bijenkast.

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Hoi, omdat ik volgend jaar op pensioen kan gaan ben ik op zoek gegaan om wat vrije tijd op te vullen en bij ik bij de imkerij uitgekomen.
Om 2 hobby's te combineren zou ik de bijenkasten zelf willen maken en ben ik op zoek naar een bouwtekening.
Als er iemand zoiets heeft zou dat welkom zijn.

Groetjes Patrick.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Als imker raad ik je aan om 'gestandaardiseerd' te werken en een zgn. spaarkast te maken. deze is zeer eenvoudig te bouwen en alle raampjes, kunstraat en overige artikelen zijn hierop afgestemd. Alle andere (ook vaak heel mooie) kasten zijn van de buitencategorie en vergen heel veel aanpassingen vwb de accessoires. Ook een honingslinger kan niet altijd zomaar andere raammaten hanteren.
Welgemeend advies: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Tekeningen_van_de_Spaarkast
Zoek daarnaast een imkervereniging bij je in de buurt want imker wordt je niet zomaar, dat moet je leren en kost tijd.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Een poosje geleden kreeg ik van Felder een mailtje met als onderwerp zelf een bijenkast maken.
Nu ben ik geen imker en heb er absoluut geen verstand van maar ik doe je hierbij met plezier het bouwplan en de film

Veel succes en plezier ervan

Groet,
Jan
 

Klop

Nieuw lid
24 feb 2015
1
0
Beste Patje, Als je als imker aan de slag gaat neem dan een standaard kast die in Nederland veel gebruikt wordt. Je zal in de toekomst veel artikelen gaan aanschaffen en dan is het handig om gestandaardiseerd te werken. ik ben zelf 2 jaar geleden begonnen met imkeren en Bekijk bijlage NEN-1061-simplexkast.pdfheb zelf een simplexkast en extra binnenkamers gebouwd. ik heb de officiele NEN tekening voor je.
meer weten neem dan maar kontakt op of mail Groet Martin Klopper
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Moet een bijenkast ook niet van een bepaald soort hout zijn? Er is in Utrecht een bedrijfje die alleen bijenkasten maakt. www bijenkasten.nl misschien eens gaan kijken.
Mvg Cees
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Zelf ben ik geen imker, maar hobby ik vooral aan electronica, en daarom vond ik die site van OSbeehives interessant (omdat ze ook een datalogger hebben om allerlei gegevens op te slaan). Daarnaast ben ik ook wel geinteresseerd in insecten, dus vandaar.
Maar goed, hommels in de tuin is op zich wel gezellig, maar ik denk dat de kinderen niet zo blij worden van een volk bijen in de tuin.

Leuke site trouwens, www.bijenkasten.nl , blijft mooi dat ceder (als het net verwerkt is :) ).
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Verschillende soorten kunnen worden gebruikt, veel gebruikt is Linde omdat het heel licht is
Voor mijn vrouw ga ik een kast maken uit eiken, gewoon eens zien of dat te doen is qua gewicht
Deze kasten hoeven niet te worden verplaatst, soms moet een laag er af getild worden maar het beetje hout dat er in zo een laag zit maakt het verschil tussen linde en eiken niet heel groot (op de totale kast scheelt het wel noemenswaardig)

Dank voor de link, ik heb hem doorgestuurd
 

rolmaat

Nieuw lid
5 jun 2019
4
0
Red Ceder en Linde wordt veel gebruik voor de buitenkant afgewerkt met Propolis weet niet of dat nog te krijgen is.
ik heb 20 jaar geleden kasten gemaakt die bestaan nu nog. alles heeft onderhoud nodig.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Propolis kun je zelf oogsten mbv een propolis rooster

Ik heb zelf uiteindelijk geen kasten gemaakt, in duitsland zijn ze stukken goedkoper (110 euro voor een complete dadant US kast, 1x bk 2x hk) loont niet de moeite om daar zelf voor te gaan knutselen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.