nieuwe festool invalzaag en guidrail - witte strip ?

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Heren,
Ben vrij nieuw in deze hobby en heb me onlangs een rebq festool invalzaag gekocht met bijhorende guide rail.
Ik heb nu gemerkt dat als ik de zaag op de guide rail zet, en ik het zaagblad naar beneden breng, dat het zaagblad niet tot voorbij deze witte strip komt, maar erop. Met andere woorden moest ik het toestel aanzetten dan zou ik in de strip snijden, wat denk ik niet de bedoeling is. Enig idee hoe ik dat kan verhelpen, doe ik iets verkeerd ?
Thanks,
Wim
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
De eerste keer is de strip inderdaad te lang. Deze moet je met de eerste keer doorzagen. Dan is de strip op maat en kan je deze de volgende keer op de lijn leggen om precies te zagen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ach, we zijn allemaal ergens begonnen.. Ik vind mijn Skilsaw cirkelzaag gevaarlijker dan een invalzaag en dat was mijn eerste zaag ugh jaar geleden.. Heb ik ook moeten leren.. Nu kan ik daar prima mee omgaan, maar er zijn wat plankjes verpest in het begin.. Het is sws moeilijk om bij een geleiderail je vingers ertussen te steken.. Hooguit zaag je een keer in je tafel of zaagbok.. Denk dat bijna iedereen dat wel een keer gedaan heeft.. Kan je een zaagblad kosten..
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Kijk alsjeblieft goed uit met het ding. Je klinkt niet echt ervaren namelijk...
Het is juist heel scherp dat hij ziet dat hij in de strip gaat snijden. Dat je dit de eerste keer bij een nieuwe strip moet doen, moet je ook maar net weten hé ;-)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Als je voor het eerst met een inval cirkelzaag gaat werken is er maar een ding heel belangrijk laat de machine op toeren komen en druk hem niet te rap naar beneden.
Anders een zeer groot risico van kickback de zaag vliegt van de rail en of uit je handen!

groetnis, Roeland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
En gebruik de zaag waar ze voor gemaakt is: het verzagen van plaatmateriaal, opdelen van grotere planken. Een handcirkelzaag (of invalzaag) dient niet om latjes te zagen of af te korten, tenzij je daarbij de eigende uitrusting (zoals de Festool MFT) voor gebruikt.
En zorg dat je het juiste zaagblad gebruikt. Niet schulpen met een blad voor plaat.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als je voor het eerst met een inval cirkelzaag gaat werken is er maar een ding heel belangrijk laat de machine op toeren komen en druk hem niet te rap naar beneden.
Anders een zeer groot risico van kickback de zaag vliegt van de rail en of uit je handen! groetnis, Roeland
Helemaal juist Roeland, maar dat gebeurt ook als je er al langer mee werkt, even met één hand nog gauw een stukje zagen.:eek:
Gelukkig is er niets naars gebeurt en ook geen beschadigde geleiderail, Mvg, :).
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
En gebruik de zaag waar ze voor gemaakt is: het verzagen van plaatmateriaal, opdelen van grotere planken. Een handcirkelzaag (of invalzaag) dient niet om latjes te zagen of af te korten, tenzij je daarbij de eigende uitrusting (zoals de Festool MFT) voor gebruikt.
En zorg dat je het juiste zaagblad gebruikt. Niet schulpen met een blad voor plaat.
Yep, zo'n MFT staat op m'n wishlist, en ik heb onmiddellijk ook een schulpblad gekocht (ik moet binnenkort latten in de lengte doorsnijden) !
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Kijk alsjeblieft goed uit met het ding. Je klinkt niet echt ervaren namelijk...

