Vitrinekastje

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dit weekend een vitrinekastje afgewerkt. Het kastje is 60 cm breed en 40 hoog. Het is eigenlijk een proefstuk voor een TV meubel waar ik nu aan ga beginnen.
Hout is padoek en Amerikaanse esdoornn afgewerkt met verbeterde houtolie.
Het herbergt draaiwerkjes van mijn vader zaliger, enkele eigen stukken en een kleine collectie artefacten uit de omgeving.

IMG_2253.JPG

IMG_2238.JPG

IMG_2235.JPG

IMG_2234.JPG

IMG_2233.JPG
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Mooi kastje voor dierbare stukken. (Naar mijn mening steken de deurtjes wel wat hoekig af tegen het afgeronde kastje, maar over smaak valt eigenlijk niet te twisten:))
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mooi kastje voor dierbare stukken. (Naar mijn mening steken de deurtjes wel wat hoekig af tegen het afgeronde kastje, maar over smaak valt eigenlijk niet te twisten:))

Je hebt gelijk, het zou mooier geweest zijn als de deurtjes ook afgerond waren geweest. Maar ik kwam er niet uit hoe ik dit kan uitvoeren. De profielen van de deurtjes zijn nogal dun door de sponningen. Er bleef nu al niet veel hout meer over voor de verbinding.
Suggesties zijn welkom!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als de zijkant van de deurtjes gelijkvalt met eind van de radius (overgang naar vlakke stuk) hoeven ze niet afgerond te worden. De met grote radii afgewerkte zijkanten steken dan als het waren verder uit. Het lijnenspel wordt dan op één lijn gezet. Afronden van de deurtjes is dan niet nodig.

In verband met het volgende meubel, is dat waarom je graag suggesties wil?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bij het volgende meubel stelt zich dit probleem niet. Het zal deze stijl worden:

gazzda-fawn-lowboard-vintage-tv-meubel-31.jpg

Massieve deurtjes dus, maar wel andere uitdagingen.
Mijn vraag is hoe je eenvoudig een lichte kader met afgeronde hoeken kan maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Knap kastje, Mathieu! Wat betreft de deurtjes, als ze in het kader zouden vallen denk ik dat je er wel goed mee weg komt.

Ivm de afgeronde hoeken, denk ik dan vooral aan de manier die in dit topic al besproken werd?

https://www.woodworking.nl/showthread.php?19724-Bijzet-tafeltje

En dan de losse bocht dmv domino's verbinden aan de panelen?

Met losse hoeken , het kader dus in acht delen maken, zou het wel lukken als het grotere afmetingen waren. De sectie is 2,5 x 2 cm, wat het niet eenvoudiger maakt.
 
P

Pel

Guest
@Matiheu, maak je geen smal slaglatje op een van de deurtje dan zie je die spleet in het midden ook niet meer? Of het esthetisch mooi is, zou je even moeten bekijken.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Pel,
Een slaglatje ga ik er niet meer opzetten. Het wordt dan wat zwaar naar mijn gevoel. Het spleetje hindert me niet. Het loopt zelfs mooi evenwijdig wat ik al een succes op zich vond!

Raymond, bedankt
Het is inderdaad een vintage model, maar dan wel met een moderne inslag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.