Teknatool Galaxy vs Stratos 230

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik ben me nu al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe draaibank en nu zit ik te twijfelen tussen de volgende 2, De Teknatool nova drv galaxy en de Stratos fu230.
Ik heb reeds de Teknatool bekeken bij baptist en die lijkt aan al mijn eisen te voldoen wat mij vooral interessant leek was dat de motor direct de as aandrijft waardoor je het evt. trillen van een riem al uitsluit (geen idee of dit in de categorie draaibanken nog aan de orde is maar mijn hbm heeft er wel last van). En dat deze "slimmer" is dan de meeste draaibanken zo kan hij het toerental constant houden ongeacht de kracht die je van hem vraagt, heeft hij een motorrem en detecteert hij "catches" enigste minpunten die ik zo kan bedenken is de lengte van de bank en de kleur :rolleyes:.
De Stratos ga ik maandag bekijken dus daar kan ik nog vrij weinig over oordelen.
Nou is mijn vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met een van deze machines en evt wat is de reden geweest om voor een van deze banken te gaan? Mischien denk ik hier allemaal ook wel teveel over na en zijn beide machines vergelijkbaar maar ik geef +/- 2500,- niet zo vaak uit dus heb graag zoveel info als ik kan krijgen voor ik de knoop door hak.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de klassieke bouwwijze met losse motor en frequentieregelaar.
Als er bij de Nova een probleem is met de motor of besturing is het gedaan. Er werkt niets meer. Je moet dan hopen dat wisselstukken (nog) beschikbaar zijn en niet uit Nieuw Zeeland moet komen. Je hebt ook een verschillende electronische sensoren die niet altijd feilloos zijn of een lange levensduur hebben.
Een losse asynchrone motor en frequentieregelaar zijn standaard onderdelen die vlot en relatief goedkoop verkrijgbaar zijn. Motor en regelaar moeten weliswaar op elkaar afgestemd zijn, maar je bent niet gebonden aan een leverancier of fabrikant. Zelfs als er over twintig jaar onderdelen defect zijn, ga je je draaibank probleemloos kunnen herstellen. De Nova waarschijnlijk niet of mits zware onkosten.
Bovendien kan je je afvragen of je al die toeters en bellen nodig hebt.
Wat betreft het detecteren van een happer. Een frequentieregelaar gaat daar ook op reageren. Als de stroom te hoog wordt (bij een geblokkeerde motor als extreem) gaat de FR het vermogen verminderen, of zelfs in storing gaan.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik heb afgelopen maandag de keuze gemaakt, het is uiteindelijk de twister eco geworden.

Om toch nog even mijn eigen vraag te beantwoorden: het verschil tussen de galaxy en de stratos is niet heel groot de galaxy is wat langer als de stratos, en de stratos heeft een iets grotere draaidiameter. De stratos heeft een poelie overbrenging waar de galaxy direct aangedreven wordt op de as beide hebben hun voor en nadelen maar er is in beide situaties goed over na gedacht. De afwerking van de machines vond ik op gelijk niveau dus een eventuele keuze tussen deze 2 komt vooral aan op persoonlijke voorkeuren.

Uiteindelijk na 4 machines bekeken te hebben (teknatool 1624-II, teknatool galaxy, stratos fu230 en de twister eco) is de keuzen gevallen op de twister eco omdat deze in mijn ogen alles heeft wat je van (middel) grootte draaibank mag verwachten voor een zeer redelijke prijs. Oke hij mist wat dingetjes ten opzichte van de galaxy en de stratos en wordt hij heel kaal geleverd alleen het broodnodige krijg je erbij (uitwerpstang meedraaiend center en meenemer en asblokkeerpin).
De (voor mij) belangrijke onderdelen zitten er toch op: 2pk motor verplaats-en-draaibare "vaste" kop links en rechtsom draaien, het enige wat mij mist is een verdeelschijf maar hier ben ik nog mee bezig en mocht dit lukken zoals ik denk dat het lukt zal ik hier nog op terugkomen.

Maandag avond direct de bank opgesteld en gesteld zoals aangegeven en wat een verschil met de hbm 450x300 vario op een workmate wat ik gewend was (oke een draaibank op een workmate was misschien sowieso niet mijn beste idee maar toch) dit had ik jaren eerder moeten doen!
nog even een plaatje van de draaibank opgesteld:
2017-11-07 16.11.47.jpg

