Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    @Nicolas_V, het valt idd niet mee om het goed pas te krijgen, heb nu een aantal proef stukjes gemaakt maar nog niet een tot volle tevredenheid.....

Tijdens het bekijken van het door jou aangehaalde filmpje heb ik m'n 2 hersencellen aan het werk gezet en inderdaad, het kan wel. Jouw schets is 2D en met enkel 2 hersencellen... Ik had m'n derde reserve-cel aan het werk moeten zetten om in 3D te denken.
    Bedankt voor de opheldering.

Helaas is het door mij bestelde hout nog steeds niet geleverd.........

Misschien een rare opmerking maar waarom de bankschroef aan de linkerpoot?
    Dat heb ik zelf ook gehad, later naar de rechterpoot verplaatst wat voor mij handiger schaaft (overwegend rechtshandig)
    Nu heb ik er eentje extra aan mijn wipdraaibank gemaakt op het eind, vind ik toch makkelijke met afkorten. Bijvoorbeeld als ik ergens een stukje met de motorzaag vanaf wil halen is het wel fijn als er niks in de weg zit.
    Voor redelijk haaks afkorten heb je dan voor het oog een richting.

Het idee met de schuine poten bevalt me wel. wil ik binnenkort ook toepassen als ik een bokje maak voor mijn nieuwe oude slijpsteen uit de smederij
    Veel Succes!
    Groet
    Gerrit

Nagenoeg iedereen die rechtshandig is prefereert een bankschroef links..... niet alleen voor schaven maar ook voor het klemmen bij andere bewerkingen.
    Laatst gewijzigd door GH1; 05-12-17 om 08:22.

Idd, ik heb bij mijn huidige werkbank de bankschroef ook aan de linkerkant zitten.

Voor het schaven werk ik 3 van de 4 keer van rechts naar links, een paar planken onder de werkbank kan ik naar buiten trekken, voor wat langere stukken wil dit wel helpen.
    Bij spitten werk ik ook andersom dan gebruikelijk misschien heeft dat er mee te maken.
    Voor het zagen vind ik het prettiger om dit naast de werkbank te doen, er ligt dan in ieder geval geen gereedschap in de weg en je kunt in een keer of dat nu met een spanzaag, motorzaag of wat voor zaag ook gewoon afkorten zonder de werkbank te beschadigen.
    Maar zoals met alles heeft een ieder zijn voorkeur.

Even een stukje van de werkbank gezaagd en een foto gemaakt
    Deze zaag moet nog opgeknapt worden maar voor het idee is dit ding wel duidelijk
    IMG_0102.jpg

Groet
    Gerrit
    Laatst gewijzigd door HeanigAn; 05-12-17 om 13:41. Reden: met plaatje

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HeanigAn Bekijk Berichten
    Wat ik dan weer interessant vind aan jouw foto, is dat jouw "parallel guide" (dat stuk hout door je bankschroef heen) vast zit aan je werkbank. Ik ken het alleen omgekeerd, vast aan de bankschroef. Of ik moet het verkeerd hebben...

Overigens ben ik als linkshandige mijn werkbank ook aan het plannen met mijn bankschroef op de linkerpoot, daar ik voornamelijk schaaf met rechts, zagen vind ik altijd wel een andere oplossing voor (of we leren wat preciser te zagen met rechts )
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

De gatenplank ( stevige eiken) zit er bewust los in. Alleen in de breedte richting zit het wel pas
    In de poot zit een sleuf met ruimte aan de boven en onderkant vastgezet met de pin waar het touwtje aan zit.
    Voor het verstellen gebruik ik de 2de waar een zaagsnede in zit zodat deze er makkelijk in en uit kan zonder er vanzelf uit te vallen.
    Deze klem heeft dus geen parrallel geleider.
    Dat de plank er voor uitsteekt is toevallig omdat deze wat aan de lange kant is.
    De geleider is bewust zo hoog om het geheel goed sterk te krijgen voor als er wat diks op het eind geklemd wordt zoals dit blokje dat maar een stukje in de klem zit.
    De losse balk hangt wel los van de grond.
    Voor mij werkt dit , en het is veel makkelijker te maken pinnen, gaten en plank alles 19mm oftewel zie oude 3/4 inch Colonel Sheffield beitel in afgezaagde stukje van de werkbank
    Met een boor en een 3/4 beitel en grote rasp kan dit gemaakt worden

Voor haaks zagen heb ik wel een oude aluminium geleider waar een normale grote handzaag in past. Deze zaag is daar net iets te groot voor
    Groet Gerrit

Forum Rechten