Lelijke balken de keuken

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
We hebben een hele tijd geleden het gips plafond verwijderd om meer hoogte te krijgen. De balken die te voorschijn kwamen waren niet heel fraai. Ze waren beschilderd en erg beschadigd. We hebben ze in de eerste instantie maar opnieuw beschilderd, maar nu zouden we het toch graag wat grondiger aanpakken. Maar hoe? Vervangen is een behoorlijke en dure klus denk ik. Iemand tips?

Ik hoop dat jullie iets aan de foto's hebben zo. Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Kirsten

2017-11-02 13.42.34.jpg2017-11-02 13.42.26.jpg
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Je zou er een fineer op aan kunnen brengen. Als deze een paar mm dik is met lijm en wat koploze spijkers vastzetten. Dan ben je amper hoogte kwijt, het werkt lekker snel en je kan er alle kanten mee op.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zijn ze essentieel voor de verdieping daar boven? Als ze niet dragend zijn, zou je ze mogelijk kunnen verwijderen. Mochten ze wel van constructieve aard zijn, dan moet je bedenken wat voor een look je wil, want er zijn verschillende opties. Bijvoorbeeld kaalhalen/plamuren/schilderen, fineer, om-timmering. De keuze is reuze :)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Zijn dat luchtgaatjes in het beton of wormgaatjes?
Allebei niet fantastisch..
Anyhow. aangenomen dat het dragende balken zijn die niet weg kunnen en je wilt een strakke look.
Lijkt het mij het makkelijkste er multiplex omheen te maken. Als je de look van een massieve balk wilt kun je ook vuren planken in verstek gebruiken.

succes, en foto's aub!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Zou ze ook betimmeren met multiplex en sierlijstjes tegen het plafond en aan weerskanten van de smalle kant van de balk (2 sierlijstjes perkant dus) om het af te maken. Erg simpel, snel en nog mooi ook. Sierlijstjes kan je evt. lijmen. Kleurtje er overheen en het lijkt echt wat.. Hebben wij ook in de keuken, om stalen balken heen. Zeer landelijke uitstraling en ook strak..
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Het is inderdaad een dragende constructie. Er zoals je op de onderste foto ziet nog een balk onder dit is een stalen balk die hadden we inderdaad al wel bekleed met hout.
2017-11-02 14.22.14.jpg

En het zijn geen gaatjes in het hout dat zijn vlekjes van de vliegen. Nog geen najaarsschoonmaak gehad:p .

Dus bekleden was ook in mij opgekomen haha schuren en plamuren is geen doen alle balken zijn ruw op de gehele lengte met veel hakkels die je er niet zo maar afschuurt.
We wonen in een soort van boerderij en ik wil het wel strak hebben, maar landelijk.

Dit is een foto van balken in een andere ruimte in het huis. Dit is van een nieuwere aanbouw.
2017-11-02 14.28.06.jpg


Dat de balken in de keuken geschilderd zijn vind ik niet zo'n probleem, maar zo lelijk stoort me wel.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Rizz heb je ook een foto van de balken.

Hebben jullie toevallig ook nog een tip voor de naad in het gips? We hebben het al wel eens geplamuurd, maar omdat alles van hout is knapt dat zo weer los.
 
M

Milo-vs

Guest
Helemaal vlak schuren, gronden en opnieuw in de (kleur)lak. Tussenliggende panelen vervangen daar waar ze niet netjes aansluiten bij de balken. Alle randen voorzien van een randje acryl kit en de heleboel netjes witten.
Gaat het ongetwijfeld weer super strak van worden.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Zo'n constructie hebben wij ook door het hele huis heen. De balken zijn constructief, dus verwijderen zal geen optie zijn. Paar foto's van onze situatie, misschien doe je ideeën op.

Plafond in de slaapkamer. Gipsplaten vervangen door grenen planken met ruimte voor ingebouwde led-spots en 4cm isolatie.. Balken geschuurd en gelakt, plintjes eromheen en netjes afkitten.
IMG_20171102_150612b.jpg

In de rest van het huis zijn de gips platen voorzien van glasvezelbehang en plintjes. Zorgt voor een strakke afwerking zonder scheuren maar ik ben van plan op meer plekken over te stappen op grenen. :eek:
IMG_20171102_150727b.jpg
 
Laatst bewerkt:

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
@Milo-vs helemaal vlak schuren is een behoorlijke klus zo oneffen zijn ze. En ik ben geen held in plamuren en dat zo mooi krijgen.

@nijb_jan
bij jou zijn de balken nog origineel of niet? Ook mooi met het grenen er tussen, maar of dat ook mooi is in onze keuken? Het plafond is maar 225 hoog. Het glasvezelbehang ga ik ook nog even onthouden.
 
