze frezen in het Nederlands?

Maar belangrijker, waar dienen ze precies voor en welke merken kun je waar kopen?

In een van de vorige threads beschreef Fons dat je met een downcut bit mooie randafwerking krijgt. Maar bij een blinde groef duw je de spannen naar beneden, komt dat goed?
Met een upcut bit kun je neem ik aan makkelijker een diepe groef of gat frezen.

En een gewone frees? Die is niet up en niet down? Het verward mij een beetje.

Nu ik toch bezig ben. Als je zo'n freesje wilt laten slijpen, kun je maar niet overal terecht vermoed ik. Of valt dat mee.

André
 

houterig

Nieuw lid
7 nov 2010
4
0
Bij upcut word het afgenomen hout naar boven getransporteerd waardoor het makkelijk is om diep te freezen.
Bij downcut word het afgenomen hout naar beneden getransporteerd, Je heb minder last van uitbreken.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Upcut.
Spiraalfrees Positief.
Materiaalafvoer naar boven.
Voor perfecte afwerking aan onderzijde materiaal.

Downcut.
Spiraalfrees Negatief
Materiaalafvoer naar beneden.
Voor perfecte afwerking aan bovenzijde materiaal.
 
A

Athanor

Guest
Juist zo zit het! Zoals ik al aangaf is het met een downcut frees zaak de freesmachine goed onder controle te houden, althans met de 10 mm frees. De frees heeft enigszins de neiging de machine op te tillen.... Het schoonmaken van de gefreesde groef is niet zo'n probleem hoor.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.