juiste houtkeuze maken voor kleinmeubelen (kasten)

DDR

Nieuw lid
8 dec 2010
11
0
Ik zou enkele kastjes willen maken die ik achteraf wil schilderen.
ik wil dit in verschillende lagen doen en dan afwrijven om een beetje het verweerd effect te verkrijgen.
Welke houtsoort zou ik hiervoor best nemen.

bedankt,

Danny
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Alle houtsoorten zou je kunnen gebruiken, de vettige zoals teak en red cedar zijn wat moeilijker te schilderenen heel veel soorten zullen het budget aardig opkrikken. Je zou moeten kijken naar de stijl van je meubelen en waar ze vroeger gebruikt en gemaakt werden. Dan kom je als snel uit op vuren en grenen, soms eiken. De bouwmarkt heeft handige vuren en grenen panelen, niet goedkoop, maar over het algemeen blijven ze mooi recht. Als het een beetje bruinig door moet schijnen zou je zelfs mdf kunnen overwegen.
Ben je een beetje thuis is de schildertechnieken om een patina aan te brengen en het verouderen?

jaap
 

DDR

Nieuw lid
8 dec 2010
11
0
bedankt voor de info
ik zal eens bij de houthandel langsgaan en naar vuren kijken
de kastjes die ik in de winkel gezien heb en als model wil namaken waren inderdaad ook van rood hout, mogelijks grenen
in elk geval licht van gewicht

ik heb niet echt ervaring met hout kleuren en beitsen ed.
wel heeft mijn echtgenote deze zomer onze eiken antieken kasten tot op het rauw hout afgebeten met kaligene
nadien heeft ze die met een kalkboenwas (wit) ingewreven, het resultaat mag er wezen, verbluffend mooi
 

nebulous

Nieuw lid
24 mrt 2010
16
0
Ik zou niet direct beweren dat vuren panelen mooi recht blijven. Ik kijk nu naar m'n monitor-standaard waar het blad van 20cm breed wel een wat golvend patroon vertoont, met enkele millimeters zichtbaar hoogteverschil. Gelukkig over de hele lengte, zonder merkbare tordering.

(als ik zoals m'n originele plan de eiken decoratiestrips aan de zijkant had gedaan had dat wat minder geweest, maar dan had ie ook minder mooi geworden IMHO :) )

Goed opletten dus, en scheur gerust het plastic aan de kopse kant opzij (als het maar verkoopbaar blijft), om te kijken of het wel echt recht is.
 

DDR

Nieuw lid
8 dec 2010
11
0
ik ben vandaag langs geweest bij de houthandel.
er werd voorgesteld om ayous te gebruiken
is een witte afrikaanse houtsoort -volgens hout.be- uitermate geschikt voor meubels en zeergoed handelbaar
ik kan het op alle maten krijgen die ik wil, er ligt immers een hele voorraad,ik mag dus kiezen
iemand enige ervaring hiermee?

groetjes, Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.