Beitels van Craftsman, is dat wat? Welke waarde? (foto's aanwezig)

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Via een familielid kreeg ik onderstaande foto van een set beitels van Craftsman. Nu doe ik op dit moment niet aan houtdraaien.
De hamvraag, wat is een goede prijs voor deze en zou er iemand hier blij mee te maken zijn?

craftsman-1.jpg craftsman-2.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Op ebay staan dergelijke setjes voor rond de 35-60$. Het is gewoon gereedschapsstaal, dus veel slijpen.
 

WR1944

Oud hout
Graftsman was eens een zeer solide merk in gereedschap. Er worden nog regelmatig Craftsman machines 2e hands aangeboden voor pittige prijzen. Maar zoals in veel gevallen ging een deel van de productie naar China en Craftsman verloor daardoor veel aan prestige. Er was ook een lijn met producten die in Amerika werd vervaardigd. Daar stond bij het merk de vermelding "Industrial." Ik heb wat lijmklemmen, werkshorts en een cap van ze. Verder wilde ik als Festoolgebruiker niet gaan. ;)
 

DouweB

Actieve deelnemer
26 sep 2015
33
8
Lelystad
Craftsman1957.jpgCraftsman1981a.jpgCraftsman1981b.jpg

De beitels zijn uit midden jaren '50, carbon steel, stukje van de prijslijst uit de catalogus van 1957 is bijgevoegd. De hele set kostte toen US$ 5,75, toen zo'n 20 gulden. Daar kon je toen hier ook nog heel wat voor kopen. Sears verkoopt nu trouwens Sorby houtdraaibeitels en geen eigen merk meer
Ben zelf nog steeds heel tevreden met de top Craftsman sleutel/doppenset die ik begin jaren '80, na advies van collega's, gekocht heb om aan onze Chevy Nova te kunnen sleutelen. Degelijk gereedschap met levenslange garantie en in de VS gemaakt, zie foto's. Had toen de keuze tussen Craftsman, Craftsman Industrial en het eigen merk Sears (een stuk minder). Een aantal jaren geleden een set Craftsman tackers gekocht bij Sears maar die waren inderdaad toch lang niet zo degelijk meer. Gelukkig kwamen in de jaren '80 de Japanse auto's in trek en heb ik voordat wij weer terug gingen naar Nederland, mijn verzameling kunnen uitbreiden met metrische doppen en sleutels die toen eindelijk in de winkels kwamen.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.