Trilling?

Geck0

Actieve deelnemer
Ik was van plan weer een paar lidded boxes te maken., Dus met uithollen van dekseltje kom ik erachter dat soms (ben er niet achter hoe., begin binnen en draai dan met beitel en al naar buiten) mijn houtje meetrilt? dus ook extra geluid veroorzaakt.
Houtje zit gewoon in de chuck (mijn geval die van hbm zelf) beitels zijn niet bot., doe gewoon normale afnames rustig aan dus
Heb zelf even getest of in de chuck niets losjes zit, niet het geval
Het is ook met elke beitel of het nu een spindle gouge is of zo'n schraper ding.

Is het ouderdom of versleten en daardoor speling in de chuck?
Of gewoon tijd voor fatsoenlijke chuck .,alhoewel ik dit niet eerder ervaren heb.

alvast bedankt met mee denken!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja lagers denk Ik ook, vooral als de lagers vrij kort by elkaar zitten, komt veel voor met uithollen zoals bij Goblets etc

Lagers moeten ruimte hebben om te kunnen draaien, en die komen in verschillende soorten, presizie lagers hebben minder speling.
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoe heb je het hout in je chuck zitten ?

Is het hout rond en cilindrisch ?
Of heb je er een verjonging aan gemaakt zodat er een kraagje is welke tegen de voorkant van de bekken drukken.
 

Geck0

Actieve deelnemer
@ roestige spijker
Ik denk dat je bedoelt wat ik op de foto omcirkeld heb.,
IMG_1151.jpg
Dit doe ik altijd., toevallig met de vorige foto niet ., ging beetje in opwelling om het uit te testen :p

En wat als het aan de lagers is?
Want gaat om de HBM 450., blijkt dan niet echt geschikt voor mij aangezien ik best vaak draai.

Sparen voor beter & groter? XD
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nou heb ik even op je blog zitten kijken, en daar zie ik knappe dingen voorbijkomen.

Ook de werkstukken die je maakt op de draaibank, schalen en vazen van redelijke afmetingen.
Ik denk dat de draaibank absoluut niet aansluit bij het werk dat je maakt.
Ben zelf geen draaiexpert ( nou ja, met hout dan ) maar de HBM machines zijn echt voor de prille instijger.

Ik denk dat André gelijk heeft, speling op de hoofdspillagers geeft trillingen.
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Beste GeckO,
Kun je aan de achterkant van de hoofdas geen contragewicht monteren,
Bij verschillende dieselmotoren voor vrachtauto's zit er op de krukas aan de voorkant een trillingdemper gemonteerd
Wat de lagers betreft kan men altijd een lager monteren met een kleinere speling dan normaal.
Groeten uit Schijndel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.