Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

En weer een werkbank topic

Zoals in een ander topic al eens genoemd, ga ik binnenkort beginnen met een nieuwe werkbank.
    Gisteren het benodigde hout besteld, ik laat de ruwe maten door de houthandel zagen en vandikte maken.
    Ik zie hier af en toe de mooiste ScetchUp/ Autocad tekeningen voorbij komen. Ik ben daar zelf niet erg bedreven in dus ik doe het nog ouderwets met pen en papier, dit past ook wel een beetje bij het plan om de werkbank zoveel mogelijk met handgereedschap te maken.

De werkbank is geïnspireerd op de werkbank die ik voorbij zag komen in een aflevering van The Woodwright Shop met Roy Underhill. Niet om bepaalde redenen maar gewoon omdat het ontwerp me aanspreekt. De werkbank wordt wel wat groter dan die in aflevering.

Ik wilde, net als de werkbank van Roy Underhill, het blad uit een massief deel maken, echter werd mij dit door de houthandelaar afgeraden. Hij adviseerde mij om het blad toch te lamineren, om een stabieler blad te creëren.

Bijgevoegd een schets van wat ongeveer mijn bedoeling is.
    Dit zal wel een langlopend project worden, maar ik zal bij tijd en wijle proberen een update te plaatsen.
    Eerst maar wachten tot ik het hout kan halen, kon wel een week of drie duren vanwege grote drukte.

Ik heb wel alvast een vraag over hout in combinatie met koude en vocht. Het hout wat geleverd wordt is gedroogd, ik ga het verwerken in een onverwarmde schuur waar het natuurlijk ook vochtig wordt. Heeft dit dusdanige invloed op de werking van het hout dat dit problemen gaat opleveren met kromtrekken/ uitzetten/ krimpen? De werkbank blijft uiteindelijk in de ruimte waar deze ook gemaakt wordt.

Alle 'kennis'die ik op het gebied van houtbewerking heb opgedaan is door trial and error, dit forum en uiteraard het www, dus alle tips op en/of aanmerkingen zijn natuurlijk welkom.

Vandaag nog even een pen/ gat verbinding met wig geprobeerd (zie afb) Leuk om te maken, helaas zat er aan de kopse kant van de pen een noest waardoor de wig er niet zo mooi in zit. Maar al met al toch weer een leerzame oefening. (restanten vuren/ grenen, wig Walnoot)

20171031_202134 - kopie.jpg

20171101_151554.jpg 20171101_151632.jpg

Met het hout ga je weinig problemen krijgen, hoogstens een beetje zwellen door het hogere vochtgehalte dat het hout gaat aannemen in je werkruimte. Afhankelijk van de gekozen houtsoort, de zaagwijze, en het uiteindelijke vochtverschil tussen gedroogd en geklimatiseerd ga je pas zicht krijgen op de echte te verwachten zwel. Maar als je de klus niet te snel aanvat krijgt het hout de tijd om zich aan te passen aan de nieuwe situatie en ga je niks merken tijdens de bouw.

Mooi ontwerp en een mooie testverbinding trouwens. Je hebt ook al je eerste leermomentje achter de rug zo te zien, altijd zorgen dat het hout ter hoogte van de verbindingen geen, of zo min mogelijk, fouten bevat

Leuke werkbank. veel succes!

waarom is de achterkant scheef?
    Murphy was een optimist!

@Tuoh, dank voor info over de werking van het hout. Tijd om te acclimatiseren zal het hout wel krijgen denk ik, we hebben allemaal het probleem van te weinig vrije tijd. Ik maak het me mss onnodig moeilijk met de verschillende verbindingen, maar ik zie het idd ook als een leerproces. Bij de test verbinding kwamen idd al een aantal verbeterpunten naar voren.

@Stuiver, Het blad van de werkbank is relatief smal (blad ca. 45cm met een overhang van ca. 18cm voor de tooltray), om toch voldoende stabiliteit te creëren zijn de achterste poten schuin geplaatst. ( dit is mijn eigen interpretatie van het ontwerp)

haha. volkomen nutteloos detail, maar gewoon omdat het kan
    ik hou er van!

fantastisch forum dit!
    Murphy was een optimist!

Alvast wat voorbereiding getroffen voor de onderdelen van mijn aanstaande werkbank.
    Poosje terug via MP een legvice (........bankschroef?) gekocht en deze gister en vandaag even grondig onder handen genomen.
    Eerst helemaal ontvet met Dasty en daarna met de staalborstel en messing borstel ontroest.
    Vervolgens een aantal lagen anti-roest/ coating gespoten met de bedoeling om het zwart af te lakken. Maar nu ik dit resultaat zie vind ik dit eigenlijk ook wel mooi, hmmmm

Voor
    20171109_155512.jpg 20171109_155524.jpg 20171109_155701.jpg

Na,

20171110_133622.jpg 20171110_133637.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuiver Bekijk Berichten
    waarom is de achterkant scheef?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scirocco1 Bekijk Berichten
    om toch voldoende stabiliteit te creëren zijn de achterste poten schuin geplaatst.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stuiver Bekijk Berichten
    haha. volkomen nutteloos detail, maar gewoon omdat het kan
    Bepaald niet nutteloos. Door de achterpoten schuin te plaatsen ontstaat een onregelmatige vierhoek, waarin voor- en achterzijde niet parallel lopen. Lopen ze wel parallel, en is het blad horizontaal / evenwijdig met de regels, dan krijg je een veel gemakkelijker te vervormen parallellogram.
    Dus heeft Scirocco1 inderdaad een flinke dosis stabiliteit toegevoegd.

Op de schets staat een mooie 'rising dovetail'. Maar ben ik de enige die denkt dat je die nooit ineen krijgt? Of zie ik dat totaal verkeerd?

@Paul, mss is mijn schets niet helemaal correct, maar wanneer nauwkeurig uitgetekend, gezaagd en uitgestoken, dan gaat het echt in elkaar passen.

zie hier https://www.youtube.com/watch?v=YzFBMqRvUfE

Prachtig zo'n verbinding ! Alleen zou ik al 'bang' hebben om hem zo perfect te krijgen dat hij past zoals het hoort

Mooie bankschroef heb je daar !

Forum Rechten