Welke dimensie(s) onderstel tafelblad

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ha allen,

binnenkort wil ik beginnen met het maken van onze nieuwe eettafel en ben nu aan het zoeken naar diverse info ter voorbereiding.

Het blad zal 300 x 100 cm worden en gemaakt van eikenhouten planken 300 x 25 x 4 cm (planken gezaagd uit oude spoorbielzen) en op de rand opgedikt worden met 4cm extra.Het blad zal verlijmd gaan worden, dus geen 'losse' planken als blad. Voor de poten ben ik nog niet zeker of deze van staal of hout gaan worden (die beslissing ligt nog bij de 'baas' :p ), maar er zal sowieso een kader onder de tafel moeten gaan komen om doorhangen te voorkomen.

Voor dat laatste graag advies, wat in deze te doen:
- Één (midden) of twee (zijkanten) regels over de lengte en welke afmetingen zouden deze moeten worden? Bij twee regels over de zijkanten, dan kunnen die weer niet te hoog worden ivm beenruimte en armleuningen van de stoelen.
- Is het geadviseerd om in de breedte ook regels toe te passen en zo ja, welke afmetingen zouden daarvoor benodigd zijn?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.111
241
Goeree-Overflakkee
4cm dik eiken buigt niet zomaar door. Als je de poten op de uithoeken wilt zetten, is het misschien net te dun, maar anders gaat het prima.

Verder lees ik mee, want ik heb ook nog inspiratie nodig voor poten voor mijn tafel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Opgedikt met 4 cm is dus 8 cm dik. Dan kan er niet teveel meer onder, anders knal je met je knieën er tegenaan.
Nu zal 8cm dik niet snel doorzakken, maar met een lengte van 3 meter blijft die denk ik niet geheel vlak.

Je kunt aan de binnenkant achter het kader een dikwandige stalen koker van 40x40 plaatsen.
Dan zie je er niks van, is wel zo fraai.
 

tuoh

Oud hout
Hoe je één en ander moet aanpakken is afhankelijk van de materiaalkeuze van het onderstel. Met staal kan je slanker bouwen, hout daarentegen heeft meer volume nodig om de boel vlak en recht te houden.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat snap ik, maar ook als ik voor metalen poten zou gaan heb ik een 'frame' nodig voor onder het blad. Verondersteld dat ik dat van hout maak, welke afmetingen van hout zou ik dan nodig hebben (+ de rest van de eerder gestelde vragen)?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb een tijdje terug een eikenhouten tafel gemaakt van 120x300. De balken waren na schaven 45mm dik en ik heb deze ook opgedikt aan de randen om op 90mm te komen. Er zijn 2 stalen X poten onder gekomen die ongeveer 50cm vanaf de kanten gemonteerd zijn, zodat er ook nog een stoel op de kopse kanten kan staan, en nog genoeg beenruimte hebt.

Ik heb er geen verdere ondersteuning of andere balken onder, om doorzakken te voorkomen. Daar gebeurd niks mee. Maar mocht je de poten vrij dicht op de einden zetten, dan heb je meer kans op doorzakkken.

IMG-20170929-WA0013.jpg
IMG-20170929-WA0011.jpg


Misschien nog een tip. Ik heb langere balken gebruikt dan de tafel werd. Ze waren volgens mijn 350 lang. Als je de tafel met lijmen langer maakt dan dat die moet worden, dan kan je met het op maat zagen van de tafel, de delen die je eraf zaagt op beiden kanten, gebruiken om de tafel op te dikken. Zo loopt de nerf mooi door, en op de kopse kanten krijg je dan mooie "rondjes" van de jaarringen. Als je snapt wat ik bedoel. :eek:

20170928_213339.jpg
20170928_213332.jpg
 

tuoh

Oud hout
In de lengterichting gaat er geen gevaar zijn voor doorhangen, zou enkel een stel stalen profielen (met sleufgaten) dwars onder het blad monteren om schotelen te verhinderen tijdens het klimatiseren in huis.

Is het hout behandeld met creosoot?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het hout is oven gedroogd (10-12%) en ligt al binnen, maar ik zal dan zeker ook nog wat dwars profielen monteren.

Is niet behandeld met creosoot, anders had ik het niet willen hebben. Mooi spul voor buiten, maar verder...
Schijnbaar wordt/werd er een x% bielzen onbehandeld tussen gedrukt bij levering (oplichterij van de leverancier) en deze planken komen van dat soort bielzen.


Dan even los van mijn situatie. Is er iets van een methodiek/berekening om te bepalen of je lengte profielen nodig hebt en zo ja welke afmetingen die nodig hebben?
 

tuoh

Oud hout
Goh, er zijn teveel variabelen om één dwingende regel op te leggen qua max. overspanning. Kwartiers gezaagd hout is stijver dan dosse gezaagd hout, de ene houtsoort bied meer weerstand tegen buiging dan de andere, waar staan de poten, op de hoek of meer naar binnen, hoeveel staan ze naar binnen. Hoe groter de overhang (tot een bepaalde waarde) hoe meer weerstand tegen buigen, etc......

De overspanning bij een tafelblad moet enkel zijn eigen gewicht torsen, er komen geen ovenschalen op te staan van ettelijke tientallen kg per stuk:p Je moet enkel zeker zijn dat het eigen gewicht niet gaat zorgen voor doorbuiging na x aantal jaar daar te staan. De ervaring heeft geleerd dat bij stabiele hardhoutsoorten met een dikte van 40mm en meer er geen gevaar is, tenzij het hout reactiehout bevat, dan kan je alles verwachten. Maar dit reactiehout laat zich al kennen bij het opdelen van het hout. Zijn je planken nu vlak, dan blijven ze vlak.

Voor grotere overspanningen waar wel een ondersteuning nodig is, en waar de kans op werken (in lengterichting) van het hout hoger is, zal je al direct serieuze secties moeten gebruiken, Voor een vrije overspanning van 4m worden de langsliggers dan al gauw 120 à140mm hoog (afhankelijk van het gebruikte hout:(
Bij stalen (koker) profielen kan het iets minder maar ook hier zit je snel aan 100mm à 120mm hoog! Nog vermelden dat wanneer blad en ligger stevig aan elkaar gekoppeld worden deze samentellen voor de totale hoogte. Bij de aangehaalde waarden word dan de bladdikte afgetrokken om tot de liggerhoogte te komen.

Moet de constructie slank blijven dan word er nogal eens terug gegrepen naar een soort van voorspanning, kan met kabels en spanners onder het blad, maar bij lichter (naald)hout kan je ook bladtrekkers gebruiken die onderaan het blad ingefreesd worden en zo voor een stijver geheel zorgen.

Kortom veel variabelen, maar gelukkig ook veel mogelijkheden om één en ander te corrigeren of te versterken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.