Voor het eerst echt geschaafd en als een kind zo blij ...

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Recentelijk ben ik me meer op de handarbeid in houtbewerking gaan richten. Daarbij hoort ook het zelf slijpen van beitels, vind ik. Viel me na wat oefening helemaal niet tegen. Vanavond kwam ik mijn supersimpele en 25 jaar oude Stanley blokschaafje tegen. Al jaren niet gebruikt en nog nooit geslepen (heeft vast iets met elkaar te maken :)). Dus ik dacht: "Laat ik daar de beitel (noem je dat zo?) eens van slijpen." Zo gezegd, zo gedaan. Op m'n waterstenen 2000 en 5000 was het in een wip gedaan. Niet al te hard staal, gok ik zo. En wat schets mijn verbazing? Er valt heel behoorlijk mee te schaven. Let wel: dat vind ik; nog nooit met een 'echte' schaaf geschaafd, dus voor mij was dit al best wel gaaf. Een ruwe douglas balk was in mum van tijd glad en vlak. Echt nog nooit eerder gedaan; wat een voldoening geeft dat zeg!

Ik wilde het even met jullie delen .... ;)

IMG_0212.jpg
 

renewee

Nieuw lid
28 nov 2016
16
0
Heel herkenbaar! Ben ook onlangs "begonnen" met schaven en beitels na jaren niet of slecht gebruikt te hebben, te gaan slijpen op waterstenen. Scherpte is er aardig in te krijgen. En daarna uitproberen nauurlijk. Ik moet zeggen, met alle filmpjes die er over te vinden zijn, dat het goed te doen is. Schept veel tevredenheid!

Gr. René
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Het gevoel van een vers geslepen schaaf over een stuk hout kan je inderdaad niet beschrijven. En het geluid is ook heerlijk. Nu kom ik aan handmatig schaafwerk nauwelijks toe maar ik kan me het nog goed herinneren.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Een ontroerend moment om voor de eerste keer mooie krullen te maken en dan het spiegelglad oppervlak te strelen ;) Ik denk dat er nog ruimte voor verbetering is met een goeie nr.4. Dit schaafje heeft denk ik een veel te grote mondopening voor fijn werk?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ja, er is absoluut ruimte voor verbetering. Een no 4 staat hoog op de verlanglijst. Dit oude en simpele huis-tuin-en-keuken-schaafje kwam onderuit mn gereedschapkist. Maar smaakt absoluut naar meer en beter resultaat.

Groet,
Arjaan
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Een N° 4, en dan een Jack, en dan een Jointer, en dan een kleiner blokschaafje, en dan ... jaja ik weet hoe dat gaat.
Ik ben ook nog niet zolang bezig en ik herken het volledig. Ik vind het trouwens zeker niet gemakkelijk dat manueel schaven, het eerste grote vlak recht zodat er geen licht meer onder de winkelhaak doorschijnt, dan de eerste kant op 90° brengen, pffff voorlopig zorg ik ervoor dat ik begin met serieus wat overschot in de dikte en breedte :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.