nieuwe festool invalzaag en guidrail - witte strip ?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Niet helemaal. Het verschil in dikte tussen het stamblad en de tanden moet gelijk zijn. Het zaagblad zit in de machine tegen een vaste flens. Wat de dikte aan de andere kant doet maakt niet uit, daar zit ook je strip niet.

Dus een blad van 1,6/2,2mm, 1,8/2,4mm enz enz.

Klopt voor de Festool invalzagen niet helemaal — die zijn af te stellen qua afstand zaagblad/machine. Dat maakt het mogelijk om verschillende machines te gebruiken met dezelfde rail. Er is een fabrieksinstructie over hoe dat te doen.
Maar dit is natuurlijk allemaal kleine-kriebelbeestjes-voortplanting, dus snel vergeten!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Latten in de lengte doorzagen is geen klus voor een draagbare machine. Dat is een werkje voor op een stationaire machine.

Waarom niet? Is heel goed te doen en soms veel praktischer. Als je een balk over de lengte schuin wil afzagen is het ideaal. Heb bij de bouw van een schuur heel veel balken geschulpt met mijn ts75, ik had toen geen tafel tot mijn beschikking.

Wel wil ik de topicstarter wat adviezen geven:
- Duw de zaag niet te hard door het hout heen, hoe harder je duwt hoe harder de zaag kan vastslaan. Slaat die terug dan voel je op tijd aankomen.
- Als je balken gaat schulpen, schaf een Pantherblad aan.
- Leg nooit je hand op de rail achter de zaag, bij vastslaan zal de zaag omhoog naar achteren komen en kan die op je hand belanden. Voor de zaag is minder gevaarlijk als er maar niet doorheen zaagt...
- Zaag nooit achteruit, dan heb je een grote kans op vastslaan.
- Leg altijd een balk van gelijke dikte naast de te zagen balk ter ondersteuning van de rail.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Waarom niet? Is heel goed te doen en soms veel praktischer. Als je een balk over de lengte schuin wil afzagen is het ideaal. Heb bij de bouw van een schuur heel veel balken geschulpt met mijn ts75, ik had toen geen tafel tot mijn beschikking.

Wel wil ik de topicstarter wat adviezen geven:
- Duw de zaag niet te hard door het hout heen, hoe harder je duwt hoe harder de zaag kan vastslaan. Slaat die terug dan voel je op tijd aankomen.
- Als je balken gaat schulpen, schaf een Pantherblad aan.
- Leg nooit je hand op de rail achter de zaag, bij vastslaan zal de zaag omhoog naar achteren komen en kan die op je hand belanden. Voor de zaag is minder gevaarlijk als er maar niet doorheen zaagt...
- Zaag nooit achteruit, dan heb je een grote kans op vastslaan.
- Leg altijd een balk van gelijke dikte naast de te zagen balk ter ondersteuning van de rail.
Sven, het gaat over latten, niet over balken.
Als de afmetingen voldoende groot zijn zodat de machine stabiel kan staan is er geen probleem. Bij een lat (en daar veronderstel ik dat de breedte minder is dan 5 cm) is dat niet het geval. Bij balken is er inderdaad geen probleem en zal een draagbare machine zelfs handiger zijn dan een stationaire.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Niet helemaal. Het verschil in dikte tussen het stamblad en de tanden moet gelijk zijn. Het zaagblad zit in de machine tegen een vaste flens. Wat de dikte aan de andere kant doet maakt niet uit, daar zit ook je strip niet. Dus een blad van 1,6/2,2mm, 1,8/2,4mm enz enz.

Inderdaad, zo had ik het nog nooit bekeken dank je voor deze uitleg.
Mvg, :).
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Sven, het gaat over latten, niet over balken.
Als de afmetingen voldoende groot zijn zodat de machine stabiel kan staan is er geen probleem. Bij een lat (en daar veronderstel ik dat de breedte minder is dan 5 cm) is dat niet het geval. Bij balken is er inderdaad geen probleem en zal een draagbare machine zelfs handiger zijn dan een stationaire.

Ik had moeten zeggen: planken, niet latten. Ze zijn iets van een 14cm breed, en bovendien ga ik er altijd nog één naastleggen, inderdaad om stabiel te kunnen werken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Investeer in twee klemmen om je geleider vast te zetten. Met 14 cm breed ga je daar vrolijk van worden. En leg er een plank onder over de volle lengte en breedte.

In al die jaren dat ik zaag is het één keer fout gegaan, en dat had met klemmen voorkomen kunnen worden. Zitten dus nu ook standaard in de systainer erbij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.