Reparatie Vlakbank

tuoh

Oud hout
Fabrikanten bepalen voor de klant het aantrekkoppel meestal door een speciale (platte) sleutel bij te leveren bij aankoop. Wat is er speciaal aan die sleutel? De lengte van het ding is meestal korter dan een standaard sleutel, de kleinere hefboom geeft automatisch een kleiner aantrekkoppel. Het gevaar zit erin dat wanneer de klant deze sleutel niet heeft of kwijtgespeeld is hij aan de slag gaat met een standaard (langere) sleutel, en dan beginnen de problemen.

In het geval van schaafassen met zwaluwstaartvormige keerbeitels hoeven de (druk)bouten helemaal niet krachtig aangedraaid te worden, het is de middelpuntvliedende kracht die alles op zijn plaats houd.

Bij oude schaafassen met schelpen (bouten belast op trek) moet er altijd best een momentsleutel gebruikt worden. Het is de eerste maal niet dat er een bout spontaan uitloopt en de vlaktafel gewoon aan gort slaat.
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Hoi,

Wat een hoop reacties! Super fijn.

Zoals ik het nu lees, zijn helicoils de beste oplossing.

Ik heb foto's toegevoegd van de machine. Was oorspronkelijk een machine op krachtstroom, maar ligt nu een 220 Volt motor onder.. Zouden hier nog nieuwe blokken voor te krijgen zijn??

Groeten,
Jan
 

Bijlagen

  • IMG_9310.jpg
    IMG_9310.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 223
  • IMG_9311.jpg
    IMG_9311.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 219
  • IMG_9313.jpg
    IMG_9313.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 221
  • IMG_9314.jpg
    IMG_9314.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 223
  • IMG_9315.jpg
    IMG_9315.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 225

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hoi Jan,
Kun je een paar afmetingen van de blokken opgeven b.v. lengte, en de dikte over de bouten gemeten, diameter van de bouten, en de hoogte.
Ik repareer wel eens bij een handelaar in houtbewerking machines (Toon Voets in Schijndel)
Groeten uit Schijndel
 

tuoh

Oud hout
Haha, gewoon keerbeitels, dan kan je best de kapotte schroefdraad laten herstellen met een insert. Dat is in dit geval het minste werk. Nieuwe keerbeitels ga niet meer vinden voor deze machine, maar is ook niet nodig.
Denk er bij het herplaatsen van keerbeitels en schaafmessen in de schaafas aan om de bouten gewoon tot tegen de aswand te draaien en dan nog ongeveer een kwartslag te geven, vaster hoeft niet.
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Hoi Jan,
Kun je een paar afmetingen van de blokken opgeven b.v. lengte, en de dikte over de bouten gemeten, diameter van de bouten, en de hoogte.
Ik repareer wel eens bij een handelaar in houtbewerking machines (Toon Voets in Schijndel)
Groeten uit Schijndel

Hoi Christ,

Zal ik je een PB sturen met gevraagde maten?
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Haha, gewoon keerbeitels, dan kan je best de kapotte schroefdraad laten herstellen met een insert. Dat is in dit geval het minste werk. Nieuwe keerbeitels ga niet meer vinden voor deze machine, maar is ook niet nodig.
Denk er bij het herplaatsen van keerbeitels en schaafmessen in de schaafas aan om de bouten gewoon tot tegen de aswand te draaien en dan nog ongeveer een kwartslag te geven, vaster hoeft niet.

Dank je voor de info :) Ik ga nu inderdaad eens informeren voor helicoil inserts
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Hoi,

De blokken zij gerepareerd! Erg blij mee. Zitten nu iets grotere gaten in getapt en de bouten zijn vernieuwd.

Alles terug geplaatst en bij een ander probleem uitgekomen... Het aanvoerblad staat niet evenwijdig aan het afvoerblad. Als ik een reilat op het afvoerblad leg en meet over de breedte van de beitelas zit er een kleine millimeter verschil tussen. Is dat te stellen?

Of kan ik hier rekening mee houden tijdens het vlakken? Dat ik steeds het hout omdraai bij het vlakken.



Groeten,
Jan
 

tuoh

Oud hout
Welk blad zit evenwijdig aan de schaafas? Is bijna altijd na te stellen op een schaafmachine, kijk maar eens onder de bladen.
Beide moeten mooi evenwijdig aan de as zitten anders is er niet (vlak) mee te schaven.
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Welk blad zit evenwijdig aan de schaafas? Is bijna altijd na te stellen op een schaafmachine, kijk maar eens onder de bladen.
Beide moeten mooi evenwijdig aan de as zitten anders is er niet (vlak) mee te schaven.

Hoi,

Het afvoerblad zit evenwijdig aan de as, het aanvoerblad zit dan niet evenwijdig met het afvoerblad.

Ik heb de beitels afgesteld op het afvoerblad.


Groeten,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.