Bevestigen losse poten onder eiken tafelblad

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
Goeiemiddag,

we zijn een eiken tafel (diameter 140cm) aan het maken, blad is 4cm dik en aan de rand verjongd naar +/- 2cm
hieronder komen 5 losse poten te staan (gezin is met 5 en zo zit er nooit een poot in de weg), ook uit eik.
De poten bestaan uit 2 verlijmde stukken, hiervan hebben we de sterkte
al eens getest met een voorbeeld uit vuren en dat zit wel goed, de verbinding gaat niet breken. (poot staat onder hoek van +/- 17°)

vraag is hoe we de poten het best aan het tafelblad kunnen bevestigen, idee was om dit met 3 schroeven/poot te doen.
Met fosterboor gat maken zodat de schroef verzonken is en al tot halverwege komt, vervolgens doorboren met boor iets groter dan de diameter van de schroeven. Schroeven met rondel vastschroeven. Gaat dit voldoende zijn? Iemand hier ervaring mee?
IMG_0991.jpgIMG_0993.jpgIMG_0992.jpg



alvast bedankt
Wim
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Mogelijk wat laat commentaar gelet op het gevorderde stadium.
Waarom 4 cm dik en niet 2 cm; 2cm is dik genoeg voor eiken.
5 poten: Fijn voor het gezin als er iemand mee komt eten; dan heeft iedereen
last van poten.
ik zou zeggen probeer middels een regelwerk onder her blad, poten met elkaar te verbinden
En gebruik 3 of vier poten. Op Internet kan je vinden hoe blad aan het regelwerk
bevestigd kan worden terwijl blad kan blijven werken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
ik zou 1 schroef bij de poot zetten en 2 zo ver mogelijk naar binnen aan het stuk onder de tafel (bij de poot komt druk aan het einde komt trek op de schroeven als je op de tafel drukt
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
@gpf: ivm dikte en aantal poten, dit zijn de wensen van de klant. Persoonlijk zou ik voor een metalen onderstel (combinatie blanke eik met zwarte poten) of 1 centrale sokkel kiezen, maar klant is koning natuurlijk. Een regelwerk waar we de poten met elkaar verbinden is inderdaad nog een optie, maar willen we liever vermijden.

@boertje125: is goeie tip, thnx

hopelijk zijn er nog gebruikers die hun ervaring en kennis kunnen delen?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Schroeven kan maar de schroeven moeten minimaal 6mm dik zijn en het liefst geen lenskop
Wat nog steviger is met rampamoeren in het blad en dan met 8 mm bouten vastzetten .
Gat met forstnerboor daarna 8,5 mm voorboren daarna een 8mm platkopbout met ring vastzetten .
2 per poot is voldoende
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
Thnx Pine, aan het gebruik met rampamoeren had ik ook al gedacht. Hebben zelfs een test gedaan maar het eik is zo hard dat we de rampa moer niet konden indraaien...
naar aanleiding van jouw feedback even verder gezocht en mss gebruiken we niet het juiste type voor hardhout
http://media.wuerth.com/stmedia/shop/catalogpages/LANG_nl/1092776.pdf

mss moeten we dit nog maar eens verder bekijken, moeten we de rampamoeren verlijmen? en zo ja met welke lijm dan best?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Plaatje staal met 9 schroefgaten, 5 voor in de tafel, 4 voor in de poot. (Aantal is naar eigen inzicht). Plaat in de tafel infrezen, aan de poot bevestigen, daarna aan de tafel vastschroeven.. met 4 cm eiken is dit prima te doen.

Op de foto zie je de poten van mijn tafel met dat systeem. Deze zijn echt flink, maar maten kunnen aangepast worden

20140402_174041.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.