Cycloon of gewoon een voorraadvat?

appie geijn

Nieuw lid
31 mei 2010
6
0
Ik wordt niet goed van alle stof in mijn werkplaats, dus ik ben bezig met een stofzuigsysteem. Vóór mijn bouwstofzuiger heb ik een opvangbak gezet, waarin het zaagsel wordt verzameld. Zo hoef ik de stofzakken niet steeds te vervangen. Het is een simpel systeem, gewoon een kunststof vat van 40 liter met een afsluitbaar deksel en twee zelfgemaakte aansluitpunten voor de zuigslangen. Op tweederde hoogte zit de afvoer van de zaagmachine, waar het zaagsel binnenkomt. En bovenin zit de aansluiting naar de bouwstofzuiger. Ongeveer zoals een motorloze as-zuiger om de as uit een houtkachel mee op te zuigen - ik stuur een plaatje mee.
asstofzuiger.JPG
Werkt prima; de opvangbak zit vol zaagsel en de stofzuigerzak blijft leeg.

Nou zie ik op dit forum steeds de cycloon langskomen, zo'n trechtervormige opbouw, voor op een voorraadvat. Nog afgezien van de prijs (tot wel 70,- voor alleen de trechter!) begrijp ik niet wat het voordeel is en hoe dat ding moet werken. Kan iemand me dat uitleggen? In het verminderen van de luchtweerstand kan het niet zitten - de weerstand van een groot voorraadvat met ruime aansluitpunten is namelijk nihiel. Maar waarin dan wel??

Graag jullie reacties!

Appie
 
Ik heb zo'n 14 jaar het zelfde systeem gehad als jij hier laat zien. Het werkte prima. Een half jaar geleden ging mijn (gewone huis) stofzuiger stuk en heb ik een starmix aangeschaft.
Deze was zo krachtig dat hij mijn metalen vat indeukte. Toen maar een cycloon met plastic vat aangeschaft. Dit werkt perfect en ik heb het idee (door de starmix) dat de zuigkracht hoger is maar dat er geen verschil is tussen het vat of een cycloon qua werking.
 

appie geijn

Nieuw lid
31 mei 2010
6
0
Kijk, dat dacht ik dus al...
Nog meer mensen die kunnen vergelijken?
Welke Starmix heb je trouwens, Nico, dat die een metalen vat indeukt?
 

Enniusbee

Nieuw lid
2 nov 2017
1
0
Almere-Buiten
Ik heb een 80 liter landbouwvat met deksel en ringsluiting, daarbovenop heb ik een cycloon, gekocht via e-bay.co.uk het geheel aangesloten op een 2200 watt Siemens stofzuiger. Ik heb een onderdrukventiel moeten fabriceren omdat de stofzuiger het vat vacuum trekt. Met een lange slang en universeel mondstuk sluit ik al mijn apparaten bij gebruik aan. De totale kosten waren rond de 50 Euro, alles via internet, stofzuiger en slangen uit de Kringloop.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
176
16
Beusichem (Betuwe)
Ik had ook zo'n aszuiger. Daarvan zat het roostertje voor de stofzuigerkant steeds verstopt. Mijn festool CTL zuiger was kennelijk krachtig genoeg om de wat lichtere spanen toch op te zuigen en niet te laten vallen. Dat werd em dus niet. Ik heb nu een cycloon gekocht (via Ali volgens mij) en de test opstelling op een stalen vat is zeer bemoedigend. Ik moet het allemaal nog definitief maken maar ik wordt er wel blij van.
Voor de zaagtafel en mijn vandikte bankje heb ik overigens grotere hoog volume afzuigers staan. Dat houdt zo'n kleine cycloon niet bij ben ik bang.

Groet,
CC
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hier een cycloon-versie uit de prehistorie. Het woord cycloon was nog niet uitgevonden, behalve in de meteorologie.
Het geheel is een beetje lomp maar werkt prima.

20171103_111556.jpg

20171103_111603.jpg

20171103_111625.jpg

20171103_111651.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo Pieter,
Is die cycloon nou een ouwe vuilnisbak of een ouwe wasketel?
Geeft niks hoor als het maar goed werkt.
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Inderdaad, soms van drie hoog naar beneden over een smalle steile trap.
Jammer, dat ze nu niet meer geleegd worden anders kon Pieter als ze vol is zo aan de straat zetten.:D
Mvg, :).
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als hij hem nu aan de straat zet vind hij hem niet meer terug, Ik heb er een oude melkbus voor gebruikt, maar dan zonder erin te boren, gewoon een ander deksel gemaakt met een plastic cycloon erop.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ondertussen ben ik ook al een eind met mijn cycloon. Het is nog niet af en de verbindingen zijn nog niet verlijmd, waardoor alles wat scheef staat. Het is wat grof, omdat ik zo veel mogelijk resthout en overgebleven stukken stofzuigerslang heb gebruikt. Ik heb gekozen voor 2 aansluitingen voor een slang, zodat ik minder vaak hoef te wisselen en omdat mijn stofzuiger geen instelbare zuigkracht heeft. Hierdoor blijft mijn schuurmachine soms "plakken". Nu kan ik dan een schuif open zetten en wat valse lucht aanzuigen.

IMG_0400.jpg
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Ik gebruik de onderkant van een oude Festo stofzuiger die ik met slangen koppel aan mijn Ctl 22. De cycloon is van Aliexpres. Werkt perfect.
 

Bijlagen

  • IMG_3829.jpg
    IMG_3829.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 142
  • IMG_3828.jpg
    IMG_3828.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 142

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Waarom per sé een rond vat onder ee cycloon. Op basis van het idee van een dustdeputy op een systainer deze kubus gemaakt. Is supersterk en meestal zet ik op een meubelroller of hondje. De ketting ligt in de kubus en op de grond om te aarden
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.