Lelijke balken de keuken

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
zou het mooi om de balken helemaal kaal te maken en dan in de was te zetten, waarom de tijd en beleving laten verdwijnen onder plamuur en verf mogelijk verteld het doorleefde hout hele verhalen.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Daar zou ik normaal ook zeker voor kiezen, maar de ze ruimte is erg donker en het plafond is laag en dan vind ik houten balken denk ik minder mooi. Maar ik ven er nog niet uit. Iedereen wel vast erg bedankt voor het meedenken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
verf er af halen en of glad schuren en dan een nieuwe iets grotere duivejager er aan frezen met de bovenfrees.
vervolgens opnieuw schilderen
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Wat vind je precies lelijk aan de balken?

Ik had vroeger ook balken in het zicht in mijn huis. Ik heb (een deel van) de verdiepingsvloer verhoogd, zodat er voldoende hoogte is voor een vlak plafond. Nooit spijt van gehad. Maar het kost wel wat :)
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Die zitten echt over de gehele balken en op veel plekken erg diep. Er zijn vrijwel geen onbeschadigde plekken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Wat een grote hoeveelheid adviezen kun je hier toch krijgen:rolleyes:

Ik ben best handig, mag ik hopelijk van jullie zeggen..... maar zoiets plamuren levert mij altijd meer werk op dan ik verwacht, zeker als de ondergrond al zo oneffen is. Daar zou ik niet aan beginnen. De tip om de de balken een nieuw, wat dieper profiel te geven met een frees lijkt me de kortste klap en anders de zijkanten inderdaad opnieuw bekleden met dun hout en er een nieuwe geprofileerde onderkant op plakken/spijkeren, waarbij je zijkanten in een sponninkje inlaat. Zoiets als nieuwe nepbalken die je kunt kopen, maar dan met dunnere zijkanten.

succes! Fons
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Wat ik zou doen als de plafondhoogte het toelaat is er een vals plafond onder hangen (gipskarton) met metalen profielen met beperkte hoogte (b.v. plagyp). Plafond komt dan een viertal centimeter onder het niveau van de onderzijde van de balken. Is technisch niet de allermoeilijkste klus... Resultaat is superstrak en je kan het landelijke uit andere interieurelementen halen... Ben zeker voor een landelijke stijl, maar dit vind ik ook niet mooi...
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
We hebben nou juist de balken in het zicht gehaald. Omdat het plafond heel laag is. Ik wil de balken wel blijven zien maar het mooier maken.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
We hebben nou juist de balken in het zicht gehaald. Omdat het plafond heel laag is. Ik wil de balken wel blijven zien maar het mooier maken.

sorry,

Had niet de hele achtergrond gelezen.

Als ze sowieso blijven zitten, zou ik denk ik beginnen met te proberen hoe vlot de verf eraf gaat. Een goed geslepen verfkrabber doet hier ook wonderen (is wel een aanzienlijke inspanning). Schuren kan uiteraard ook. Kijken wat er dan tevoorschijn komt...

Als je ze opnieuw wil verven, zal je ervoor moeten zorgen dat ze strak geplamuurd worden + dat de profielen opnieuw strak zijn. Het geverfde oppervlak vergroot alle defecten uit. Als het grenen balken zijn, zou het kunnen dat ze ongeverfd een aanvaardbaarder uitzicht hebben...



Bekleden zoals eerder aangehaald kan uiteraard ook. Multiplex kan. MDF kan... Je zou er ook een vals balkje kunnen rondzetten gemaakt van b.v. 3 planken naaldhout waarvan de onderste geprofileerd is. De twee anderen zouden eventueel met een soort tand en groef verbinding in de onderste kunnen passen... Eventueel kan je de bovenliggende gipsplaat vervangen/bekleden met brede dunne planken / planchetten die rusten op de bekleding om zo een resultaat te bekomen vergelijkbaar met eerder getoonde foto's (de foto van Nijb_Jan: dit kan jij technisch perfect doen met het getoonde plafond).

In elk geval succes met de werken & houd ons op de hoogte van het resultaat...
 
Laatst bewerkt:

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Even een aparte oplossing: Als je ze in een heel donkere kleur schildert, vallen de beschadigingen niet meer op.

Dat is ook best een goede. Die ga ik ook nog even onthouden. Vrijdag is er een architect geweest en in dat project word ook gekeken of de balken blijven of er toch nieuwen in gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.