En de 1e schaal die ik gemaakt heb die een grotere diameter heeft als 28cm (35,5cm) deze is nat gedraaid en ligt nu te drogen zodat ik hem kan afwerken.
2017-11-11 17.13.32.jpg2017-11-11 17.14.19.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ziet er goed uit!
Heb je de vraag gesteld aan de leverancier ivm met de keuze tussen de Nova en de Stratos?
Deze twee draaibanken lijken wel behoorlijk op elkaar, behalve dan het motor gedeelte. Maar vrijwel alle draaibanken uit deze categorie zien er ongeveer hetzelfde uit, op details na.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
De draaibank komt inderdaad bij Ronald weg. Ik heb op geen van beide proef gedraaid (bij baptist niet mogelijk en bij Ronald lag de twister in een krat) dus in zoverre kan ik eigenlijk niet zeggen dat ze hetzelfde zijn maar zoals ze aanvoelde en eruitzagen kon ik niet echt een verschil vinden. Wat betreft de aandrijving, volgens Ronald zou de poelie draaibank meer kracht moeten geven omdat deze met een vertraging werkt maar iemand anders zei weer dat een riem overbrenging tot 10% aan kracht inlevert tegenover een directe aandrijving. zelf heb ik hier geen kaas van gegeten dus daar heb ik verder niet naar gekeken. De draaibanken die ik bekeken heb in die prijsklasse lijken allemaal op elkaar maar er zullen inderdaad verschillen zijn waar je pas achter komt als je meerdere uren achter elke machine hebt gestaan, een luxe die ik helaas niet heb. Het enige wat een beperking kan opleveren is de vloer, in mijn geval is het een zwevende houten vloer op een funderingsbalk (lagen vroeger grindtegels op zand in) waar een betonvloer het meest ideale zou zijn trillings-gewijs.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een directe aandrijving zou betekenen dat de toerentallen volledig door de motor worden bepaald. Die heeft bij lage toerentallen niet het volle vermogen, terwijl je die dan juist nodig hebt.

Een riemaandrijving heeft een vertraging of versnelling, waardoor er bij lage toerentallen meer koppel beschikbaar is, dit compenseert een eventueel tekort bij de motor. De wrijvingsverliezen zijn hier te verwaarlozen. En bij een goede riem zijn er ook geen trillingen, bij de directe aandrijving wordt of een elastische koppeling toegepast, of het is een motorspindel, die gebalanceerd is voor een rustige loop.

Prijstechnisch gezien ben je hier met de riemaandrijving het beste af, de directe motoraandrijving zou zeker 50% (is aanname) sterker moeten zijn om hetzelfde koppel te leveren.

Duurdere motor, duurdere frequentieregelaar enz. Denk niet dat de Nova zo goed is toegerust. Dat wil zeggen, er zit dezelfde 2hp (1,5kW) motor in als in de Stratos. De prijs van de machine is ook aanzienlijk hoger.

Denk dat je een goede keus hebt gemaakt.
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met de aankoop Marthijn, mooie draaibank.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een directe aandrijving zou betekenen dat de toerentallen volledig door de motor worden bepaald. Die heeft bij lage toerentallen niet het volle vermogen, terwijl je die dan juist nodig hebt.

Een riemaandrijving heeft een vertraging of versnelling, waardoor er bij lage toerentallen meer koppel beschikbaar is, dit compenseert een eventueel tekort bij de motor. De wrijvingsverliezen zijn hier te verwaarlozen. En bij een goede riem zijn er ook geen trillingen, bij de directe aandrijving wordt of een elastische koppeling toegepast, of het is een motorspindel, die gebalanceerd is voor een rustige loop.

Prijstechnisch gezien ben je hier met de riemaandrijving het beste af, de directe motoraandrijving zou zeker 50% (is aanname) sterker moeten zijn om hetzelfde koppel te leveren.

Duurdere motor, duurdere frequentieregelaar enz. Denk niet dat de Nova zo goed is toegerust. Dat wil zeggen, er zit dezelfde 2hp (1,5kW) motor in als in de Stratos. De prijs van de machine is ook aanzienlijk hoger.

Denk dat je een goede keus hebt gemaakt.

Het is moeilijk uit te maken hoeveel koppel er geleverd wordt door een bepaalde draaibank. Ik heb nog nooit gezien dat een fabrikant hier specificaties over geeft. Het is zo dat met een riem je met dezelfde motor bij een vertraging met riemschijven het koppel verhoogt.
Maar Teknatools gebruikt een motor die blijkbaar speciaal ontwikkeld is voor directe aandrijvingen.
Wat ik opmaak uit de informatie op de website is het geen gelijkstroom of wisselstroommotor, maar iets anders wat zij DVR noemen.
De motortechnologie wordt ontwikkeld door een bedrijf dat ook bij de Teknatool Company hoort.
http://www.dvrsmartmotor.com/technology-1.html
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Wat mijn keuze betreft denk ik ook dat ik waar voor mijn geld heb de 600-700 euro extra besteed ik liever aan wat accessoires. al ben ik wel nieuwsgierig wat beide machines aan koppel leveren, niet dat ik mijn keuze daarvoor zou veranderen de twister is ook geen bank die je even stil zet.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mathieu, koppel wordt bij houtdraaibanken, inderdaad nooit gegeven. Bij de metaalbewerkingsmachines wel, en vaak ook nog bij 40% en 100% inschakelduur. De motorspindels, die tegenwoordig veel worden toegepast, hebben aanzienlijke vermogens. Ik denk dat de Nova best wel wat techniek aan boord heeft, maar hij is een klap duurder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.