Is het zinvol om wat kleinere stammen kers, (taxi's) taxus en berk te verzagen?

CBGB

Nieuw lid
15 aug 2016
8
1
Goedemorgen,

Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben cas uit Arnhem, 37 en houd me al een tijdje bezig met wat hobbymatig houtbewerken. Heb tot nu toe een paar elektrische gitaren en een ledikantje gemaakt. Momenteel ben ik voornamelijk mijn gereedschap op orde aan het krijgen en veel aan het oefenen op handmatige houtverbindingen, schaven en beitelen etc.


Onlangs hebben we de tuin flink opgeschoond en daarbij ook wat bomen gerooid, het meeste is brandhout voor buiten maar er zitten nog een paar stukken bij waar misschien wat meer mee kan en vandaar mijn vraag.

Ik heb stammetjes van een sierkers, berk en taxus apart gehouden, diameter ca 25-30 cm, lengte 1.5 tot 2 meter. is het zinnig om deze te (laten) verzagen of zal ik deze ook afkorten, klieven en op de houtstapel leggen?

Dank C.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou ze wel verzagen
daarna goed oplatten, spanbandjes er omheen (tegen het kromtrekken/torderen etc)
Hou er rekening mee dat je na het zaken nog wel verlies hebt (het moet nog over de vlakbank en door de vandikte) dus zaag wat dikker
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is altijd leuker om met je eigen hout te werken. Ik zou voorrang geven aan de taxus, omdat dit bijzonder hout is, vrij gemakkelijk droogt zonder scheuren en vrij ongevoelig is voor ongedierte.

Kersen barst nogal graag, en het hout is een lekkernij voor beestjes. Dan is het niet gemakkelijk om uit een dun stammetje genoeg hout over te houden.
Berken heb ik persoonlijk geen ervaring met drogen mee.
 

CBGB

Nieuw lid
15 aug 2016
8
1
Dank, ga het proberen. Iemand nog suggesties waar ik evt kan laten verzagen in de regio arnhem of wordt het een work out met de schulpzaag haha
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Berk droogt gemakkelijk.
Je zou kunnen wachten met het verzagen om schimmel kans te geven zich te ontwikkelen en zo wat leven in het anders vrije saaie hout te krijgen.
Je kan bij deze kleine diameters ook zelf aan de slag kunnen met een kettingzaag. Je hoeft daarvoor zelfs geen alaskanmill of dergelijke. Als je zaagt met een beetje beleid kan je een behoorlijk mooie plank krijgen zonder hulpmiddelen. wel een schulpketting aanschaffen, dat werkt veel beter.
 

CBGB

Nieuw lid
15 aug 2016
8
1
Nog beter want nu heb ik ook een reden om een kettingzaag aan te schaffen ipv telkens te lenen
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Heeft zeker zin en is erg leuk werk eerlijk gezegd. Zou het wel zelf verwerken, een zagerij wordt niet heel enthousiast van zo'n dunne prengelen. Ik heb er een kloofhamer en 2 stalen wiggen voor, om de boel te splijten. Voordeel is dat je na halveren en eventueel nog eens halveren amper last hebt van scheurvorming omdat de meeste spanning eruit is. Bedenken welke maten je nodig hebt, en het hout in etappes zover mogelijk groen/nat voorbewerken, droogt het ook weer sneller.

Ik wilde er in eerste instantie een ms660 of misschien zelfs een 880 voor aanschaffen, maar met die diameters heeft het mi weinig zin om als een minizagerij te werk te gaan en rechthoekige secties/planken eruit te halen. Merendeel eindigt dan als snippers op de grond, en kleine stammen hebben toch wel vaak dermate van twist/spanning in zich, dat het beter is daar direct rekening mee te houden en niet te wachten tot het droog is en je alleen nog maar kan afkorten.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Omgeving Arnhem zei je?
Een paar jaar geleden was ik bij Haggenburg, Drielse Rijndijk in Driel.
Die zaagt ook kleine stammetjes. Ik heb er toen een "plaat" gouden regen gekocht, ongeveer 1,50 m x 0,20 m
Hij had toen ook wat kersenhout opgelegd. Normaal gaat het hout bij hem verzaagd als brandhout weg.
Van mooi hout zaagt ie planken en legt ze op. Vraag daar eens.

groetjes, Tjeerd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.