Ik weet het, heb voldoende respect voor die dingen. Ik moet er vooral op letten dat ik niet snelsnel nog dingen begin te doen als ik al moe ben, want dan kan ik wel eens stoooopid things doen :(

Overigens valt dit toestel wel mee qua risico. Ik heb een aantal jaren me bezig gehouden met het restoreren van oude open scheermessen, geloof me, het materiaal waarmee je werkt hiervoor is véél gevaarlijker ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Yep, zo'n MFT staat op m'n wishlist, en ik heb onmiddellijk ook een schulpblad gekocht (ik moet binnenkort latten in de lengte doorsnijden) !

Latten in de lengte doorzagen is geen klus voor een draagbare machine. Dat is een werkje voor op een stationaire machine.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
DeCrow waar ergens woon je. Als je in de buurt komt mag je wel met de latten langs komen. Heb een festool zaagtafel waarin de invalzaag onder ligt. Ik gebruik trouwens samen met een superjaw mijn makita inval zaag om pallets aan gort te zagen. Zit gewoon een goedkoop zaagblad in en gaat prima. Lange stukken (latten enzo gaan over zaagtafel)
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
DeCrow waar ergens woon je. Als je in de buurt komt mag je wel met de latten langs komen. Heb een festool zaagtafel waarin de invalzaag onder ligt. Ik gebruik trouwens samen met een superjaw mijn makita inval zaag om pallets aan gort te zagen. Zit gewoon een goedkoop zaagblad in en gaat prima. Lange stukken (latten enzo gaan over zaagtafel)

Ik woon een beetje te ver vrees ik, maar toch zeer sympathiek voorstel !

Overigens, ik ben bezig met een opleiding houtbewerking waar meer dan genoeg machines staan. Ik zou m'n latten daar kunnen zagen, maar het probleem is dat ik op de lesmomenten al m'n tijd nodig heb voor de opgelegde oefeningen :(
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Nog even ter info. Houd er met nieuwe zaagbladen wel rekening mee, dat ze even dik zijn als het zaagblad wat je er nu in hebt zitten. Met een dikker zaagblad zaag je de strip van de geleiderail ook korter. En met een dunner zaagblad, raakt deze de strip niet meer.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Wat wel belangrijk is bij het doorzagen van de strip is dat je het zaagblad zo ver mogelijk doordrukt. Het veiligst is dan om de rail met klemmen vast te zetten op de rand van een tafel, een centimeter overlap is al genoeg. Zet de zaagmachine op de rail, zodat de achterrand gelijk is met de achterkant van de rail (denk aan het stellen van de twee wieltjes die de zaag justeren op de rail - ze moeten net genoeg klemmen, maar niet te veel weerstand met het voortduwen hebben— dan aanzetten (hoogste snelheid, dus 6) en langzaam naar beneden drukken tot je de zaagdiepte hebt; vervolgens naar voren duwen, waarbij je erop moet letten dat je in de richting van de rail duwt (klinkt stom, maar he voelt wanneer het goed gaat). Je moet ophouden met zagen als het voorste wieltje (die van het justeren) het eind van de rail bereikt heeft. Dan de aan/uitknop loslaten en als de zaag stilstaat kun je hem laten opveren.
Dat je nu niet de gehele strip weggezaagd hebt is niet belangrijk. Als je later afzaagt gebruik je de goede rand, de rest raak je vanzelf kwijt...

Gaat het de eerste keer mis, dan is er geen mens overboord, je kunt de strip loshalen en een stukje opschuiven en opnieuw inzagen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nog even ter info. Houd er met nieuwe zaagbladen wel rekening mee, dat ze even dik zijn als het zaagblad wat je er nu in hebt zitten. Met een dikker zaagblad zaag je de strip van de geleiderail ook korter. En met een dunner zaagblad, raakt deze de strip niet meer.

Niet helemaal. Het verschil in dikte tussen het stamblad en de tanden moet gelijk zijn. Het zaagblad zit in de machine tegen een vaste flens. Wat de dikte aan de andere kant doet maakt niet uit, daar zit ook je strip niet.

Dus een blad van 1,6/2,2mm, 1,8/2,4mm enz enz.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.