Funderen simpele balken poort

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Om het opstapje van ons terras naar het gras een mooie omlijsting te geven, wil ik van 18x18 eiken balken een soort van poort/pergola maken. Is meteen ook een mooie test voor pen/gat verbindingen die ik tzt in een kapschuur wil gebruiken. Even testen hoe goed ik met de kettingfrees kan omgaan.

Ik ben van plan beton te storten om de staanders op te zetten. Netjes wapening erin natuurlijk, en dan 4 draadeinden er bovenuit waar de staander overheen geschoven wordt.

Mijn vraag is: is het voldoende om (zoals op de plaatjes) om een cilinder van 80 a 100cm diep te storten (diameter 30cm)?
Oh, en hoe hoog moeten de draadeindes boven het beton uit (ofwel, de staanders in) om de staanders stevig te laten staan?

Alvast bedankt!!

balken_poort.jpg

balken_poort_2.jpg
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik zou de staanders niet gelijk op de grond zetten. Draadeind met RvS plaat instorten en daarop de eiken balk zetten. Rond het draadeind Belgisch hardsteen plaatsen wat iets aflopend is. Hierdoor blijft de onderkant van de eikenbalk droog.
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Dank je voor de tip.
Heb je hier ervaring mee? Enig idee wat de juiste lengte voor het uitstekend stuk draadeind zou moeten zijn?
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ja enige ervaring , 6 staanders van ongeveer 30 cm hoog. Eerst enige stenen schoon metselwerk en dan het Belgisch hardsteen. Steen en hout maken net geen contact, dus de wind droogt de onderzijde heel snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.