Laatst bewerkt:

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
dun laagje multiplex 6mm aan langszijde aanbrengen en nieuwe deklat op onderzijde met profilering en opnieuw afschilderen.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Dat multiplexfineer is dat goed/mooi te zagen? Ik heb daar nog nooit mee gewerkt. Of kan ik dat beter op maat laten zagen. Ik zal het wel niet op de volle lengtes kunnen krijgen dan is het een kwestie van iets ruimte ertussen laten en plamuren?
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
De gipsplaten strak stucen en witten kan ook. Plintjes rondom, samen met de balken schilderen. Dat hebben we in het voorhuis waar de balken een stuk eh, origineler zijn (huis is uit 1875). Op zich is het niet erg dat de balken wat weerbarstig zijn, als de afwerking maar strak is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
plamuren hoef niet moeilijk te zijn, waarom probeer je het niet, het kan alleen maar beter worden
Je kunt evt. polyester plamuur gebruiken, is snel uitgehard en kost vrij weinig
Werk met een een klein plamuur mes (ik ken die dingen alleen als japans plamuurmes)

de balken schuren met een groffel korrel maakt het ook wel egaler, misschien een bandschuurmachine....dan maak je zeker meters
je wil het authentiek houden, maar wel in een betere staat, dan is dit misschien wel dé manier, 100% strak maak je het niet en dat geef net dat beetje 'gebruikt'
die japanse plamuurmessen heb je ook in hard en zacht plastic, als je ie in vorm maakt van het profiel op de balk dan kun je als je wat plamuur aanbrengt dit eenvoudig in model strijken (afmessen)

Alles wat je er opnieuw op aanbrengt moet je ook allemaal strak afwerken, is misschien nog wel meer werk
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Bij deze de foto's. Er mag hier overigens ook wel wat werk verricht worden, maar het is ook een huis uit 1920, dus niet al te strak en netjes..

20171102_172211.jpg

20171102_172234.jpg
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik heb een paar jaar geleden onze keuken ook helemaal gerenoveerd. Onder het balkenplafond zat een verlaagd plafond, met in het midden v/d ruimte ook een stalen h-balk waar vroeger een tussenmuur heeft gestaan. Ik heb de h-balk afgetimmerd met een gipsen koof en tussen het balkenplafond isolatie en gipsplaat aangebracht afgewerkt met fijn schuurwerk. De balken zelf zaten natuurlijk vol spijkergaten, beschadigingen en vele lagen verf. Om de balken weer enigszins netjes te krijgen heb ik alle verflagen met een verfbrander en verfkrabber verwijderd, de meeste spijkergaten en grote beschadigingen geplamuurd. Het is even een klus, maar die extra 35 cm hoogte geeft toch een ruimtelijker gevoel in de keuken. En om oneffenheden en beschadigingen minder te laten opvallen, aflakken met een zijdeglans lak ipv hoogglans.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Dit huisgedeelte is ook uit 1912 en het hoeft van mij niet zo strak maar dit is echt lelijk beschadigd. Het is vroeger een deel geweest dus het is in het begin nooit afgetimmerd geweest en daardoor veel beschadigingen opgelopen denk ik. Ik ben er nog niet uit wat nu meer werk is en wat het mooiste resultaat geeft.

Ik ben nog wel benieuwd naar hoe je een plamuurmes in de vorm van het frees werk gaat krijgen.
 
M

Milo-vs

Guest
Plamuren doe ik vaak als volgende. Ik breng het ruimer aan, maak een tweede plamuurmes nat en trek de plamuur glad. (in geval van gaten vanuit het midden naar buiten trekken). Het is niet erg als er een kleine bobbel ontstaat. In de volgende stap zorg je er namelijk voor dat dit allemaal weer weg is. Kan eventueel in 2 of meerdere lagen. Ligt aan de grote van de beschadigingen.

Neem een roterende schuurmachine of zoals Toxiq zegt wellicht zelfs een bandschuurmachine (wel lastig te hanteren boven je hoofd) en schuur de balken glad. Eventuele kleine hoekjes met de hand (en een schuurblokje) nalopen. Begin met een grove korrel en eindig fijner. Persoonlijk eindig ik als ik het spul nog in de kleurlak ga zetten vaak met 150 - 180.

De witte delen tussen de balken in zouden behoorlijk opknappen als je deze op de naden in ieder geval kit. Er lijken nu (op de foto) nogal flinke kieren tussen te zitten. Wordt nooit strak als je daar niets mee doet. Uiteraard kan aftimmeren ook, maar persoonlijk denk ik dat je sneller af bent met eventueel een nieuwe plaat er precies pas in maken daar waar nodig en dan de randjes afkitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.